کد خبر: ۵۹۸۶

حکیم مهر - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: از بین یک‌هزار و 709 بیماری عفونی و یا عامل بیماری‌زای شناخته شده در جهان، 832 عامل بیماری‌زا قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند.

منوچهر مهرام در دوازدهمین گردهمایی کشوری مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان که در سالن اجتماعات فرمانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: بحث زئونوزها یا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه از بین یک‌هزار و 709 بیماری عفونی و یا عامل بیماری‌زای شناخته شده در جهان، 832 عامل بیماری‌زا قابلیت انتقال بین انسان و حیوان را دارا هستند.
وی ادامه داد: از 156 بیماری شناخته شده در انسان، 73 درصد یعنی 114 مورد بیماری‌ها قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: ظرفیت مرگ و میر بالا در انسان در بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند هاری و آنفلوآنزا وجود دارد که باید مورد توجه جدی دست‌اندرکاران قرار گیرد.
وی با اشاره به تأثیر بیماری‌ها در اقتصاد افزود: علاوه بر بیماری‌زایی و مرگ و میر بالا، این بیماری‌ها در اقتصاد و تجارت جهانی اثرگذار هستند به طوریکه آنفلوآنزای پرندگان آسیب اقتصادی بالایی را به کشورهای درگیر این بحث وارد کرد و از این ‌رو این بحث برای سیاست‌گذاران در کشور واجد اهمیت و جای نگرانی است.
مهرام با اشاره به وضعیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان توضیح داد: یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام، برسلوز است که در سال 81 میزان بروز این بیماری 65 در 100 هزار بود که در سال 89 این رقم به 16.6 در 100 هزار رسید که با توجه به آموزش مردم این آمار کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: در بحث حیوان‌گزیدگی در سال 81، آمار حیوان‌گزیدگی 108 در 100 هزار بود که در سال 89 این عدد به 147 در 100 هزار رسیده است که نشان می‌دهد باید بیشتر کار شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه به ویژگیهای استان قزوین اشاره و اظهار کرد: استان قزوین با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در همسایگی با استان‌های تهران، قم، مازندران، گیلان، زنجان، همدان و مرکزی قرار دارد و استانی دانشگاهی است به طوریکه دارای 37 دانشگاه با 100 هزار دانشجو است.
وی افزود: همچنین قزوین یک استان صنعتی است و شهر صنعتی البرز با واحدهای صنعتی مطرح در کشور در این استان واقع است و تولیدات بسیاری در سطح ملی و صادرات به کشورهای مختلف دارد.
مهرام با اشاره به ظرفیت‌های بالای قزوین در بخش کشاورزی و تولیدات دامی یادآور شد: پنج درصد گوشت قرمز، 13 درصد تخم‌مرغ و پنج درصد شیر خام کشور در استان قزوین تولید می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری این گردهمایی خاطرنشان کرد: امیدواریم این نشست با دستاوردهای مثبت و نتایج پیش‌بینی شده همراه باشد و نتایج آن در استان‌های کشور اجرایی شود.

 

 

نظر شما
ادامه