کد خبر: ۶۱۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - واردات دام قاچاق از مبادی غیر رسمی می تواند بیماریهایی همچون تب کریمه کنگو را همراه دامها به کشور وارد کند.

رییس هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران با اعلام این مطلب گفت: ورود دامهای قاچاق در کشور مشکلات بیشماری را باعث شده که از جمله آن می توان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد.

دکتر ناصر نبی پور افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای حیوانات دارای عامل بیماری تنها تب خفیف دو تا سه روزه ایجاد می کند، اما برای انسانها بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: آلوده شدن انسانها بر اثر نیش زدن کنه ها و بندپایانی که با حیوانات درگیر ارتباط داشتند، می تواند به عنوان عاملی مهم در مبتلا شدن موثر باشد.

نبی پور ادامه داد: همچنین سلاخان و دامدارانی که با دامهای آلوده و خون و ترشحات دیگر دامها ارتباط دارند، از دیگر افرادی محسوب می شوند که در معرض بیماری هستند.

وی تصریح کرد: کشتار بهداشتی دامها و سمپاشی اماکن نگهداری باعث می شود که بندپایان ثانویه از بین رفته و خطر ابتلا به مقدار زیادی کاهش یابد.

شهروندان از مصرف گوشت گرم تازه ذبح شده پرهیز کنند

این مقام مسئول یادآور شد: یکی از عادتهای غلط ایرانیان استفاده از گوشت گرم تازه ذبح شده است که می تواند خطر مرگ جانی را در بر داشته باشد.

نبی پور تاکید کرد: دامهایی که به صورت غیر بهداشتی ذبح می شوند، اگر مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو باشند، به سرعت با استفاده از گوشت گرم و خون موجود در آن به انسان منتقل می شود.

وی اظهار داشت: توصیه می شود پس از ذبح دامدار، تا 24 ساعت گوشت در جای سرد - یخچال -  نگهداری شده و از مصرف آن خودداری شود.

نبی پور همچنین گفت: از آنجایی که بر ورود دامهای قاچاق نمی توان نظارتی انجام داد، بیشتر خطرات و بیماریهایی که ممکن است جامعه را درگیر کند، بر اثر آنها ایجاد می شود.

وی در پایان افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور جدید نیست و از دهه 40 وجود داشته و تنها در سالهای اخیر بر اثر واردات دام قاچاق افزایش یافته است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مرتضوی از تبریز
|
-
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
0
0
آقای دکتر نبی پور ضمن احترام به نظرات علمی شما 2 تا سووال دارم 1
1 آیا دام های زنده وارداتی از ارمنستان در مبادی گمرک نوردوز سم پاشی می شدند .
2 مدیریت علمی داکت های ضد عفونی در گمرکات خصوصا گمرک نوردوز و جلفا اجرا می شود .در چنین مبادی حساسی باید کاربه دامپزشک وارد به اپیدمیولوژی به عنوان متولی باید کار کند نه .... غیر علمی داکت های ضدعفونی را به خودش اختصاص بدهد و کسی هم رسیدگی و نظارت نکند .
نظر شما
ادامه