کد خبر: ۶۱۸۰
اگر می‌خواهیم شیر سالم بدون آفلاتوکسین، آنتی بیوتیک، مواد حشره‌کش، هورمون‌ و عوامل بیماری‌زا و همچنین دارای بار میکروبی پایین داشته باشیم، دامپزشک باید به عنوان مسوول فنی در کارخانه‌های تولید شیر حضور داشته باشد. در مراکز جمع‌آوری هم، چون شیر چند دامداری مخلوط می‌شود و همچنین از نظر کنترل آلودگی‌هایی که در حین حمل و نقل به وجود می‌آید، حضور دامپزشک لازم است...

حکیم مهر - نایب رئیس کمیته‌ تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی گفت: هرچه قدر به سمت ابتدای خط تولید شیر می‌رویم وجود دامپزشک ضرورتی‌تر است.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی و فائو یک شعار اساسی مبنی بر کنترل بهداشت مواد غذایی از مزرعه تا میز غذا دارند. نکته مهم این است که هیچ فرآیند‌ی در صنعت غذا نداریم که یک ماده‌ی بی‌کیفیت اولیه را به محصول با کیفیت تبدیل کند، همیشه محصول با کیفیت با مواد اولیه‌ی با کیفیت حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم شیر سالم بدون آفلاتوکسین، آنتی بیوتیک، مواد حشره‌کش، هورمون‌ و عوامل بیماری‌زا و همچنین دارای بار میکروبی پایین داشته باشیم، دامپزشک باید به عنوان مسوول فنی در کارخانه‌های تولید شیر حضور داشته باشد. در مراکز جمع‌آوری هم، چون شیر چند دامداری مخلوط می‌شود و همچنین از نظر کنترل آلودگی‌هایی که در حین حمل و نقل به وجود می‌آید، حضور دامپزشک لازم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی درباره‌ی حذف روز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از تقویم، اظهار کرد: تعیین سیزدهم تیرماه به عنوان روز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان توسط وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور حرکت خوبی بود که فقط یکسال وارد تقویم شد. از ابتدا تصمیم بر ارزیابی این روز یعنی اثر‌گذاری روی فرهنگ عمومی بود که در سال‌های بعد حذف شد و قرار بر بررسی این موضوع در هفته‌ی سلامت شد که البته فرصت پرداختن به این موضوع در هفته‌ی سلامت نیست.

دباغ مقدم افزود: در کشور ما 50 درصد سیستم دامداری سنتی است و بیماری‌های قابل انتقال در کشور ما کم نیست که باعث خسارت اقتصادی، بهداشتی و انسانی و حذف تعدادی از دام‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که وجود این روز برای آموزش شهروندان و دامداران لازم است، ابراز امیدواری کرد که با همت مسوولان روز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دوباره به تقویم برگردد.

دباغ مقدم در پایان درباره‌ تشکیل خانه‌ی شیر گفت: اگر قرار است همه‌ی کسانی که در تولید نقش دارند در خانه‌ی شیر حضور داشته باشند و قدرت و اختیارات قانونی برای هماهنگ‌کردن داشته باشند، مفید است، ولی اگر فقط در حد اسم و تشریفات باشد، کارآیی نخواهد داشت.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه