کد خبر: ۶۲۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  در حالی که عسل ایرانی از مرغوبترین عسلهای تولیدی در دنیا محسوب شده و می تواند در سیستم پزشکی کاربردهای درمانی فراوانی داشته باشد، به ترکیه ترانزیت شده و به نام ترکیه و امارات در بازارهای بین المللی عرضه می شود.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان عسل با اعلام این مطلب گفت: در حالی که عسل ایرانی از مرغوبترین عسلهای تولیدی دنیاست و با مازاد 20 هزار تنی در کشور رو به رو شده است، حجم قابل توجهی از آن پس از ترانزیت به کشور ترکیه، به نام این کشور و با برندهای کشور امارات به بازارهای بین المللی صادر می شود.
عفت رئیسی سرحدی افزود: سرانه مصرف عسل در ایران 600 گرم است که پیک مصرف این فرآورده غذایی باارزش نیز در ماه رمضان گزارش شده است. با این وجود، بیش از 18 تا 20 هزار تن عسل مازاد در کشور وجود دارد که به سهولت می تواند در چرخه صادراتی قرار گیرد.
وی با اشاره به ضعف سیستم بسته بندی عسل در کشور خاطرنشان کرد: با وجود کیفیت بالای عسل کشور و تولید ارگانیک آن، سیستم بسته بندی مناسبی در اختیار تولیدکنندگان نیست که بتوانند محصولات خود را در بسته بندی شکیل با قابلیت جهانی در بازارهای بین المللی صادر کنند.
 عرضه شبه عسل باید در صنایع غذایی ممنوع شود
فعال بخش خصوصی ادامه داد: در حالی که عسل طبیعی با داشتن پیوند مولکولی مناسب می تواند یکی از بهترین مبدلهای غذایی برای صنایع باشد، در سالهای اخیر شبه عسل در صنایع غذایی رونق گرفته است.
رئیسی سرحدی تصریح کرد: شبه عسل که از گلوکز صنعتی و از گرفتن شیره ذرت و سیب زمینی به دست آمده و با ساخارین غنی می شود، هرچند 100 برابر عسل شیرین کننده است، اما اثرات زیانباری بر کبد مصرف کنندگان باقی می گذارد. لذا از آنجا که قیمت عسل در کشور قیمت مناسبی است، باید عسل طبیعی کشور در صنایع تبدیلی وارد شود.
وی با انتقاد از سیستم نظارت بر صنایع غذایی یادآور شد: با وجود مازاد تولید عسل و پایین بودن قیمت آن، دلیلی برای واردات عسل و محصولات فرآوری شده آن نیست. با این وجود سال گذشته شاهد واردات انواع عسلهای نامرغوب به کشور بودیم.
رئیسی سرحدی تاکید کرد: صنایع آبمیوه و صنایع غذایی به عنوان شیرین کننده از محصولات صنعتی به ویژه شبه عسل استفاده می کنند. در حالی که اتحادیه این امکان را دارد که عسلهای مرغوب با قیمت مناسب و پس از عبور از آنالیزهای آزمایشگاهی در اختیار صنایع قرار دهد.
عسل سدر کنار مخصوص دیابتیهاست
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان عسل اظهار داشت: بیش از هفت میلیون دیابتی در سطح کشور وجود دارد که آمار مناسبی برای جمعیت 70 میلیونی ایران نیست.
وی همچنین گفت: عسل تولیدشده از سدر و کنار یکی از شیرین کننده های طبیعی دارای گلوکز پاینی است که می تواند در سبز غذایی بیماران دیابتی قرار گیرد. با این وجود، هنوز اطلاع رسانی مناسبی برای بیماران دیابتی در مورد عسل انجام نشده و شیرین کننده های این بخش، از ساخارین و یا شیرین کننده های غیر طبیعی است.
 به جای هوو ماشینهای حمل عسل وارد کنید
رئیسی سرحدی با فرسوده خواندن سیستم ترابری زنبورعسل افزود: در شرایط کنونی، وسیله نقلیه مطمئنی برای انتقال عسل وجود ندارد. چرا که با همان دستگاههایی که احشام، فلزات، الوار و مواد شیمیایی حمل و نقل می شوند، حشرات حساسی مثل زنبور نیز جا به جا می شوند.
وی خاطرنشان کرد: کارخانه های خودروسازی کشور باید بتوانند خودروهای مورد نیاز زیربخشهای اقتصادی را تولید کنند. چنانکه به جای واردات هوو، ماشینهای ترابری زنبور به کشور وارد شود.
رئیسی سرحدی با فرسوده بودن سیستم بهره وری عسل در کشور ادامه داد: در حالی که معدل برداشت عسل در دنیا 20 کیلوگرم و در برخی کشورها حدود 70 گرم گزارش شده است، این عدد در ایران در سالهای مطلوب 12 کیلوگرم و در سالهایی نظیر سال گذشته که کلنیها با CCD دست و پنجه نرم می کردند، به دو تا پنج کیلوگرم تقلیل پیدا می کند. اما با این وجود، 20 کیلوگرم هنوز مازاد تولید عسل در کشور وجود دارد.
 داروهای توزیع شده در ایران برای مبارزه با آفتهای کندو در اروپا منسوخ شده
فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در حالی برای بیماریهایی نظیر CCD و کنه واروا طی 17 تا 20 سال گذشته داروهای یکسانی عرضه می شود که اتحادیه اروپا بسیاری از این داروها را در کشور خود منسوخ کرده است.
وی یادآور شد: مقاومت آفتهای کندو در برابر داروهای توزیع شده به قدری بالا گرفته است که با وجود استفاده از کارتها و داروهایی که برای مبارزه با آفت در کلنیها نصب می شود، تلفات روزمره زنبور همچنان ادامه دارد.
رئیسی سرحدی با وجود مشکلات موجود برای پرورش عسل، سال جاری را سال خوبی برای تولیدکنندگان عسل توصیف کرد و اظهار داشت: تولیدکنندگان عسل در حال افزایش آیتمهای کیفیت محصولات خود هستند، به طوری که عسلهای ارگانیک از گلهای خاص و در زنبورستانهای کنترل شده در حال افزایش است و جایگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی به دست آورده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
amin
|
-
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
0
0
man donbale jaee vase saderate asal migardam latfan mano rahnamaei konid
نظر شما
ادامه