کد خبر: ۶۲۲۰
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
از جمله این اشتباهات باکتری دانستن عامل بیماری توکسوپلاسموزیس بود که یکی از دامپزشکان مهمان برنامه مرتکب این اشتباه شد و تذکر آهسته دیگر دامپزشک مهمان برنامه به وی که از طریق میکروفن به شنوندگان برنامه منتقل شد هم مؤثر نیفتاد!...
ShowPicture

حکیم مهر -  در سال‎های اخیر حضور دامپزشکان در صدا و سیما و انتشار مشروح گفتگوهای آنان با خبرنگاران در سایت‎های خبری، خبرگزاریها و مطبوعات فزونی یافته است.

در این بین برخی از دامپزشکان با تسلط کامل هنگام حضور در یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی و یا در حین انجام یک مصاحبه توسط خبرنگار سایت، خبرگزاری یا مطبوعات به توضیح علمی و منطقی موضوع مورد بحث می‎پردازند و بعضی در مقابل از تسلط کافی برخوردار نیستند.

به عنوان نمونه به تازگی در برنامه صدای مشاور رادیو سلامت ، دو تن از دامپزشکان شاغل در سازمان دامپزشکی کشور درباره موضوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان حضور یافتند و متأسفانه در برابر مجری و گوینده برنامه که پزشک هم بود در مواردی اشتباهاتی عجیب مرتکب شدند.

از جمله این اشتباهات باکتری دانستن عامل بیماری توکسوپلاسموزیس بود که یکی از دامپزشکان مهمان برنامه مرتکب این اشتباه شد و تذکر آهسته دیگر دامپزشک مهمان برنامه به وی که از طریق میکروفن به شنوندگان برنامه منتقل شد هم مؤثر نیفتاد!

نمونه دیگری از این اشتباهات توصیه دامپزشک شرکت کننده در این برنامه به سربریدن خروس بجای گوسفند جلوی عروس و داماد در مراسم عروسی ایرانیان بود که این توصیه توسط پزشک مجری برنامه اصلاح شد و دکتر هومن خلیقی به درستی با اطلاع از دستورالعمل‎های منتشره از سوی مراجع ذیربط و توصیه‎های دیگر دامپزشکان گفت بهتر است از ذبح حیوانات در اینگونه مراسم به طور کلی جلوگیری و پرهیز شود.

این در حالی است که در پاسخ به بعضی از سؤالات شنوندگان برنامه هم دامپزشکان مهمان بعضاً به پاسخ‎های کلی اکتفا نموده و به طور نمونه در توضیح علائم برخی بیماریها نظیر لپتوسپیروزیس کاملاً ناتوان بودند!

چند روز پیش از این برنامه در صدا و سیما نیز یکی دیگر از دامپزشکان شاغل در سازمان دامپزشکی مهمان یک برنامه زنده بود که به طور غیرمتعارفی آنچه در نظر داشت در برنامه بیان کند را از روی یک متن از پیش نوشته شده می‌خواند!

در کنار این اشتباهات نوع تلفظ واژگان انگلیسی بیماریهای مختلف و علائم مربوط به آنها هم از سوی برخی از دامپزشکان شرکت کننده در برنامه‎های مختلف رادیو و تلویزیون بسیار با مشکل همراه است و این تلفظ اشتباه و عدم تسلط بر شکل صحیح بیان این کلمات با شأن جامعه دامپزشکی کشور در تضاد است.

به نظر می‎رسد لازم است سازمان دامپزشکی کشور در انتخاب مهمانانی که به صدا و سیما برای شرکت در برنامه‌های مختلف معرفی می‎کند توجه بیشتری نماید تا شأن حرفه دامپزشکی تحت تأثیر عدم توانمندی برخی از دامپزشکان در ارائه چهره علمی و واقعی از این حرفه ارزشمند قرار نگیرد.

گفتنی است در سالیان قبل نیز این مسئله مسبوق به سابقه بود و به طور نمونه یکی از مدیران کل سازمان دامپزشکی در یک برنامه زنده تلویزیونی و در کنار یک مهمان پزشک آنقدر در زمینه توضیح درباره بیماری آنفلوآنزای H1N1 ناتوان بود که مجری برنامه گفت ظاهراً دعوت وی به برنامه اشتباه بوده است!

 

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی-س
|
-
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
0
0
با سلام
اینکه اشتباهاتی از این قبیل مسلماً نابخشودنی است حرفی نیست و همانند شما از سازمان دامپزشکی کشور درخواست می شود در انتخاب خود دقت کاملی داشته باشند. اما جناب آقای دکتر لطفی زاده به نظر بنده اینکه شما هم به ریز مسئله وارد شوید نیز پسندیده نیست و می توانستید در حد یک تذکر جدی با این مسئله برخورد نمایید و لازم نبود تا به جزئیات پبردازید چه بسا که بسیاری (از سایر رشته‌های تحصیلی) در جریان ریز ماجرا نبودند و با این کار شما آبروی ما هرچه بیشتر تحت الشعاع قرار گرفت. و به اصطلاح می توانستید در عین این که تذکر خود را می دادید ستار العیوب هم می بودید.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
0
0
دامپزشک دیگری هم که از مسولان سازمان دامپزشکی کشور بود، در پاسخ به یک شنونده خانم در روز زئونوزها در مورد نگهداری خرگوش برای یک خانم باردار گفت: چون بیماری تولارمی از این حیوان منتقل می شود، بهتر است خانم های باردار آنرا نگهداری نکنند!!
تکرار این موضوع(دادن اطلاعات غیر صحیح به مردم از رسانه های همگانی) توسط تعدادی از دامپزشکان شاغل در سازمان دامپزشکی، نشان می دهد که تعدادی از همکاران سازمان دامپزشکی به شدت نیازمند برنامه های بازآموزی هستند که امیدوارم این موضوع مورد توجه ریاست محترم سازمان دامپزشکی قرار گیرد. ضمنا باید از همکاران با سوادی همچون جناب دکتر مشکوه که در برنامه ها اطلاعات صحیح و علمی در اختیار مردم قرار می دهند، تشکر کرد. امیدوارم این پیام موجب رنجش همکاران با سواد سازمان دامپزشکی نشود.
ناصر
|
-
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
بسمه تعالي
علم دامپزشكي آنقدر حوزه وسيعي دارد كه عملا امكان پذير نيست يك نفر به تمام جوانب آن مسلط باشد، به عنوان مثال بنده كه متخصص بيماريهاي طيور هستم زمان دقيق تفريخ (يا هچ يا خارج شدن از تخم)را در مورد تمام پرندگان يا حتي پرندگان باغ وحش را نميدانم و اين را هم نقص نميدانم. به همين دليل در بسياري از كشورها مانند تركيه و فرانسه دوره عمومي دامپزشكي 4 سال بوده و پس از آن افراد به گرايشهاي مورد علاقه خود بصورت تخصصي ميپردازند.
ذكر يك خاطره از جناب دكتر زهري خالي از لطف نيست (اگر خاطره مقداري پس و پيش ميشود ايشان به بزرگواري خود ببخشند)
ايشان ميفرمايند در زماني كه بنده پس از چند سال دوره عمومي براي تخصص در هلند انتخاب شدم در ايران از من سئوال ميكردند كه چه چيزي ميخواهي بخواني؟ و وقتي من ميگفتم كه ميخواهم متخصص طيور شوم ميگفنتند كه مرغ سر تا پايش چي هست كه ميخواهي متخصص مرغ شوي؟؟!!
و وقتي كه در مصاحبه پذيرش در هلند از من سئوال شد كه چه چيزي ميخواهي بخواني؟ و من پاسخ دادم كه ميخواهم متخصص مرغ شوم به من خنديدند و گفنتد كه مرد حساب مگر ميشود كه يك نفر متخصص همه مرغ شود؟ اينجا كس هست كه متخصص تاثير كلسيم بر روي پوسته تخم مرغ است! و ...
بنا بر اين حرمت امام زاده را بايد متولي آن حفظ كند. هر كسي در رشته ايي كه مسلط نيست با شجاعت بگويد كه بنده در اين رشته صاحب نظر نيستم.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
آقاي دكتر آراسب دباغ مقدم
با سلام
از نقد دلسوزانه شما كه هدفي جز ارتقا سطح حرفه دامپزشكي را دنبال نمي كند بسيار ممنون. اما ظاهرا مطالعات شما هم اندكي نياز به باز آموزي و به روز رساني دارد. پيشنهاد ميشود با جستجوي لغت تولارمي در گوگل در كوتاهترين زمان اطلاعات لازم در اين زمينه را از ويكيپديا به دست آوريد.
براي آن دسته از علاقه مندان هم كه مايل هستند در اينجا قسمتي از اطلاعات مربوطه يادآور مي شود:
تولارمی
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
تولارمی

یک زخم تولارمی بر روی پوست دست راست.
آی‌سی‌دی-۱۰ A21.
آی‌سی‌دی-۹ 021
دادگان بیماری‌ها 13454
ای‌مدیسین med/2326 emerg/591 ped/2327
سمپ D014406
تولارمی (Tularemia) یا تب خرگوش (Rabbit fever)، بیماری ناشایع ناشی از فرانسیلا تولارنسیس می‌باشد. باکتری فرانسیسلاتولارنسیس (Francisella tularensis) کوکوباسیل کوچک، گرم منفی و فاقد کپسول می‌باشد، این باکتری قادر به آلوده کردن بیش از ۱۰۰ گونه از جانوران مانند انسان، جوندگان، ماهیان، حشرات است اما خرگوش بعنوان منبع اصلی بیماری شناخته شده‌است.

محتویات [نهفتن]
۱ انتقال بیماری
۲ علایم و درمان
۳ تولارمی در ایران
۴ منابع


انتقال بیماری [ویرایش]
انتقال بیماری به انسان روشهای گوناگونی دارد که رایج‌ترین راه شامل تماس پوست یا غشاهای موکوسی با خون یا بافتهای حیوانات آلوده می‌باشد. سایر روشها گزش یک کنه آلوده، تماس با مایعات آلوده، دست زدن یا خوردن گوشت خرگوش کامل نپخته شده می‌باشد. راههای ناشایع انتقال بیماری شامل نوشیدن آب آلوده، تنفس گرد و غبار آلوده یا دست زدن به پوست یا پنجه زدن حیوان آلوده می‌باشد.

خوشبختانه انتقال از انسان به انسان تا کنون دیده نشده‌است. پراکندگی بیماری بیشتر در آمریکای شمالی و اروپا است.

علایم و درمان [ویرایش]
بیماری تولارمی در حیوانات ایجاد جراحات گرانولوماتوز می‌کند. علایم این بیماری معمولاً ۳ الی ۵ روز بعد از در معرض قرار گرفتن ظاهر میشود. این علائم شامل تب، سرفه، گلودرد و سردرد است. غدد لنفاوی و چشم نیز ممکن است درگیر شوند. واکسن بیماری تولارمی در بسیاری از کشورها بخصوص امریکا موجود است. در صورت ابتلا انسان به تولارمی درمان با آنتی بیوتیک‌هایی مانند استرپتومایسین، جنتامایسین، اریترومایسین و داکسی سیکلین است.

با درمان کمتر از ۱٪ بیماران می‌میرند ولی بدون درمان ۷٪ بیماران می‌میرند.




تولارمی در ایران [ویرایش]
در سال ۸۶ مواردی از بیماری «تولارمی» در روستاهای اطراف خاش و سراوان دیده شد که در همان یکی دو روز اول، ۸ نفر را به کام مرگ کشاند.روزنامه اعتماد ملی


ممنمون از توجه شما
دكتر دامپزشك.
یکی از دانش آموختگان دامپزشکی
|
-
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
یکی از دلایل این موضوع این است که متأسفانه آموزش دوره دکترای عمومی هدفمند نیست.

زیرا اگر هدف اصلی را که تربیت کلینیسین و یا بازرس بهداشتی ارشد در نظر بگیریم، بسیاری از دروس فعلی باییستی حذف شود.

به ویژه اینکه دروس بیماریهای ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی را اکنون در دانشکده های دامپزشکی افرادی تدریس می کنند که اساسا با درمانگاه و دامداریها بی ارتباط هستند و نمی دانند چگونه باید بیماریها را تشخیص داد و درمان نمود.

به طوری که اگر آنها را به یک دامداری ببرید نمی توانند بیماری را تشخیص دهند، تفریق کنند و داروی مناسب را تجویز نمایند.

چگونه ممکن است کسی که راه را مسلط نباشد بتواند راهبری کند!!!

از همه بدتر اینکه این دروس با جنبه های بیولوژیک بیماری هم زمان تدریس می شوند مانند ویروس شناسی و بیماریهای وبروسی.

آنهم در شرایطی که دانشجو هنوز نمی داند ویروس چیست، پاتولوژی را نخوانده است و دروس کلینیکال پاتولوژی و فارماکولوزی را نگذرانده است.

آنها به دلیل منافع حق التدریس و امتیاز های ارتقا مصالح جامعه و ممکلت را فدا می کنند.

امید است که وزارت علوم جلوی اجحاف علمی در حق دانش آموختگان دامپزشکی را بگیرد.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
آقاي دكتر آيا شما مسئوليت ايجاد سقط جنين و يا ساير موارد احتمالي در اين خانم را به عهده ميگيريد؟
حقگو
|
-
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
جناب دكتر اراسب شما در سطحي نيستيد كه راجع به سواد كسانيكه بعلت مسئوليتشان مجبور به مطالعه روزمره و علمي بودن هستند اظهار نظر كنيد. هر بيشه گمان مبر كه خاليست ........ شايد اشكال در انتخاب افراد است چون تا انجا كه سوابق نشان مي دهد افراد علمي و فني سازمان بعلت كثرت مراجاعات كار ي وقت مصاحبه كمتر داشته و تمايلي به اينكار ندارند. ولي رفيق .... شما دكتر مشكوه علاقه فراواني به اينكار دارد. حالا مي شود از شما بپرسيم ..... با تخصص مواد غذايي چرا در زمينه رشته تخصصي خود در دفتر نظارت بر بهداشت مواد غدايي فعاليت نمي كند؟؟؟؟؟ و ........ بجز انجا كار كند.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
دكتر دباغ مقدم ، از شما كه در سازمان نظام دامپزشكي جمهوري اسلامي و جامعه محترم دامپزشكي مسئوليت داريد و همه دامپزشكان بعد از فراغت ازتحصيل چشم به دوره هاي بازآموزي برگزار شده توسط شما را دارند بعيد است كه تولارمي را بيماري مشترك ندانيد!!! و به اين صراحت هم اظهار نظر مي كنيد.
..... به .....
mortazavi
|
-
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
in dostan fagat ..............dige vagti nadaren motalee konen .aslan ham nemikhan yad begiren chon lazem nadaren
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
0
0
از اظهار لطف تعدادی از دوستان به بنده ممنونم!! البته برای یاد گرفتن تولارمی و زئونوز بودن آن به ویکیپدیا !! که مرجع چندان معتبری هم نیست نیاز ندارم. کتاب راهنمای سریع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان را که در سال 1380 به همراه دو تن از اساتید نوشتم، صفحات 33 تا 35 را مطالعه می کنم!!
متاسف شدم که تعداد زیادی از همکاران، نکته اصلی موضوع را نگرفتند. سال هاست که موردی از تولارمی در ایران گزارش نشده است. آنهم در خرگوش خانگی!! تولارمی سال 86 خاش را هم به دلیل مسولیت شغلیم کاملا در جریان هستم که تایید آزمایشگاهی نشد، صرفا بالینی تایید شد(به صورت مشکوک به تولارمی، که حتی در تایید بالینی آن هم بین تیم اعزامی اختلاف نظر بود.) مرجع تشخیص تولارمی در کشور در سال های خیلی دور انستیتو پاستور ایران بود که متاسفانه سال هاست به دلایلی که از حوصله بحث خارج است، تحقیق روی تولارمی را کنار گذاشته است. نکته اینجا بود که وسط ناف تهران کجا و تولارمی کجا؟!!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
0
0
ضمنا تا آنجا که بنده اطلاع دارم بین تولارمی و سقط جنین انسان رابطه چندان محکمی برقرار نیست.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
0
0
ادامه: نکته دقیقا همینجاست که متاسفانه بسیاری از همکاران، با اپیدمیولوژی بیماری های بومی ایران آشنا نیستند و مطالب ویکیپدیایی را در مصاحبه ها به خورد مردم می دهند. از یک مسول در سازمان دامپزشکی کشور انتظار می رود علاوه بر آنچه که در کتاب ها در مورد زئونوز بودن تولارمی خوانده و بیان می کند، به عنوان یک کارشناس نیز دارای قدرت تجزیه و تحلیل و آگاه به وضعیت بومی بیماری در کشور بوده و از ایجاد ترس و وحشت بی مورد در خانواده ها جلوگیری کند. اگر غیر از این بود که یک دیپلمه را می آوردند و در پاسخ به شنوندگان فصل تولارمی را از یک کتاب رو خوانی می کرد!!
برای دوستانی هم که شاید از سابقه بنده خبر ندارند خوب است عرص کنم که سالهاست افتخار تدریس بسیاری از بیماری های زئونوز را در دروس بهداشت عمومی به دانشجویان گروه پزشکی دارم. ضمنا در همان سالی که بحث تولارمی خاش مطرح بود، مقاله ای در این مورد در مجله جامعه دامپزشکان که آقای دکتر مشکات سردبیر و بنده از اعضای هیئت تحریریه بودم به قلم یکی از همکاران سازمان دامپزشکی به چاپ رسید که مطالعه آنر به همگان توصیه می کنم.
همکار
|
-
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
0
0
جناب دکتر دباغ مقدم واقعا برای شما متاسفم. شما تصور می کنید که عقل کل هستید و دیگران هیچ نمی دانند. در ضمن به تدریس چند ساعت آن هم در یک واحد درسی به دانشجویان پیراپزشکی اینقدر افتخار نکنید!!! متاسفم برای شما...
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
0
0
البته اینکه همکاران یا همکار بی نام !! به جای مباحثه علمی سعی در تخریب شخصیت طرف مقابل دارند خود بسی جای سوال است، اما اینکه بنده اعتقادم به چیست هم جالب است، ظاهرا همکار!! دستگاه اعتقاد سنجی هم دارند. ضمنا همیشه به همه تدریس هایم چه برای پیراپزشکان، چه پرستاران و چه پزشکان و البته در ترم جدید دستیاران دوره تخصصی طب هوا-فضا هم افتخار می کنم. کلا معلم بودن افتخار آمیز و غرور انگیز است. از شما هم می خواهم اگر مطلب علمی در مورد تولارمی و نقش آن در سقط جنین بانوان ایرانی!! دارید بیان فرمایید و گرنه با اینگونه حرف ها نه چیزی به علم خوانندگان سایت اضافه می شود و نه فایده ی برای دنیا و آخرت کسی دارد. وقت اضافه دارید بروید پارک قدم بزنید.
دکتر س.
|
-
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
0
0
آقای دکتر آراسب دباغ مقدم
در ابتدا که شما کلا بیماری مشترک بودن تولارمی را منکر می شدید.. اما حالا تقاضا دارید مطلبی در مورد رابطه تولارمی با سقط جنین برای شما ارائه کنند؟؟ !! شما خود مسئول ارتقا سطح دانش خود هستید و بهتر است بدون مطالعه به اظهار نظر نپردازید. ان شاءالله .............................
حکیم مهر
|
-
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
0
0
بیننده محترم با عنوان دکتر س. : از مجموع مذاکرات در کامنت ها برمی آید که بحث بر سر سقط جنین بر اثر این بیماری و تهدید سلامت مادر باردار بوده است. خواهشمند است ضمن مطالعه دقیق کامنت ها درباره اصل موضوع و بصورت علمی اظهار نظر فرمایید و از ورود به جدل بپرهیزید. با تشکر
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
0
0
بله برای نشریه حکیم مهر هم که دکتر دباغ مقدم را مشاور عالی خود میداند هم قبول این اشتباه از سوی مشاور عالیش سنگین تمام میشود و به دفاع و اصلاح نا آگاهانه می پردازد.
همانطوریکه در اولین پبام آقای دکتر دباغ ملاحظه میکنید ایشان از توصیه به عدم نگهداری خرگوش به علت انتقال بیماری مشترک تولارمی به انسان متعجب شده اند.
دکتر ر.س.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
0
0
برای خواننده/خوانندگان محترمی که هنوز هم موضوع را نگرفته اند و تصور می کنند بحث بر سر زئونوز بودن یا نبودن است ایشان را ارجاع می دهم به:
1- کتاب راهنمای سریع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، انتشارات نقش مهر، نوشته خودم!! و دو تن از اساتید دامپزشکی، صص:35-33 و جدول شماره 9 از همین کتاب در مورد علایم تولارمی در انسان، سال انتشار: 1380
2- کتاب درسنامه بهداشت و بازرسی گوشت، انتشارات مرز دانش، نوشته خودم!! و سه نفر از اساتید دامپزشکی،ص167 در مورد قضاوت بیماری تولارمی در گوشت، سال انتشار1384
(از عمد به خودم رفرانس دادم که انشاالله بعضی ها موضوع را بگیرند. یادش به خیر دوره ای که برای قبولی کنکور هوش و استعداد تحصیلی هم جزو دروس امتحانی بود!!)
بحث بر سر دو موضوع است:
1- در ایران بیماری تولارمی آنهم در خرگوش خانگی چه جایگاه و اهمیتی دارد؟
2- به فرض که بیماری در خرگوش خانگی ایرانی باشد، ارتباطش با حاملگی در چه حد است؟ و چرا یک زن حامله نباید خرگوش نگهدارد؟ آیا دوستان که از اظهارات بنده متعجب شده اند، سندی مبنی بر ممنوعیت نگهداری خرگوش برای زنان باردار دارند؟ اگر دارند رفرانس بدهند ما هم بهره مند شویم. باز هم امیدوارم همکاران به جای سعی در تخریب شخصیت افراد به دنبال پاسخ علمی باشند. خدایی نکرده ظاهرا سایت مربوط به قشر تحصیل کرده و فرهیخته جامعه است.
همکار دانشگاهی
|
-
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
0
0
آقای دباغ مقدم،
با توجه به مرور نظرهای داده شده به اطلاع می رساند با توجه به تخصص بنده و نیز گذراندن دوره MPH قطعا تولارمی جزء بیماری های مشترک می باشد!!! متاسفم این مطلب جزء بدیهیات است!!! باری از آنجاکه گویا در حیطه تخصص شما نیست قابل اغماض است اما اهمیت دارد با توجه به اینکه گویا از همکاران دانشگاهی نیز هستید بدون مطالعه و تخصص این چنین اظهار نظر نفرمایید. با تشکر فراوان
همکار دانشگاهی
|
-
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
0
0
آقای دباغ مقدم
با عرض پوزش، کامنت جدید جنابعالی را به تازگی مشاهده نمودم. امیدوارم در پناه خداوند سرافراز باشید.
یک همکار
|
-
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
0
0
با سلام- بنظر می رسد با توجه به تخصصی بودن علوم دامپزشکی، بهتر است تا در برنامه های عمومی نظیر شرکت در گفتگوهای تلویزونی و رادیویی از اساتید دانشگاهی مرتبط که دارای تخصص در آن زمینه هستند دعوت بعمل آید تا اشراق کامل در گفتگوها را داشته باشند. لازم است سازمان دامپزشکی بعنوان دستگاه اجرایی دامپزشکی برای صیانت از جایگاه علمی دامپزشکی کشور این نکته را مدنظر داشته و در این موارد همواره بهمراه یک همکار کارشناس (جهت پاسخ گویی به مسائل اجرایی صورت گرفته و یا تشریح برنامه های آتی) از یک همکار دانشگاهی (جهت تشریح دقیق و علمی مسئله) نیز دعوت بعمل آورد. این نکته ای است که در تمامی برنامه های صدا وسیما دیده شده است و هرگز در موارد بوجود آمده یک پزشک عمومی پاسخگوی مسائل علمی نبوده است و همواره پزشکی متخصص و غالبا هیئت علمی دانشگاه در این گفتگوها شرکت کرده است. با احترام به جایگاه علمی تمامی همکاران عزیزم، تذکر این نکته تنها به دلیل گسترده بودن علوم دامپزشکی حتی در یک رشته تخصصی آن است. با آرزوی سلامتی برای تمامی دامپزشکان در سراسر کشور عزیزمان.
همکار
|
-
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
0
0
با نظر جناب علی س به شدت موافق هستم جناب دکتر لطفی زاده...
نظر شما
ادامه