کد خبر: ۶۱۲۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان گفت: متولیان تولید محصولات غذایی و فرآورده‌های خام دامی در جبهه مقابله با کرونا و تامین امنیت غذایی حضور دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر رضا اسدی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان گفت: جهان با تهدید بی سابقه کرونا ویروس مواجه شده و همه افراد جامعه براساس شیوه نامه‌های وزارت بهداشت و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی باید از توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه پیروی کنند.

او با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های کرونایی موجب تعطیلی و دورکاری بسیاری از مشاغل و مراکز آموزشی و جلوگیری از سفرها، گردهمایی‌ها و جشن‌ها شده است، افزود:، اما پرسنل شاغل در بخش صنایع غذایی و فرآورده‌های خام دامی فرصتی برای دورکاری ندارد و با توجه به ماهیت کار باید در محل کار خود حضور داشته باشند.

اسدی سالم و ایمن نگه داشتن همه شاغلان مراکز مرتبط با صنعت فرآورده‌های خام دامی در همه گیری کرونا را امری ضروری دانست و بیان داشت: حفظ سلامت فرآورده‌های تولیدی در زنجیره غذایی و جلب اعتماد و اطمینان مصرف کنندگان برای دسترسی به غذای سالم امری مهم تلقی می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: در همین رابطه اداره کل دامپزشکی، صاحبان واحد‌های مرتبط با تولید و نگهداری فرآورده‌های خام دامی را ملزم به استفاده از سیستم‌های مدیریت ایمنی غذایی براساس اصول تجربه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی جهت مدیریت خطرات ایمنی مواد غذایی و جلوگیری از آلودگی مواد غذایی کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر همین اساس صنایع مربوطه با اعمال برنامه‌هایی نظیر؛ اقدامات بهداشتی مناسب، تمیز کردن و رعایت اصول امنیت زیستی، محصور کردن دوره تولید، ذخیره سازی و توزیع و حمل و نقل مناسب، رعایت بهداشتی فردی از سوی پرسنل شاغل و فراهم شدن و حفظ بهداشتی محیط موظف به تولید محصولات خام دامی سالم هستند.

او گفت: براساس سیستم‌های مدیریت ایمنی غذایی و کنترل نقاط بحرانی، گروه‌های تخصصی و کارشناسی از سوی اداره کل دامپزشکی استان تشکیل و اعضای این گروه‌ها در همه مراحل نظارت‌های لازم را اعمال می‌کنند و در حال حاضر از نظر دامپزشکی یک نیاز فوری در این صنعت حصول اطمینان از محافظت شاغلان مراکز مرتبط با محصولات غذایی با منشا دامی در خصوص ابتلا به کرونا و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

رضا اسدی هدف از اقدامات اداره کل دامپزشکی خوزستان و اصول ابلاغی از سوی دامپزشکی را برجسته سازی اقدامات بهداشتی برای یکپارچگی زنجیره غذایی و در دسترس بودن منابع غذایی ایمن و سالم برای مصرف کنندگان عنوان کرد و افزود: تقویت اقدامات بهداشت شخصی و ارائه آموزش‌های بهداشتی و به روز در خصوص اصول بهداشت مواد غذایی امری ضروری و از جمله اقداماتی است که از سوی دامپزشکی استان پیگیری می‌شود.

او بر نهادینه کردن و ترویج استفاده از تجهیزات محافظت شخصی (PPE)، رعایت کامل فیزیکی، شست و شوی مکرر و صحیح دست‌ها در هر مرحله از فرآوری، تولید و توزیع تاکید و بیان کرد: نتیجه این اقدامات علاوه بر محافظت پرسنل شاغل از در بخش فرآورده‌های خام دامی از کرونا منجر به تولید محصولات غذایی ایمن و سالم خواهد شد.

اسدی اظهار داشت: ذکر این نکته بسیار مهم است که هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق مواد غذایی به انسان وجود ندارد و اصولاً ویروس کرونا نمی‌تواند در مواد غذایی تکثیر یابد و این ویروس برای تکثیر نیازمند میزبان است، لیکن اگر ماده غذایی آلوده به ویروس شود، از طریق انتقال مکانیکی و فیزیکی امکان انتقال به انسان وجود دارد. به همین خاطر تاکید می‌شود که از مواد غذایی بسته بندی شده و معتبر استفاده شود و مصرف کنندگان در هنگام قطعه کردن یا لمس فرآورده‌های خام دامی مثل گوشت یا ماهی به طور مرتب دست خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه شست و شو دهند و از مواد ضدعفونی کننده با الکل استفاده کنند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
اصولا اماکن دامی با این حجم کارگر و تولید، عدم اجرای پروتکل های بهداشتی و عدم نظارت سازمان دامپزشکی به بمب های کرونا تبدیل شده اند، خدا میداند این حجم جابجایی و بهداشت پایین چه مقدار در انتشار ویروس موفق عمل کرده اند.
نظر شما
ادامه