کد خبر: ۶۰۸۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کشتارگاه‌های صنعتی طیور خراسان رضوی گفت: با برنامه ریزی برای استفاده از ضایعات طیور در استان می توانیم به ارزآوری و کسب درآمد بپردازیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «محمدپور» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کشتارگاه‌های صنعتی طیور خراسان رضوی گفت: در استان روزانه ۵۰۰ تن کشتار طیور داریم که ۲۵ درصد از این مقدار، ضایعات است و هر شب ۱۲۵ تن ضایعات مرغ شامل سر، پا و امعاء و احشا باقی می‌ماند که باید برای این مقدار برنامه ریزی کنیم تا تبدیل به پودر شود و مشکلی نداشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در سال ۲ تا ۲.۵ میلیون تن واردات کنجاله سویا در کشور صورت می‌گیرد، افزود: ۱۲۵ تن ضایعات مرغ را پخت کرده و تبدیل به پودر می‌کنیم؛ این پودر در مرغداری‌ها و گاوداری‌ها استفاده و می‌تواند جایگزین پودر کنجاله سویا شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کشتارگاه‌های صنعتی طیور خراسان رضوی ادامه داد: در موضوع خودکفایی می‌توانیم پودر گوشت را جایگزین ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا کنیم. برای این کار در استان اصفهان برنامه ریزی خوبی صورت گرفته و یک کارخانه ایجاد شده است که همه کشتارگاه‌ها ضایعات خود را به صورت خام به آن تحویل داده و آن مجموعه نیز به صورت تخصصی کار تبدیل این مواد به محصول دارای قابلیت بهره برداری انجام می‌گیرد و حتی تولیدات این مجموعه به ترکیه نیز صادرات می‌شود. در آن استان، کشتارگاه‌ها به خاطر آلایندگی ناشی از ضایعات جریمه نمی‌شوند، چون برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

محمدپور بیان کرد: در کشتارگاه‌های کشور ۲۵۰ تن خون در شبانه روز تولید می‌شود که ضایعاتی در ظاهر دورریختنی است درحالیکه ۵۵ درصد این خون پلاسماست و در کشور‌های دیگر از این پلاسما ۴۰ نوع واکسن و دارو استخراج می‌کنند. با یک سانتریفیوژ می‌توان پلاسمای این خون را جداسازی کرده و حتی به کشور‌های دیگر نیز صادر کرد.

او به ضایعات پر مرغ و ظرفیت‌های فرآوری آن نیز اشاره و  تصریح کرد: در پایان هر روز،
۳۵ تن پَر مرغ به عنوان ضایعات جمع آوری می‌شود که نهایتا آن را به پودر تبدیل می‌کنیم درحالیکه پَر مرغ دارای کراتین بوده و می‌توان از آن استفاده‌های متفاوتی داشت. تولید تشک برای بیماران و استفاده در مکمل‌های ورزشی از جمله کاربرد‌های آن است.

تاثیر کلاژن پای مرغ در غضروف سازی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان تاکید کرد: در ارتباط با پای مرغ هم ۱۵ تن در استان تولید داریم و حداقل کاری که انجام می‌شود، شستشوی آن و وارد کردن به بازار است. برخی مواقع هم دلالان ورود می‌کنند و با خریداری پای مرغ آن را به چین صادر می‌کنند. در طول سال ۶۰ هزار تن پای مرغ تولید می‌کنیم که در صورت صادرات ارزآوری بسیار بالایی خواهد داشت، اما هیچ توجهی به آن نمی‌شود و به عنوان ضایعات، از چرخه خارج میگردد.

محمدپور با بیان اینکه شرکت دانش بنیانی وارد ماجرا شده و از پای مرغ کلاژن تولید کرده است، اظهار کرد:
۸ درصد پای مرغ کلاژن است که برای غضروف سازی و درمان عارضه‌های این بخش استفاده می‌شود. اگر ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه صورت بگیرد، می‌توان این طرح را به تولید انبوه برسانیم. ما برای این موضوع رایزنی‌های مختلفی انجام داده و قول‌هایی گرفته ایم، اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

او افزود: هر مرغ ۱.۷ تا ۲ گرم صفرا دارد و هر روز این صفرا جداسازی می‌شود و به ضایعات تبدیل می‌گردد درحالیکه در کشور امریکا از این صفرا نوعی اسید تولید می‌کنند که پایه تمام دارو‌های ضد صفراست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان بیان کرد: در کشتارگاه‌ها ۶۰۰ میلیون تومان از محل استحصال صفرا می‌توانیم درآمد داشته باشیم. با گردآوری گروهی این تولید را انجام داده ایم و تا مرحله ثبت اختراع هم پیش رفتیم، اما آن قدر سنگ اندازی شد که کار به جایی نرسید. درحالی که اگر همه این موارد مدنظر قرار بگیرد و همراهی داشته باشیم، هیچ مشکل محیط زیستی برای کشتارگاه‌ها باقی نمی‌ماند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
1
انشااله یاد بگیرن چطور پول دربیارن و بعدش هم حق و حقوق پرسنل و مخصوصا دامپزشک را درست بدن و اینقد ناله نکنن که پول نیست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
اصفهان را با کل کشور نمیشه مقایسه کرد
نظر شما
ادامه