کد خبر: ۶۰۴۹۷

علت مرگ ۲ آهوی دشت سهرین نگهداری شده در سایت دانشگاه زنجان که خبر تلف شدن آنها شهریور ماه امسال اعلام شد تاکنون مشخص نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، معاون نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: لاشه این ۲ آهو، باید قبل از دفن از سوی دامپزشک کالبد شکافی می‌شد تا علت دقیق مرگ آنها برای محیط زیست مشخص می شد.

«پرویز رستمی» روز شنبه افزود: این ۲ آهوی جوان به صورت سالم و سرحال به دانشگاه تحویل شده بود که مرگ آنها به فاصله چند روز از هم، ابهاماتی را به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: این آهوان، رام بودند و هیچ بیماری و یا مشکلی برای زیست در قفس نداشتند و حال باید از سوی این دانشگاه مبلغی به عنوان جریمه به حساب محیط زیست به عنوان ضرر و زیان وارده به حیات وحش، واریز شود.

رستمی با بیان اینکه محل نگهداری آهوان به شکل استاندارد ایجاد شده و سال ۹۸ نیز این مکان از سوی کارشناسان محیط طبیعی به منظور تحویل آهوان دشت سهرین، مورد تایید قرار گرفته بود، تصریح کرد: از زمان تحویل، چند بار بازدید سرزده از سایت نگهداری آهوان این دانشگاه انجام شد.

وی تصریح کرد: به هرحال محیط زیست زنجان از کنار این موضوع (تلف شدن آهوان نگهداری شده در سایت دانشگاه زنجان) به سادگی عبور نمی کند و به حتم پس از تحقیق و بازرسی، در خصوص چگونگی مرگ این ۲ راس آهو، اطلاع رسانی از طریق رسانه های گروهی استان زنجان، صورت خواهد گرفت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان نیز گفت: این ۲ آهوی نگهداری شده در این دانشگاه به صورت سالم زیست کردند اما به یکباره به دلایل نامعلوم تلف شدند که شاید احساس غربت و یا مناسب نبودن محل نگهداری موجب مرگ آنها شد.

«علی سپهری» افزود: این ۲ راس آهوی جوان به فاصله قریب ۱۰ روز از هم تلف شدند و به منظور رعایت بهداشت، لاشه ها دفن شدند و حال مسوؤلان محیط زیست زنجان نسبت به این موضوع معترض هستند و اظهار می دارند که باید لاشه ها از سوی دامپزشکی، کالبد شکافی می شدند تا علت مرگ این ۲ جانور مشخص می شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال ۹۸، تعداد یک هزار و ۴۰۰ راس آهو در دشت سهرین زنجان واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زنجان مشاهده شد.

براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید، سال ۹۵ یک هزار و ۸۲ راس،  سال ۹۶ یک هزار و ۱۰۵ راس و سال ۹۷ نیز به یک هزار و ۲۷۷ راس، در این مناطق مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفت.

دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری چون پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.

 
نظر شما
ادامه