کد خبر: ۶۱۶۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
حضور دامپزشک به عنوان مسئول فنی در کارخانجات شیر ضروری است / لطفی‎زاده با انتقاد از جایگزین ‎شدن دانش‎آموختگان رشته‎های تحصیلی دیگر بجای دامپزشکان در مسئولیت فنی کارخانجات شیر از مراجع مسئول نظیر سازمان دامپزشکی خواست این موضوع را با جدیت پیگیری کنند و در رفع این معضل بکوشند...

حکیم مهر - مدیر مسئول مرکز مجازی پژوهش‎های راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) با اشاره به نقش مهم دامپزشکان در تأمین بهداشت مواد غذایی گفت: حضور دامپزشک به عنوان مسئول فنی در کارخانجات شیر ضروری است.

دکتر محمد لطفی‎زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقق شعار غذای سالم از مزرعه تا میز غذا را در گرو نظارت دامپزشکان دانست و عنوان کرد: عدم حضور دامپزشکان به عنوان مسئول فنی در کارخانجات شیر، اعتماد مردم را نسبت به خرید و مصرف شیر و لبنیات سالم کاهش می‎دهد.

وی با تأکید بر نقش شیر و لبنیات در انتقال عوامل عفونی به انسان، تصریح کرد: در صورتی که به نقش پیشگیرانه و نظارتی دامپزشکان در تولید شیر و لبنیات سالم توجه نشود، احتمال انتقال عوامل عفونی از جمله عامل بیماری تب مالت، سل و برخی بیماری‎های دیگر از طریق مصرف لبنیات ناسالم به انسان وجود دارد.

لطفی‎زاده با انتقاد از جایگزین ‎شدن دانش‎آموختگان رشته‎های تحصیلی دیگر بجای دامپزشکان در مسئولیت فنی کارخانجات شیر از مراجع مسئول نظیر سازمان دامپزشکی خواست این موضوع را با جدیت پیگیری کنند و در رفع این معضل بکوشند.

مدیر مسئول مرکز مجازی پژوهش‏های راهبردی دامپزشکی همچنین با اشاره به ضرورت توجه مضاعف به بهداشت مواد غذایی در فصل تابستان از مردم خواست از مصرف لبنیات محلی و غیرپاستوریزه اکیداً پرهیز و در سفرهای خود از شیر پاستوریزه یا استریلیزه استفاده کنند.

به گفته وی شیر پاستوریزه که میکروب‌های بیماریزا در آن وجود ندارند را حدود 5 روز در دمای یخچال و شیر استریلیزه که همه میکروب‎ها اعم از بیماریزا و غیربیماریزا در آن از بین رفته‎اند را در صورتی که بسته‎بندی آن باز نشده باشد حداکثر 6 ماه در دمای محیط و خارج از یخچال می‎توان نگهداری کرد.

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناصر
|
-
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
0
بسمه تعالي

كدام شير؟؟!!
متاسفانه در حال حاضر وضع لبنيات بسيار اسف بار است. به عنوان مثال ماست، مقدار مجاز اضافه كردن شير خشك در ماست 20% تعيين شده است اما به گفته بسياري از مسئولين فني اين مقدار اغلب به 70% هم ميرسد. تازه شير خشك مجاز بايد گريد انساني باشد اما اينها شير خشك هاي گريد دامي هستند كه بصورت قاچاق از كردستان عراق ميايند. تست اين مسئله بسيار ساده است. در گذشته ماست در اثر ماندن ترش ميشد اما ماست هاي امروزي پس از گذشت چندين روز ترش نميشوند و پس از گذشت زمان زياد تلخ ميشوند كه نشانه تجزيه پروتيئن هاي آن است. همچنين كافي است سري به فروشگاههاي بزرگ بزنيد و ليبل انواع ماست ها را بخوانيد. ماستي ييدا نمي كنيد كه شير خشك به آن اضافه نشده باشد.اين مسئله در مورد بستني و بسياري از فراورده هاي ديگر هم به اشكال مختلف صادق است. بنا بر اين مهمتر از مسئول فني رسيدگي به اصل داستان است.
گلچین
|
-
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
0
با سلام .از آقای دکتر لطفی زاده ازصمیم قلب تشکر میکنم.از نظر من آقای دکتر لطفی زاده کلا رئیس همه ی تشکلهای دامپزشکیه.ای کاش نصف احساس مسئولیت ایشونو دیگر مسئولین ..... دامپزشکی داشتند.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
0
0
در سازمان دامپزشکی موضوع شیر تا حد زیادی رها شده است، همین موضوع نیز یکی از محل های مهم اشتغال دامپزشکان را از ایشان صلب کرده است. ظرفیت صنایع شیر برای اشتغال همکاران بسیار زیاد است، اما متاسفانه از این ظرفیت، دامپزشکی غافل مانده است. امید است آقای دکتر دستور در این مورد اقدامی اساسی انجام دهند.
دامپزشك مظلوم
|
-
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
0
0
تنها استاني كه به جد پيگير حضور دامپزشكان در كارخانجات لبني و گوشتي بود..مازندران بود كه تا حدي توانست در اين راه موفق باشه و چند تا كارخانه داراي مسئول فني دامپزشك هستند.متاسفانه جنجال سرمايه داران و حمايت جهادگران مخلص به همراه برخي سودجويان دولتي باعث شد موضوع مسكوت بماند..... جالب اينه كه حكميت لزوم حضور دامپزشك در كارخانجات لبني از سوي آقاي استاندار به رئيس سازمان صنايع و معادن سپرده شده!!!! بگرديد دنبال ربطش.... جالب اينه كه حضور مسئول فني دامپزشك در كارخانجات لبني و فراورده هاي گوشتي طبق آيين نامه نظارت بهداشتي از واجبات است.
مسعود بقائی
|
-
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
0
0
با سلام و خسته نباشید نظر شما در مورد جایگزینی دامپزشکان در کارخانجات لبنی بسیار طرحی مناسب است اما از شما استاد گرامی چند سوال دارم آیا دامپزشکان در طول تحصیل خود دروسی از جمله دروس تخصصی گروه لبنیات مانند فناوری تولید پنیر ،فناوری تولید محصولات تخمیری و غیر تخمیری ،وبسیاری از دروس تخصصی گروه شیر را مطالعه می فرمایند؟؟؟؟ جواب صد درصد نه می باشد پس بهتر است ابتدا این دروس به دروس دامپزشکان عزیز افزوده گردد سپس حرف از حضور آنها در صنعت لبنیات شود ضمنا حتی در گروه کاری میکروب شناسی مواد غذایی آیا شما خود می توانید در یک روز میزان بسیار بالایی از شیرآلوده به آنتی بیوتیک وباکتری هاو... را از دامپروری ها گرفته و حذف نمایید ؟؟؟؟؟؟ دامپزشک فقط می تواند شیر را تحویل نگیرد اما شیر سریعا به یک واحد تولیدی کوچک دیگر با قیمت ارزان تر فروخته خواهد شد و تمام .
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
0
منم با نظر اقا ناصر موافقم بهداشت خيلي داره كمرنگ عمل ميكنه منم اين مساله را ديدم قبلا شير مزه شير ميداد حالا مزه شير خشك ميده ما اينجا داريم با جون بچه ها و ملت چكار ميكنيم ماستمون ماست نيست
نظر شما
ادامه