کد خبر: ۶۱۳۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نگرانی‌هایی درباره هورمون استفاده‌شده در مراحل رشد مرغ‌ها وجود دارد که باید گفت ازنظر علمی جای نگرانی نیست؛ چرا که علاوه بر غیرقانونی بودن، به دلیل هزینه های بالا، استفاده از آن برای تولیدکنندگان مقرون‌به‌صرفه نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانا، «دکتر فریبا کوهدانی» متخصص تغذیه با اشاره به فواید گوشت مرغ، اظهار کرد: گوشت مرغ، درواقع یکی از انواع پروتئین‌های حیوانی به شمار می‌آید که نسبت به گوشت قرمز می‌تواند تفاوت‌ها و نقاط اشتراکی را داشته باشد.

وی افزود: هر دو گروه از گوشت‌ها، ازنظر پروتئین تقریباً هم‌ردیف با سایر گوشت‌های قرمز هستند اما میزان آهن آن‌ها کم است، درواقع گوشت‌هایی که رنگ قرمزتری دارند میزان آهن بالاتری دارند.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: اگر در گوشت مرغ نیز بین قسمت‌های ران و سینه مقایسه‌ای داشته باشیم، بخش‌هایی که تیره‌تر هستند مانند ران، حاوی آهن بالاتری هستند.

بیماران قلبی و عروقی، گوشت قرمز نخورند

وی در توصیه‌ای به بیماران قلبی و عروقی، عنوان کرد: توصیه می‌کنیم این دسته از بیماران از گوشت‌های قرمز کمتر استفاده کنند، آهن موجود در این گوشت‌ها می‌تواند برای چنین افرادی مضر باشد؛ ‌طوری‌که در این گوشت‌ها، آهن رادیکال‌های بیشتری را آزاد می‌کند و بدن را به سمت حالت اکسیدانی حرکت می‌دهد و این شرایط خطرناک و نگران‌کننده خواهد بود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: برای برخی گروه‌ها ازجمله کودکان و دختران در سنین بلوغ که به آهن بالاتری نیاز دارند، گوشت‌های با رنگ قرمز می‌تواند مفیدتر باشد.

تزریق هورمون به مرغ گوشتی، مقرون به صرفه نیست

کوهدانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به شنیده هایی چون تزریق هورمون به مرغ های گوشتی، خاطرنشان کرد: نگرانی‌هایی درباره هورمون استفاده‌شده در مراحل رشد مرغ‌ها وجود دارد که باید گفت ازنظر علمی جای نگرانی نیست؛ چرا که علاوه بر غیرقانونی بودن، به دلیل هزینه بالا، استفاده از آن برای تولیدکنندگان مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی یادآور شد: برخی‌ها موضوع تزریق آنتی‌بیوتیک‌ به مرغ‌ها را مطرح می‌کنند که باید فاصله تزریق تا کشتار وجود داشته باشد تا هیچ خللی به وجود نیاید و آسیب‌زا نباشد.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی موظف هستند مرغ‌ها را در تمام مراحل به‌ویژه قبل از عرضه به بازار ازنظر میزان باقیمانده دارویی و آنتی‌بیوتیک‌های مصرف‌شده در دوره رشد مرغ‌ها بررسی کنند و اگر میزان باقیمانده دارویی و آنتی‌بیوتیک موجود در مرغ‌ها از حد مجاز بیشتر باشد اجازه ورود به بازار داده نمی‌شود. لذا توصیه می‌شود هنگام خرید به عرضه بهداشتی محصول توجه شود.

وی درباره بخش‌های مضر گوشت مرغ، ابراز کرد: توصیه می‌شود بخش‌هایی از مرغ مانند پوست مرغ را مصرف نکنیم درواقع بخش چربی‌ را باید پیش از مصرف جدا کنیم.

حبوبات و تخم مرغ جایگزینی مهم در روزهای گرانی قیمت گوشت

این متخصص تغذیه درباره جایگزین‌های گوشت قرمز در شرایط گرانی این نوع از گوشت در بازار، عنوان کرد: جایگزین‌های متفاوتی برای گوشت قرمز مانند گوشت‌های سفید ازجمله مرغ، ماهی و بوقلمون وجود دارد و حبوبات و تخم‌مرغ می‌توانند به شرایط بهبود تغذیه کمک کنند.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه این گفت‌وگو به بررسی تفاوت‌های پروتئینی مرغ‌های پرورشی در مرغداری‌ها و مرغ‌های اصیل پرداخت و گفت: هر چه ما منابع غذایی داشته باشیم که در محیط‌های آزاد و سنتی پرورش پیدا کنند به‌تبع می‌تواند مفید باشد، درواقع نوع تغذیه مرغ‌ها می‌تواند در میزان پروتئین این نوع از پرندگان اثرگذار باشد و نوع تغذیه طیور بر مقدار و کیفیت مواد مغذی موجود در گوشت یا تخم‌مرغ‌ آن‌ها اثرگذار خواهد بود.

تغذیه مرغ با بذر کتان منابع امگا3 در تخم مرغ را افزایش می‌دهد

وی بذر کتان را تغذیه‌ای مهم برای مرغ‌ها می‌داند و تأکید می‌کند: اگر در مواد غذایی مرغ‌ها بذر کتان را استفاده کنیم، می‌تواند در تخم‌مرغ‌ها میزان منابع امگا3 را افزایش دهد.

کوهدانی نوع پرورش و محل نگهداری طیور را دو عامل اثرگذار در کیفیت مواد مغذی این پرندگان دانست و عنوان کرد: در دنیای امروز به دلایل افزایش جمعیت و نیازهای تغذیه‌ای بالا بسیاری از روش‌های صنعتی در تولید مواد غذایی رایج شده است، به‌طور مثال مرغی که در محیط طبیعی زندگی می‌کند و پرورش پیدا می‌کند، با مرغی که در محیط‌های غیرطبیعی و دامداری‌ها، قطعا کیفیت گوشت متفاوت‌تری دارد.

مرغداری‌ها روش‌های صنعتی استاندارد تولید را در پیش بگیرند

وی تأکید کرد: مسلماً اگر بتوانیم شرایط طبیعی و مطلوبی برای پرورش دام و طیور داشته باشیم، تولید باکیفیت گوشت را شاهد خواهیم بود. اما با توجه به واقعیات موجود الزام استفاده از روش‌های صنعتی استاندارد برای تهیه مواد غذایی موردنیاز جوامع غیرقابل‌انکار است.

این متخصص تغذیه درباره احتمال انتقال بیماری در برخی مرغداری‌ها، رعایت شرایط بهداشتی را بر اساس استانداردهای موجود الزامی دانست.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
Vet
|
Mauritius
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
احتراماً.

خانم دکتر، شایسته بود بجای استفاده از جملاتی چون " استفاده از هورمون مقرون به صرفه نیست" و یا " غیر قانونی بودن استفاده از هورمون در طیور" و.. می فرمودید :
* در کشور ما تا کنون هرگز در پرورش دام و طیور از ماده ای بنام، " هورمون " استفاده نگردیده است.
از شما انتظار می‌رفت تا قاطعانه سخن می‌گفتید و از کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور اطلاعات مکفی کسب مینمودید.
با احترام.
نظر شما
ادامه