کد خبر: ۶۰۲۲

حکیم مهر - رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران از دخالت کشورهای اروپایی در تعیین سهمیه صید ماهیان خاویاری در سال 2010 خبر داد.

دکتر عباسعلی مطلبی با اشاره به فعالیت کمیسیون منابع زنده با حضور پنج کشور درباره موضوعات ممنوعیت و توقف صید ماهی گفت: سال گذشته در اجلاس قزاقستان پیشنهادی مبنی بر توقف 10 ساله صید ماهیان خاویاری داده شد که رییس جمهور ایران هم با قبول این موضوع روش‌ها و استراتژی این موضوع را خواستار شدند البته قبل از این اتفاق در مقطعی روس‌ها بحث ممنوعیت صید ماهیان خاوری را دنبال می‌کردند اما در کمیسیون منابع زنده زورشان به لحاظ تحلیل به ایران نمی‌رسید که در نهایت ایران یک فرمول برداشت ماهیان خاوری که به موافقت سازمان فائو هم رسیده ارائه کرد.

وی افزود: تاکنون ایران بحث توقف 10 ساله صید ماهیان خاویاری را نپذیرفته است و هنوز هم کارگروه مسوول تنظیم شیوه نامه تشکیل نشده است.

مطلبی با اشاره به تهیه سهمیه سال 2011 صید ماهیان خاویاری گفت: با توجه به این‌که گونه‌های میان خاویاری، گونه‌های در معرض انقراض و تحت حفاظت هستند، کنواسیون حفاظت از گونه‌های در حال انقراض گیاهان و جانوران که در وین مستقر است، بر آن نظارت می‌کند با تصویب سهمیه‌بندی 2011 انجام شده توسط ایران مخالفت شد که با توجه به حاکمیت کشورهای اروپایی، در انقراض بودن گونه‌ها را مطرح کردند این در حالی است که این موضوعات به کشورهای اروپایی ربطی نداشت و مالکیت تنها برای پنج کشور است.

وی خاطر نشان کرد: دلیل دخالت کشورهای اروپایی در داشتن بهترین خاویار توسط ایران است و از آنجایی که اروپایی‌ها وارد پرورش خاویار شده‌اند از این موضوع که اگر سهمیه برداشت خاویار تحقق یافته و وارد بازار شود، وحشت داشتند.

مطلبی با بیان این‌که مسوولیت جدید کمیسیون منابع زنده با کشور آذربایجان است، گفت: در جلسه بعدی این کمیسیون بحث تعیین سهمیه سال 2011 برداشت ماهیان خاویاری مطرح می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه