بررسی جدیدی نشان می‌دهد که یک گیاه مورد علاقه گربه‌ها علاوه بر تسکین درد، می‌تواند به دفع حشرات نیز کمک کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، گربه‌ها معمولا حیوانات آرامی هستند که خونسردی خود را از دست نمی‌دهند و همین موجب می‌شود که رفتار آنها پس از خوردن گیاه موسوم به «نعنای گربه‌ای» (catnip)، بسیار خارق‌العاده‌تر به نظر برسد. اگرچه گربه‌ها هر زمان که بخواهند، می‌توانند شیطنت و بازیگوشی کنند اما هیچ چیز آنها را مانند نعنای گربه‌ای به رفتارهای خارق‌العاده وانمی‌دارد؛ به همین دلیل است که پژوهش‌های بسیاری در مورد آن انجام شده است.

این که نعنای گربه‌ای چگونه چنین حالتی را در گربه‌ها پدید می‌آورد، هنوز برای دانشمندان به صورت یک راز باقی مانده بود؛ به همین دلیل پژوهشگران، بررسی جدیدی را انجام دادند که نشان می‌دهد مواد شیمیایی درون نعنای گربه‌ای، همانند یک ماده مخدر در بدن گربه‌ها عمل می‌کند. این همان کاری است که هروئین و مرفین در انسان‌ها انجام می‌دهند.

نعنای گربه‌ای، عضوی از یک خانواده کوچک گیاهان است. پژوهشگران در بررسی‌های خود نشان داده‌اند که ماده فعال موسوم به «نپتالاکتون» (nepetalactone)، به بروز واکنش‌هایی منجر می‌شوند که در گربه‌ها مشاهده می‌کنیم. گربه‌های خانگی تنها موجوداتی نیستند که تحت تاثیر این ماده قرار می‌گیرند زیرا لذت بردن از این گیاه را می‌توان در شیرها و ببرها نیز مشاهده کرد.

پژوهشگران برای آزمایش این موضوع، ۱۰ برگ از نعنای گربه‌ای را در کیسه‌های کاغذی قرار دادند و آنها را به همراه کیسه‌هایی که حاوی یک ماده شور بودند، به گربه‌های خانگی دادند. بیشتر گربه‌ها فقط نسبت به کیسه‌های دارای نپتالاکتون علاقه نشان دادند.

سپس پژوهشگران، میزان هورمون «بتا- اندورفین» را در جریان خون گربه‌ها، پنج دقیقه قبل و بعد از مصرف نپتالاکتون اندازه‌گیری کردند. این هورمون با فعال کردن سیستم مخدر بدن، درد را تسکین می‌دهد و باعث لذت بردن می‌شود. نتایج بررسی نشان داد که این هورمون پس از قرار گرفتن در معرض نپتالاکتون، بسیار بیشتر می‌شود.

دفع حشرات

این پژوهش، یک نتیجه شگفت‌آور دیگر نیز داشت. دانشمندان اظهار داشتند که جذب شدن به این ماده، فقط برای تجربه سرخوشی نبوده و یک رفتار عملکردی است. از آنجا که نپتالاکتون دارای خاصیت دفع حشرات است، پژوهشگران این فرضیه را مطرح کردند که گربه‌ها از آن برای دفع حشرات استفاده می‌کنند.

پژوهشگران برای بررسی فرضیه خود، سر گربه‌هایی را در محفظه‌هایی پر از پشه قرار دادند. هنگامی که تعداد پشه‌های جذب شده را شمردند، دریافتند که تنها نیمی از پشه‌های فرود آمده روی سر گربه‌ها، به گربه‌هایی که نپتالاکتون مصرف کرده‌اند، جذب می‌شوند.

پژوهشگران، یک ماده دفع‌کننده حشرات را ثبت کرده‌اند که مبتنی بر نپتالاکتون است. این پژوهش، مثال مهمی از چگونگی شکل دادن حشرات به رفتار حیوانات به شمار می‌رود.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.