کد خبر: ۶۱۲۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

دبیر کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز شنبه اعلام کرد: اعضای این اتحادیه با رویکردهای اساسی برای کنترل کیفیت مواد غذایی موافقت کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «میخاییل میاسنیکوویچ» تصریح کرد: البته ما بحث های فراوانی در مورد این موضوع داشتیم و اکنون در حال تنظیم دقیق مقررات فنی برای کنترل آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروهای دامپزشکی در مواد اولیه، یعنی در محصولات دامی فرآوری نشده هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این رویکرد همچنین محصولات نهایی که در قفسه‌های فروشگاه ها مشاهده می‌شود را نیز شامل می شود و در این خصوص یک برنامه کلی جهت انجام اقدامات لازم تصویب شده است.

گفتنی است پس از شیوع بحران کرونا که تاکنون هزاران تن را به کام مرگ کشانده است، شمار زیادی از کشورهای تولید و صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اقداماتی را جهت ایجاد محدودیت در صادرات محصولات خود به دیگر کشورها اعمال کرده اند.

از جمله این اقدامات می‌توان به تصمیم اخیر اتحادیه اقتصادی اوراسیا به منظور تامین امنیت غذایی کشورهای عضو این اتحادیه مبنی بر اعلام ممنوعیت صادرات محصولات اساسی نظیر غلات و دانه‌های روغنی به سایر کشورها اشاره کرد.

با تشدید موج دوم ویروس کرونا در جهان، شمار زیادی از کشورهای تولید و صادرکننده محصولات کشاورزی بدون در نظر گرفتن نیاز غذایی کشورهای واردکننده این اقلام، تدابیری را جهت ایجاد محدودیت در صادرات ایجاد کردند.

سهم ۸۳ درصدی ایران از صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا

به گفته روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران به تازگی اعلام کرد که دستکم ۸۳ درصد صادرات ایران به اوراسیا محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه تجارت خارجی کشور در ۴ ماه اول سال ۹۹ مجموعا ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود، خاطرنشان کرد که تجارت ۹ ماهه بخش کشاورزی ایران با اتحادیه اوراسیا حدود ۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار بوده و در واقع ۸۳ درصد از کل صادرات ما به اوراسیا مربوط به کالاها و محصولات کشاورزی است.

از دیگر سو، به رغم همه گیری کرونا در جهان و منطقه، حجم مبادلات تجاری این اتحادیه با ایران رو به افزایش است.

کمیسیون اقتصادی اوراسیا گزارش داد که تجارت این اتحادیه با ایران طی ۸ ماه سال ۲۰۲۰ با ۲ درصد افزایش به ۲ میلیارد دلار رسید.

این گزارش سهم ایران از افزایش مبادلات تجاری را مربوط به افزایش ۲۳۰ میلیاردی واردات ایران از کشورهای حوزه اوراسیا ارزیابی و محصولات کشاورزی را جزو بیشترین اقلام این مبادلات دوجانبه عنوان کرد.

بر پایه این گزارش، همچنین مواد خام محصولات کشاورزی و خوراکی با ۹۳۹ میلیون دلار تا ۸۰ درصد صادرات کشورهای اورآسیا به ایران را در بر می گیرد.

در مقابل واردات این کشورها از ایران نیز تا  ۵۷۵ میلیون دلار یا ۶۸ درصد است که عمدتا شامل میوه و خشکبار می شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک سازمان بین‌المللی برای ادغام اقتصادی منطقه‌ای است. این اتحادیه حرکت آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و نیروی کار را فراهم و سیاست‌های هماهنگی بین واحدها را در بخش‌های تعیین‌شده توسط توافق های بین‌المللی در اتحادیه دنبال می‌کند.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میلادی میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن درآمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اتحادیه اکنون ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. تولید ناخالص داخلی اسمی اتحادیه حدود ۱.۹ تریلیارد دلار؛ حجم تجارت با جهان ۹۰۰ میلیارد دلار و تجارت درون اتحادیه رقم ۳۸ میلیارد دلار می‌باشد.

منبع: بلتا

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عمار
|
Singapore
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
تنها راهش فروش‌ دارو با نسخه هستش‌ .الان تو ایران برخلاف دنیا دامدار خودش میره کیلویی‌ دارو میخره‌ بدون شناخت‌ همینجوری‌ میده دام و مرغ .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
تا موقعی که دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی است که هزینه های دامپزشکی را جزو هزینه های اضافی تولید می داند و در سکوت توام با رضایت به فعالیت درمانی مهندسین کشاورزی نگاه می کند هیچ امیدی به کاهش مصرف بی رویه داروهای دامپزشکی در کشور وجود ندارد.
نظر شما
ادامه