کد خبر: ۶۰۲۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

سل گاوی بیماری مزمنی است که به وسیله یک باکتری ایجاد و معمولا از راه‌های هوایی مثل تنفس در هوای آلوده یا بلعیدن منتقل می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سل گاوی یک نوع بیماری مزمن است که گاو‌های شیری و گاومیش‌ها به آن مبتلا می‌شوند و در مواردی سایر گونه‌های پستانداران را نیز درگیر می‌کند، معمولا سل گاوی در طیف گسترده‌ای از گونه‌های حیات وحش مثل علف خواران کوهی، آهو و گوشت خواران اتفاق می‌افتد.

تنها گزارش تأیید شده ابتلا به این بیماری در نشخوارکنندگان وحشی ایران، گوزن زرد ایرانی در پارک پردیسان بوده و جالب است بدانید که باکتری عامل بیماری سل گاوی می‌تواند انسان را نیز مبتلا کند. بیماری سل به عنوان یک بیماری عفونی مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام بوده و پیشگیری از آن اهمیت فراوان دارد و عامل آن یک نوع باکتری است.

تشخیص بالینی بیماری سل گاوی مشکل است و معمولا یک بیماری مزمن و ناتوان کننده در گاوهاست که گاهی به صورت حاد در می‌آید. در انسان‌ها بیماری سل گاوی می‌تواند غدد لنفاوی، استخوان‌ها، مفاصل، پوست و سیستم ریوی را درگیر کند.

این بیماری از طریق استنشاق ریزگرد‌های عفونت زا انتقال پیدا می‌کند و باکتری این بیماری از طریق زخم و خراش روی پوست و از راه چشم، دهان و بینی منتقل می‌شود.

همچنین ممکن است این بیماری از طریق خوردن گوشت آلوده خوب پخته نشده یا شیر غیر پاستوریزه و فرآورده‌های لبنی آلوده انتقال پیدا کند، بنابراین باید هنگام تماس با هرگونه بافت مشکوک مراقب باشید و از دستکش استفاده کنید و پس از تماس با جانور آلوده، لباس‌ها، چاقو و دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
یک خبر بدون منبع اعتبار ندارد.سوالاتی مانند چه وقت ؟چند راس؟ روش تشخیصی چه بوده؟ چه آزمایشگاهی آن را تایید کرده؟
نظر شما
ادامه