کد خبر: ۶۰۱۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

دامپزشک جهادی گفت: خدمات واکسیناسیون به دورترین نقاط چهارمحال و بختیاری ارسال می‌شود، حتی مناطقی که دسترسی با ماشین امکان‌پذیر نیست و دامپزشک چند ساعت پیاده می‌رود تا خدمات ارائه کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، از سال 1369 چهاردهم مهرماه به عنوان روز "دامپزشکی" نام‌گذاری شد، به مناسبت این روز و در گفت‌وگویی کوتاه با یکی از دامپزشک‌های استان چهارمحال و بختیاری سعی کردیم بیشتر با این شغل و رشته آشنا شویم.

فارس: آقای مهری از خودتان و نحوه ورود به این رشته برایمان بگویید.

سال ۱۳۶۸ بود که در کنکور سراسری شرکت کردم و با توجه به رتبه‌ای که کسب کرده بودم وارد رشته دامپزشکی در دانشکده دامپزشکی تهران شدم. چند باری به فکر افتادم که تغییر رشته بدهم ولی منصرف شدم و با علاقه به این رشته پرداختم و تا سال ۱۳۷۴ فارغ‌التحصیل شدم.

فارس: از مشکلات دامپزشکی استان برایمان بگویید.

تصمیم‌هایی که برای دامپزشکی گرفته می‌شود متاثر از تصمیم‌گیری‌های کلان در سطح کشور است، استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ شرایط جغرافیایی و تمکن مالی با بسیاری از استان‌ها تفاوت دارد و این می‌طلبد تا در کنار برنامه‌های کلان با دید دیگری به این استان نگاه شود و حمایت‌های ویژه صورت بگیرد. مشکل اصلی این است که ما فقط به دامداران به دید تولید نگاه می‌کنیم و ابزارهای حمایتی ویژه را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهیم.

در مورد دیگر با توجه به اینکه دامداری دارد به سمت سیاست‌های کلان پیش می‌رود به بخش‌های خصوصی واگذار شده هزینه‌های واکسیناسیون که قبلا برای دامداران رایگان بوده این خدمات هزینه‌هایی را به دامداران تحمیل کرده است و این برای استان ما کمی زود بود که با سیاست‌های استان‌های بزرگ پیش برویم.

دامداران امروزه با مشکلات متعددی برای عرضه محصولات و تامین نهاده‌های دام مواجه هستند و اگر به خوبی مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانیم با سایر کشورها رقابت کنیم.

فارس: آیا ویروس کرونا برنامه‌های نظارتی و بازرسی این سازمان را تحت تاثیر قرار داده است؟

به طور مستقیم خیر اما به لحاظ فردی افرادی که بر دام‌ها نظارت می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند چون به طور مستقیم با دام و افراد دامدار در ارتباط هستند و مدت طولانی در روز برای واکسیناسیون به مناطق مختلف می‌روند در معرض بیماری کرونا هستند و این بخشی از زحمت‌های دامپزشکی است که این روزها دیده نمی‌شود.

فارس: موضوعاتی که از نظر شما در این حوزه مغفول مانده چیست؟

جایگاه خود مجموعه دامپزشکی هم ادارات و هم شاغلین درست مطرح نشده چون برای شناخت این حرفه خدمات لازم ارائه نمی‌شود برای مثال پروتئینی که به بازار عرضه می‌شود افراد نمی‌دانند که شرایط بهداشتی از زمان واکسینه حیوان تا زمان کشتار زیر نظر دامپزشکی است. در بحث گوشت، تخم مرغ و عسل و آبزیان همه با کمک دامپزشکی صورت می‌گیرد. با همه‌ این خدمات هنوز اعتبارات لازم تامین نشده و دامپزشکی از توسعه لازم برخوردار نشده است و در بعضی مواقع دامپزشکان با ایثارگری تمام با همه کمبودها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

فارس: خدمات دامپزشکی در مناطق محروم استان به چه صورت است؟

با تمام تلاش‌های بخش دولتی و خصوصی خدمات واکسیناسیون به دورترین نقاط استان ارسال می‌شود مناطقی که حتی دسترسی با ماشین امکان پذیر نیست و چند ساعت دامپزشک پیاده می‌رود تا خدمات ارائه شود ما در یک دوم سالی که عشایر در استان چهارمحال و بختیاری هستند واکسینه دام را به طور مرتب انجام می‌دهیم.

فارس: از بیماری‌های دام و اقدامات مقابله با آن‌ها برایمان بگویید.

تب برفکی یکی از ویروس‌هاست که امکان درگیری با آن در همه‌ سال وجود دارد و به سطح ایمنی دام‌ها بستگی دارد‌ هر ۴ ماه یک بار دام‌ها واکسن تب برفکی را دریافت می‌کنند متاسفانه این واکسن که تا سال‌های اخیر رایگان عرضه می‌شد امروزه بهادار شده و دامدار باید بهای آن را بپردازد.

بیماری کریمه کنگو یک بیماری دامی نیست و انسانی است که توسط کنه‌ها منتقل می‌شود و برای دام عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند برای مقابله با این بیماری پس از ذبح دام از دستکش استفاده کنید و ظروف را به خوبی بشورید سپس  ۲۴ ساعت گوشت را داخل یخچال نگهداری کنید و بعد به خوبی آن را بپزید و مصرف کنید.

تب‌مالت هم یکی از بیماری‌های انسانی است که قابل انتقال به دام هست اما دامی که مبتلا به تب مالت می‌شود به سرعت روند کشتار طی می‌شود چون دامداری دید اقتصادی و تولیدی دارد و تامین هزینه‌های درمان تب مالت حیوانات بالا است و به صرفه نیست
و بیماری دیگری با عنوان شاربون یا سیاه زخم که عامل بیماری خاک است و می‌تواند به انسان هم منتقل شود در بخشی از مناطق واکسیناسیون این بیماری صورت می‌گیرد.

و در آخر دکتر مهری از علت نامگذاری این روز به عنوان روز دامپزشکی برایمان گفت.

در ایران باستان هر روز دارای اسم مخصوص به خود بود و روز ۱۴ هر ماه روزی بود که حیوانات گرامی داشته می‌شدند و ۱۴ هر ماه منتسب به فرشته گاگوش بوده است که نگهدار حیوانات بوده است.

در سال ۱۳۶۹ جمعی از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پیگیر این موضوع شدند و با استاد حسن تاجبخش درمورد این موضوع صحبت کردند ایشان روز ۱۴ را به این دلیل انتخاب کرد و اینکه چون ماه مهر ماه شروع به تحصیل و دانش‌اندوزی اقشار مختلف است مهرماه را انتخاب کردند که هر ساله در ۱۴ مهر از دامپزشک و رشته دامپزشکی یادی شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
5
2
جناب دکتر مهری یکی از بهترین نبروهای سازمان دامپزشکی کشور است ای کاش از چنین عزیزان در پست های کلیدی استفاده شود
نظر شما
ادامه