کد خبر: ۵۸۶۶

حکیم مهر - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در این استان حدود 10 هزار سر اسب وجود دارد که 2 هزار و 300 سر آن نژاد خالص ترکمنی و مابقی به صورت دو خون و اصیل خارجی است.
رمضانعلی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگاران استان با بیان اینکه نگهداری و بهره‎وری از ثروت‎های و منابع ملی کشور وظیفه همه آحاد ملت است، اظهار داشت: سرزمین دارای منابع غنی و بسیار متنوع است که از آن جمله وجود اسب‎های اصیل در کشور است.
وی تصریح کرد: ما در ایران ثروت عظیمی و با سابقه‎ای به طول تاریخ تمدن جهان به نام اسب، با ویژگیهای منحصربه‎فرد داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: اسب ایران ثروت کلانی است که در طول تاریخ استعمارگران به ویژه از پنج قبل بیرحمانه آن را به یغما برده و قسمت دیگر باقیمانده به دلیل بی‌مبالاتی و عدم توجه و دقت نظر ما به سرعت رو به انقراض و از بین رفتن است.
جعفری افزود: اسب اصیل ایران با تنوه کم نظیری که در سراسر کشور دارد با اندکی توجه و جمع‎آوری آنها، حفظ و حراست با استفاده از تکنیک‎های تکثیر و اصلاح نژاد و به ویژه تغذیه و رعایت اصول علمی و دقیق بر روی اسب‎ها می‌توان به نتایج بسیار مطلوبی دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: در دنیا اسب ایران را به خوبی استقبال کرده و در صورت ورود به بازارهای جهانی می‌تواند به موفقیت‎های چشمگیری دست یابد و به عنوان یک محصول صادراتی با ارزش سبب ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: به دلیل شرایط متنوع آب و هوایی در کشور نژادهای مختلفی از اسب در ایران پرورش می‌یابد و مهم‌ترین منطقه پرورش اسب در ایران منطقه ترکمن صحرا است.
جعفری خاطرنشان کرد: در زمان‎های گذشته تعداد بیشماری از نژادهای برتر ترکمن در منطقه زیست می‌کردند اما متاسفانه در حال حاضر به علت عدم آگاهی و در اثر اختلال‎های غلط برای اهداف گوناگون در 50 سال گذشته بسیاری از نژادهای اصیل و برتر رو به زوال رفته‎اند.
وی اضافه کرد: با توجه به ارزشی بالای اسب، پرورش آن می‌تواند در امر اشتغالزایی نیز بسیار مفید واقع شود به طوری که برای هر اسب مسابقه‎ای مربی، سوارکار و خدمه مورد نیاز است.
جعفری گفت: بی‌برنامه‌گی برای اهداف کوتاه‎مدت (نظیر مسابقات کورس)، عدم استفاده از نتایج تحقیقات علمی در راستای تغذیه مناسب و برنامه‎های اصلاح نژادی، عدم رعایت اصول صحیح پرورشی، پرورش سنتی و به ویژه عدم برنامه‎‎ریزی مناسب برای ورود به بازارهای جهانی و امر صادراتی و همچنین عدم رعایت بهداشتی و عده برگزاری مسابقات وِیژه نژاد اصیل ترکمن و جایگزینی آن با نژادهای خارجی به وِیژه تروبرد از تعدادهای نژادهای اصیل به شدت کاسته شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: هم اکنون پیدا کردن نریان برتر خالص بسیار سخت شده است و استعدادهای بالقوه نژاد ترکمن که همان کورس با مسافت طولانی، پرش و درساژ است، در حال نابودی است.
وی با بیان راهکارهای توسعه صنعت پرورش اسب افزود: حفظ، احیای و تکثیر نژادهای اصیل ترکمن و ورود به بازارهای جهانی، رعایت اصول صحیح پرورش، تغذیه و اصلاح نژاد، آموزش تولیدکنندگان مربیان و سوارکاری با اصول صحیح پرورش و مسابقات پرش و درساژ، برگزاری مسابقات مداوم و منسجم کورس، پرش و درساژ وِیژه اسب ترکمن، ایجاد باشگاه‎های آموزشی و پرورشی اسب برای بهره‎برداران، فرهنگ‎سازی استفاده از اسب به عنوان یک ورزش از جمله پیشنهادات برای احیای مجدد اسب ترکمن است.

 

 

نظر شما
ادامه