کد خبر: ۵۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  محققان دانشکده دامپزشکی دانشگاه جورجیا در آمریکا طی یک پژوهش به بررسی علت مرگ‎ سگ‌ها پرداخته‎اند.

این تحقیق با بررسی موارد ثبت شده در طی 20 سال (1984 تا 2004 میلادی) در 27 بیمارستان‎ آموزشی دانشکد‎ه‎های دامپزشکی آمریکای شمالی انجام شده است.

دکتر Kate E. Creevy استادیار دانشکده دامپزشکی جورجیا و همکارانش با مطالعه پرونده بیش از 74556 سگ از 82 نژاد علل مرگ این حیوانات را در دو گروه بر اساس اندام درگیر و نوع بیماری تقسیم بندی کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که سگ‎های جوان‎تر از دو سال اغلب بر اثر تروما، بیماریهای مادرزادی و عفونی تلف شده‎اند.

این در حالی است که سگ‎های مسن‎تر عمدتاً بر اثر سرطان جان خود را از دست داده‎اند و اوج این مسئله به سگ‎های با سن 10 سال برمی‌گردد.

از نظر اندام مبتلا نیز اغلب موارد ثبت شده در پرونده بیماران تلف شده شامل معده و روده، سیستم عصبی و حرکتی‎-عضلانی بوده و این در حالی است که درگیری پوست، چشم، کبد و بافت‎های غده‎ای بدن کمتر جلب توجه می‎کرد.

این مطالعه نشان داد در بین نژادهای بزرگ جثه اغلب علت مرگ، سرطان و درگیری اندام حرکتی-عضلانی و معده و روده بوده و نژادهای کوچک جثه بیشتر به دلیل درگیری غدد درون‎ریز و اختلالات متابولیک تلف شده‎اند.

این پژوهش نتایج جالبی هم درباره علت مرگ در بین نژادهای مختلف دربرداشته است.

بر این اساس، سگ‎های نژاد Dachshunds بیشتر به علت بیماریهای عصبی و سگ‎های نژاد Golden Retrievers اغلب به علت سرطان جان خود را از دست داده‎اند.

همچنین سگ‎های نژاد Bulldog بیشتر بعلت بیماریهای تنفسی و سگ‎های نژاد Chihuahua و Maltese عمدتاً به دلیل بیماریهای قلبی-عروقی تلف شده‏اند.

از نتایج قابل تأمل این مطالعه آن است که درصد بالایی از علت مرگ سگ‏های نژاد Fox Terrier مربوط به بیماریهای قلبی-عروقی بوده و این در حالی است که اصولاً این نژاد با چنین بیماریهایی عجین نیست! حتی در مورد سگ‎های نژاد Afghan Hounds و Vizslas هم اغلب علت مرگ، بیماریهای تنفسی بوده که در مورد این نژادها هم اعتقادی بر استعداد به این دسته از بیماریها وجود ندارد!

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باران
|
-
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
0
0
. . . د دیگه ارزش انسانو تا ته ته تهش بخون . .
نظر شما
ادامه