کد خبر: ۶۰۸۷

حکیم مهر - با آغاز فاز نخست مقابله با تب برفکی، شش میلیون دز واکسن برای دامهای سنگین کشور در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: فاز نخست مقابله با تب برفکی از منطقه شرقی کشور آغاز شده و سپس مناطق غربی را تحت پوشش قرار می دهد.

دکتر سیدمحسن دستور افزود: در مرحله اول، واکسیناسیون 80 تا 85 درصد از دامهایی که در معرض خطر قرار دارند انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود حدود 5/5 تا شش میلیون دز واکسن در مناطق شرقی و غربی کشور توزیع شود.

دستور ادامه داد: پس از اتمام فاز اول و ارزیابیهای انجام شده، مقدمات فاز بعدی واکسیناسیون انجام می شود.

وی تصریح کرد: انجام واکسیناسیون هرساله در تاریخ مشخصی انجام می شود تا دامهای کشور در مقابل بیماریهایی که بیشتر آنها منشاء خارجی دارد، مصون شوند.

واکسیناسیون در کنار عملیات بهداشتی موثر واقع می شود

این مقام مسئول یادآور شد: انجام عملیات واکسیناسیون اگر در کنار مراقبتهای بهداشتی و مدیریت صحیح فارمهای دامپزشکی باشد، موثر واقع می شود.

دستور تاکید کرد: بسیاری از دامداریها فکر می کنند که تنها با واکسیناسیون دامها می توانند از بروز بیماریهای مختلف جلوگیری کنند، در حالی که این عقیده اشتباه است و واکسن به عنوان یک مولفه می تواند در کنار سایر عوامل موثر باشد.

وی اظهار داشت: دامهای کشور به دلیل ورود عوامل مختلف که بیشتر آنها منشاء خارجی دارد، در معرض بیماریهای مختلف قرار دارند. بنابراین اگر به هر شکلی عامل بیماریزا بتواند حضور پیدا کند، به طور قطع دامهای حساس زودتر درگیر می شوند.

دستور در ادامه گفت: برای جلوگیری از حمله امراض مختلف، دامداران باید توجه بیشتری به وضعیت دامداری داشته باشند.

تب برفکی آسیا1 مشکل حادی ایجاد نکرد

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: تب برفکی نوع آسیا1 به طور کلی از لحاظ تلفات و ضایعات به صورت محدود بود و مشکل خاصی را در کشور به وجود نیاورد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور هشدارهایی را در مناطق مختلف کشور داده است و بدین ترتیب شرایط بهتر است و تب برفکی نتوانسته مشکل خاصی را به وجود آورد.

 

 

نظر شما
ادامه