کد خبر: ۶۱۷۰۳

گربه‌ها شاید بامزه‌ترین موجوداتی باشند که بخواهیم از یکی از آن‌ها نگهداری ‌کنیم، اما اگر به درستی از آنها نگهداری نشود دچار بیماری‌ می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گربه‌ها موجودات کوچکی هستند که در تمام اقصی نقاط دنیا می‌توانیم با انواع مختلف با آن روبرو شویم.

برخی از ما به دلیل این که این موجودات کوچک دوست‌داشتنی هستند آن‌ها را تربیت کرده و در خانه نگهداری می‌کنیم. اما نگهداری از این موجودات دستورالعمل‌هایی دارد که باید در زمان خود مانند یک کودک انسان به آن‌ها عمل کنیم.

حیوانات نیز مانند هر انسانی نیازمند توجه و نگهداری ویژه هستند آن‌ها نیز مانند هر موجودی بیمار می شوند و ممکن است این بیماری‌ها به انسان‌ها و یا موجودات اطراف خود نیز سرایت کنند.

گربه‌ها نیز مانند گربه سانان دیگر دچار بیماری می‌شوند که به گفته «دکتر محمدحسین سلجوقیان» متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، گربه‌ها شاید بامزه‌ترین موجودات باشند که بخواهیم از یکی از آن‌ها نگهداری می‌کنیم، اما اگر به درستی از آنها نگهداری نشود دچار بیماری‌های مزمن می‌شوند.

از جمله بیماری‌هایی که ممکن است  گربه ها دچار آن  شوند عفونت‌های تنفسی فوقانی است.

سلجوقیان اظهار کرد: ناحیه بینی، گلو و سینوس در معرض عفونت‌های ناشی از انواع ویروس‌ها و باکتری هاست.

سرطان در گربه‌ها

به گفته سلجوقیان سرطان دسته ای از بیماری هاست که در آن سلول‌ها به طور غیر قابل کنترل، رشد می‌کند، به بافت اطراف حمله می‌کند و ممکن است به سایر مناطق بدن گسترش یابد همانند افراد، گربه‌ها می‌توانند به انواع مختلف سرطان مبتلا شوند این بیماری می‌تواند موضعی محدود به یک ناحیه مانند تومور باشد یا عمومی در سراسر بدن پخش شود.

دیابت گربه‌های اهلی

دیابت در گربه ها یک بیماری پیچیده است که در اثر کمبود هورمون انسولین یا پاسخ ناکافی به انسولین ایجاد می‌شود.

پزشک حیوانات در این خصوص می‌گوید: زمانی که گربه انسولین تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند از آن به طور معمول استفاده کند سطح قند او بالا می‌رود که نتیجه آن افزایش قند خون است که در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلات بهداشتی پیچیده را برای گربه ایجاد کند.

سلجوقیان به نوع دیگر بیماری در گربه‌ها اشاره کرد و گفت: گربه‌های آلوده به ویروس نقص ایمنی گربه سانان تا سال‌ها پس از وقوع عفونت اولیه ممکن است علائمی از خود نشان ندهند، اگرچه این ویروس کُند عمل می‌کند، اما با حفظ بیماری سیستم ایمنی بدن گربه به شدت ضعیف می‌شود و این باعث می‌شود گربه به انواع عفونت‌های ثانویه حساس باشد.

گربه‌های آلوده تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند و در یک محیط داخلی و بدون استرس نگهداری می‌شوند و می‌توانند ماه‌ها تا سال‌ها قبل از رسیدن بیماری به مراحل مزمن زندگی نسبتا آرامی داشته باشند.

گربه‌ها نیز کم خون می‌شوند

کم‌خونی زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد گلبول‌های قرمز خون کاهش یابد این بیماری می‌تواند در اثر از دست دادن، تخریب یا عدم گلبول‌های قرمز ایجاد شود.

علایم کم خونی در حیوانات به شدت، مدت زمان و علت اصلی بیماری بستگی دارد. هنگامی که حیوانات کم‌خون می‌شوند و توانایی آن‌ها در جذب و اکسیژن از هوا و رساندن آن به بافت‌های بدن بسیار به خطر می‌افتد و این می‌تواند منجر به مشکلات مختلف شود.

«دکتر هادی چراغی» متخصص پاتولوژی از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه دامپزشکی رازی در این خصوص می‌گوید: کم خونی در حیوانات اغلب به شکل ضعف و بی‌حالی ظاهر می‌شود و در موارد شدید این امر همچنین باعث افزایش تلاش تنفسی می‌شود، زیرا حیوان سعی می‌کند اکسیژن بیشتری را در ریه‌ها به دست آورد تا سطح اکسیژن در گردش خون را بهبود ‌ببخشد.

بیماری دیگر گربه ها کلسی ویروس است که ویروس بسیار مسری است که باعث ایجاد عفونت خفیف تا شدید دستگاه تنفسی و بیماری‌های دهان در گربه می‌شود این بیماری به ویژه در پناهگاه‌ها و مراکز نگهداری از حیوانات بیشتر شایع است.

اغلب در محیط‌هایی که چندین گربه وجود دارد این ویروس ایجاد می‌شود خطر ابتلا در پناهگاه‌ها و مراکز نگهداری از حیوانات بالاتر است و ممکن است ۲۵ تا ۴۰ درصد گربه‌ها حامل آن بیماری باشند. بیماری دیگری که گربه‌ها و گربه سانان به آن مبتلا می‌شوند بیماری سویه FCV است.

این بیماری در ابتدا با علایمی نظیر سرماخوردگی همراه با عطسه، گرفتگی بینی، تب، سرازیر شدن آب دهان و ترشحات در چشم و بینی دارد.

خانواده هایی که در خانه حیوانات خانگی نگهداری می کنند باید هر چندماه یکبار برای چک کردن به مراکز دامپزشکی مراجعه کنند تا هم خود و هم خانواده خود دچار بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نشوند.

 
نظر شما
ادامه