کد خبر: ۶۱۸۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، لارستان، آذربایجان شرقی و ایلام

 

امسال بیش از 65 عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی به مراجع قضایی خراسان شمالی ارجاع شدند


رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفت : امسال بیش از 65 عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی به مراجع قضایی ارجاع شدند.

دکتر علی اکبر دلیر صحرایی افزود : طی سال جاری بیش از 65 عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
وی با اشاره به این که این استان توانایی تولید محصول پاک را دارد، افزود: بر اساس قانون بودجه سالانه، از محل درآمدهای کشتارگاهی، غرامتی به دامدارن به هر دلیلی که دام در کشتارگاه‌ها بیمار تشخیص داده و یا معدوم شده پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در این راستا طی سال گذشته 380 میلیون ریال غرامت از محل درآمدهای کشتارگاهی به 237 دامدار در استان پرداخت شده است.
دلیر صحرایی گفت: طی سال جاری 22 نفر حائز دریافت این غرامت شده اند که هنوز میزان آن مشخص نشده است.
وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر طرحی به صورت ملی پیشنهاد داده شده که فرآوده‌های خامی دیگر از قبیل شیر و عسل که در مراکز جمع‌آوری و بسته بندی غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و از چرخه مصرف خارج می‌شود نیز غرامت پرداخت شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح و پرداخت غرامت برای معدوم شدن شیر و عسل غیرقابل مصرف، احتمال ورود شیر و عسل غیربهداشتی در بازار کاهش می‌یابد.
وی با بیان این که 49 مرکز جمع‌آوری شیر در این استان وجود دارد که نه مرکز از این تعداد فاقد پروانه و ناظر بهداشتی است، تصریح کرد: جلوگیری از فعالیت مراکز جمع‌آوری شیر فاقد پروانه بهداشتی که ناظر بهداشتی دامپزشکی بر شیر ورودی آن مرکز نظارت ندارند در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفـت: در این راستا طی روزهای اخیر دو مرکز جمع‌آوری شیر فاقد پروانه پلمپ شد و 9 تن شیر غیربهداشتی ضبط گردید.
وی با ذکر این که یکی از تهدیدات بهداشت عمومی، خرید شیر فله‌ای توسط شهروندان از سوپر مارکت‌هایی است که گاهی اوقات این شیر توسط دامداران سنتی تهیه و توزیع می‌شود، تاکید کرد: افرادی که می‌خواهند شیر را به صورت فله‌ای تهیه کنند، این محصول را از مراکز مجاز خریداری کنند.
دلیر صحرایی افزود: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و تشدید فعالیت های نظارتی تعداد اکیپ های نظارتی این اداره کل از 15 اکیپ به 22 اکیپ افزایش یافته است.

 

-----------------------------

 

بهره‌برداری از پست دامپزشکی بخش بیرم


با استقرار یک نفر نیروی فنی از طرف شبکه دامپزشکی لارستان به صورت دائم در ساختمان جهاد کشاورزی بخش بیرم از این به بعد فعالیتهای مربوط به دامپزشکی توسط پرسنل مستقر در بخش انجام می گیرد.

 دکتر هاشم پور سرپرست شبکه دامپزشکی لارستان گفت: با استقرار یک نفر نیروی فنی از طرف شبکه دامپزشکی لارستان به صورت دائم در ساختمان جهاد کشاورزی بخش بیرم، از این به بعد فعالیتهای مربوط به دامپزشکی توسط پرسنل مستقر در بخش انجام می گیرد و بهره برداران دامپزشکی بویژه دامداران از مراجعه به شبکه دامپزشکی لار بی نیاز خواهند بود.
دکتر هاشم پور ابراز امیدواری نمود که با تخصیص زمین بتوان به زودی در بخش بیرم ساختمان پست دامپزشکی را تاسیس نمود. لازم به ذکراست خدمات مربوط به دامپزشکی این بخش به صورت 2 روز در هفته انجام می گرفته است که از این به بعد دامپزشکی بیرم به صورت تمام وقت فعال خواهد بود.

------------------------------

 

بیماری های زنبور عسل در آذربایجان شرقی تحت کنترل است


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: بیماری های زنبور عسل در این استان تحت کنترل بوده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
دکتر بهراد زندیه افزود : سالانه حدود هشت میلیون کیلوگرم عسل در این استان تولید می شود.
بهراد زندیه با اشاره به اینکه عمده ترین بیماری در میان کلنی های زنبور عسل 'نوزوما' و کنه واروا می باشد، گفت : بیماری نوزوما در اثر رطوبت شدید و آلودگی هوا به وجود آمده و موجب ضعیف شدن کلنی و کاهش تولید می شود.
وی ادامه داد: بیماری کنه واروا نیز در اثر عدم رعایت موازین بهداشتی در محیط کلنی توسط پرورش دهندگان ایجاد شده و میزان تولید عسل را پایین می آورد.
وی اظهارداشت: در سال های اخیر مشکل حادی در زمینه گسترش این بیماری ها در سطح استان به وجود نیامده و به محض احساس خطر، داروهای ویژه زنبور عسل به صورت رایگان و یارانه ای در اختیار تولیدکنندگان عسل قرار گرفته است.
زندیه گفت: زنبورداران با استفاده خودسرانه و بدون نسخه دامپزشکی از داروهای غیر مجاز و سموم میزان تولید عسل خود را کاهش داده و زمینه تخریب کلنی ها را فراهم می کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 845 هزار فروند کلنی زنبور عسل در این استان وجود دارد و آذربایجان شرقی از نظر تعداد کلنی زنبور عسل در رتبه نخست و سالانه حدود هشت میلیون کیلوگرم عسل در این استان تولید می شود و از نظر میزان تولید عسل همواره جزو پنج استان برتر کشور بوده است.

 

----------------------------------

 

برگزاری مانور پدافند غیر عامل در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با موضوع جنون گاوی


مدیر کل دامپزشکی استان ایلام از برگزاری مانور پدافند غیر عامل با موضوع جنون گاوی در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام خبر داد.


دکتر پیرانی افزود: در این مانور با اعلام سناریو از طرف وزارت جهاد کشاورزی اتاق بحران و اتاق فرماندهی حادثه در محل های مورد نظر تشکیل و اکیپ های عملیاتی جهت بررسی، مراقبت و معدوم سازی کانون های آلوده تشکیل گردید و با هماهنگی خوبی که بین اتاق بحران و فرماندهی حادثه و تعامل با دستگاه های مرتبط مانور با موفقیت به پایان رسید.

 

 

نظر شما
ادامه