کد خبر: ۵۸۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گفت:دامداران عشایر در صورت انتقال دام با وسایل نقلیه ضمن اخذ مجوز بهداشتی، خودروی حمل دام را ضدعفونی کنند.

علی جاویدپور رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: یکی از دستاوردهای مهم دامپزشکی شهرستان سمنان موفقیت 40 ساله در مبارزه با بیماری شاربن به عنوان یکی از بیماریهای مشترک انسان و دام است.

وی افزود: در حال حاضر عملیات مایه‌کوبی مبارزه با بیماری شاربن و آبله در جمعیت دامی سبک و سنگین در حال انجام است و اکیپهای عملیاتی دامپزشکی شهرستان با انجام واکسیناسیون از بروز وشیوع این بیماریها جلوگیری بعمل می‌آورند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اظهار کرد: با تلاش صورت گرفته بیش از40 سال است که هیچ کانونی از بیماری شاربن در سطح شهرستان گزارش نشده است و این نشان دهنده سطح پوشش واکسیناسیون مناسب در بین دام‌های استان است.

جاویدپور تصریح کرد: در طول این سالها تحقیقات و آزمایشات مختلفی از عوامل تاثیرگذار صورت گرفته است و در مجموع از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام در سطح شهرستان پیشگیری شده است.

وی از کلیه دامداران مخصوصا دامداران عشایر درخواست کرد کلیه ضوابط و مقررات دامپزشکی را رعایت و در صورت لزوم نقل و انتقال دام با وسایل نقلیه جهت کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از جمله بیماری تب برفکی انجام شود و ضمن اخذ مجوز بهداشتی حمل، نسبت به شستشو و ضد عفونی خودروها قبل از حمل دام اقدام کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: چنانچه دامداران در مسیر کوچ مواردی از بیماری تب برفکی مشاهده کردند اقدامات لازم را در خصوص قرنطینه دامها انجام و مراتب را به مسئولان گزارش دهند.

گفتنی است بیماری شاربن یا سیاه زخم از بیماریهای مشترک انسان و تعداد زیادی از حیوانات از جمله نشخوارکنندگان است و حیوانات علفخوار به دلیل حساسیت بالا به بیماری در انتقال این بیماری به انسان دارای اهمیت بسیار بالایی هستند.

همچنین این بیماری در حیوانات معمولا به شکل فوق حاد با ورود عفونت به خون و مرگ ناگهانی و ترشح خون سیاه رنگ از منافذ طبیعی لاشه دام تلف شده مشاهده می‌شود.

در انسان عمدتا بیماری به شکل پوستی بوده که به علت زخم‌های سیاه رنگ به نام سیاه زخم شناخته می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
0
0
سخني با دكتر جاويدپور
همكار گرامي اگر چهل سال است كه شما كانون بيماري شاربن را نداريد قطع و يقين عدم وجود بيماري شاربن بيشتر مرهون شرايط زيست محيطي منطقه است تا اقدامات پيشگيرانه شما
ثانيا عقل و منطق حكم مي كند كه اگر كانون بيماري وجود نداشته باشد هيچ دليلي براي ادامه واكسيناسيون نخواهد بود .
ثالثا شما براي اينكه از عدم وجود بيماري مطمئن شويد چه قدر زمان نياز داريد ؟چهل سال زمان كمي نيست تقريبا نيم قرن است .چنانچه به مطالب گفته شده خودتان اعتقاد داريد به عنوان يك همكار به شما پيشنهاد مي كنم كه در اسرع وقت واكسيناسيون شاربن را قطع نماييد وتنها به مراقبت بسنده كنيد .موفق باشيد
نظر شما
ادامه