کد خبر: ۵۸۰۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: اصفهان با داشتن بیش از هزار و 600 واحد دامداری صنعتی در سطح استان و همچنین با تولید بیش از یک میلیون و 370 هزار تن شیر در سال، از رتبه اول تولید شیر در کشور با فاصله بسیار زیاد در مقایسه با سایر استان ها برخوردار است و به تنهایی به اندازه 14 یا 15 استان شیر تولید می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صاحب نیوز، «دکتر شهرام موحدی» اظهار کرد: اصفهان با داشتن بیش از هزار و 600 واحد دامداری صنعتی در سطح استان و همچنین با تولید بیش از یک میلیون و 370 هزار تن شیر در سال، از رتبه اول تولید شیر در کشور با فاصله بسیار زیاد در مقایسه با سایر استان ها برخوردار است و به تنهایی به اندازه 14 یا 15 استان شیر تولید می کند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به دلایل مختلف موفقیت اصفهان در تولید شیر تصریح کرد: یکی از دلایل این موفقیت خدمات بهداشتی مطلوب حوزه دامپزشکی و همچنین خدمات خوب سازمان جهاد کشاورزی است و از دلایل دیگر این موفقیت  این است که تولیدکنندگان بسیار خوب و با اطلاعات بروز گاودارای های  صنعتی در اصفهان را مدیریت می کنند، که این تولید کنندگان از لحاظ دانش در این زمینه هیچ کم و کسری نسبت به دانش  روز در دنیا ندارند.

بهترین شیر خام تولیدی کشور، در اصفهان تولید می شود

وی افزود: در استان اصفهان 64 مرکز تولید شیر وجود دارد و با توجه به آزمایشاتی که انجام شده  بهترین شیر خام تولیدی در کشور در استان اصفهان تولید می شود؛  محصولات لبنی بسیاری را به کشورهای مختلفی مانند روسیه صادر می کنیم که استانداردهای بسیار سختگیرانه ای در زمینه واردات محصولات لبنی از کشورهای دیگر رعایت می کنند.

موحدی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه اداره کل دامپزشکی با همکاری کارخانجات لبنی میزان قابل توجهی از این محصولات را به کشورهای مختلف صادر کرده است که یکی از آن ها فقط 13 هزار تن صادرات خامه به کشور روسیه بوده است.

شهرام موحدی ادامه داد: هر گونه فرآورده خام دامی و لبنی برای خارج شدن از کشور بر اساس قوانین تجارت جهانی سرتیفیکیت و گواهی بهداشتی دامپزشکی را لازم دارد و این جدای قوانین داخلی است؛ در داخل کشور شیرخام تا زمانی که پشت در کارخانه لبنی است سلامت آن به عهده دامپزشکی و بعد از آن به عهده علوم پزشکی است که در دنیا این گونه نبوده و کلیه فرآورده های دامی از صفر تا صد به عهده دام پزشکی است بنابراین در حوزه صادرات نیز دامپزشکی باید فعالیت کند، که در این زمینه وضعیت بسیار خوبی داریم.

5 کارخانه لبنی در اصفهان کد لازم برای صادرات را دارند

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان اذعان کرد: پنج کارخانه لبنی در اصفهان دارای کد ای ار بوده که این کد لازمه برای صادرات است و از این نظر نیز رتبه اول کشور را داریم و جای افتخار است، به صورت مرتب تلاش می کنیم که شیرهای خام تولیدی در استان از لحاظ میکروبی و تقلبات احتمالی و … را به اندازه وسع پایش و چک کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای برنامه پایش باقی مانده داروها، سموم، فلزات سنگین و مواد رادیو اکتیو را به صورت مرتب داشته که در آخرین مورد از آن 72 مورد نمونه از گاوداری های صنعتی شیر گرفته که به سازمان دام پزشکی کشور ارسال کردیم و خدا رو شکر نمونه ها خوب و در این زمینه مشکلی وجود نداشت.

موحدی ادامه داد:  سال 98 از لحاظ ام ار ال و یا باقی مانده های که نباید صفر باشند و از یک حدی نیز نباید بیشتر باشد نیز آزمایش شد که در این زمینه نیز شیر اصفهان مشکلی نداشته است.

استان اصفهان 20 هزار تن محصولات لبنی را به کشورهای حوزه اوراسیا صادر می کند

شهرام موحدی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در حدود 20 هزار تن انواع محصولات لبنی را به کشور های حوزه اوراسیا صادر می کنیم که از این لحاظ نیز در کشور رتبه اول را داشته و برای مثال در صادرات خامه به کشور روسیه بیش از 65 درصد خامه صادراتی از استان اصفهان است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه عنوان کرد: صادرات این میزان خامه با گواهی های بهداشتی که از دام پزشکی ارائه شده، انجام گرفته است و اینکه هیچ محصولی بعد از صادرات برگشت نشده، نشان از این است که آزمایشات بسیار خوبی در این زمینه انجام می شود.

وی ادامه داد: در نگاه عمومی به کسی که تعداد محدودی گاو دارد و همچنین فردی که تعداد زیادی گاو دارد، به هر دو گاودار اطلاق می شود؛ گاوداری های صنعتی تعداد زیادی گاو داشته و اغلب تعداد گاو در این گاوداری ها 500 یا هزار و بیش تر از آن است.

موحدی گفت:  این گروه از گاوداری ها  تحت نظارت های سختگیرانه دامپزشکی هستند  و دکتر دامپزشک داشته و انواع و اقسام تست های بیماری در این گاوداری ها انجام و همچنین خوراک و تغذیه دام ها  در این گاوداری ها تحت نظر بوده و وضعیت پرورش آن ها تحت شرایط بهداشتی است.

شهرام موحدی ادامه داد: در این گاوداری ها برخی علاقه مند بودند که به طور مستقیم شیر در بازار عرضه کنند، بنابرین هماهنگی هایی با معاونت غذا و دارو و شبکه های بهداشتی شد و علی رغم اینکه این گاوداری ها تحت پوشش های بهداشتی دام پزشکی بودند، تاکید شد که این گاوداری ها دستگاه پاستوریزاسیون در داخل گاوداری نصب کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شیر به طور مستقیم در این دستگاه وارد می شود و بعد از آن شیر به صورت خام فروشی و یا  فله ای در مراکز و با برند مشخص به فروش می رسد که البته در این زمینه اختلافات نظری نیز وجود داشت.

موحدی در ادامه تصریح کرد: اما به طور کلی اینکه شیر خام از سایر گاوداری ها به صورت فله ای در بازار عرضه شود، با این موضوع در حوزه دامپزشکی مخالف هستیم و برای خرید هر محصول نیاز به شناسنامه محصول است که نشان دهد این محصول در کجا و در چه زمانی و با نظارت چه ارگانی تولید شده است.

خدمتی از دامپزشکی اصفهان که مغفول مانده است

شهرام موحدی ادامه داد: کار بزرگی که دامپزشکی انجام داد و مغفول ماند این است که اکنون اگر بخواهید گوشت قرمز خرید کنید، این گوشت برچسبی دارد که مشخص می کند صاحب این دام کیست و در کدام کشتارگاه ذبح شده و تاریخ کشتار آن نیز مشخص است و همچنین بیان می کند که  آیا لاشه  پیش‌سرد را گذرانده و همچنین لاشه مربوط به چه نوع گوسفندی نیز هست و این کار فوق العاده بود و همچنین تخم مرغ ها نیز این شناسنامه را دارد.

وی اذعان کرد: اداره کل دامپزشکی با عرضه شیر خام در فروشگاه ها بدون شناسنامه مخالف است چرا که این شیر فاقد هیچگونه نظارتی از قبل است و متاسفانه افرادی نا آگاه و بی سواد در گفتمان خود مردم را از خرید شیرهای پاستوریزه تحت نظارت حوزه دامپزشکی و علوم پزشکی می ترسانند که این بخاطر مقاصد پنهانشان انجام می شود و برای همین مردم را به خرید شیرهای خام بدون شناسنامه ترغیب می کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: فروش این چنین شیرهای که کیفیت آن مجهول است، اصلا توصیه نمی شود؛ شیرهای تولیدی کارخانه لبنی فوق العاده با کیفیت تحت نظارت دامپزشکی و علوم پزشکی در حال تولید است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
0
6
مصرف کنندهبراش مهم نیست این گوشت از کدوم کشتارگاه اومده یا بابای گوسفندی که میخوره کجایی بوده!
سلامت گوشت مهمه
که اونم از اول تا آخرش دست مسئول فنی هاست.
حفوق و جایگاهشون رو درست کنین
..................
دامپزشک
|
Philippines
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
1
سلام
در قانون سازمان دامپزشکی در سال ۱۳۵۱ اعلام شده بازرسی گوشت در کشتارگاه ها الزاما حاکمیتی است و باید توسط نماینده رسمی دامپزشکی انجام شود نه مسئول فنی بخش خصوصی . کمبود نیرو از بخش خصوصی تامین شده در اختیار نیروی دولتی باشد .
فقط بازرس بخش خصوصی در کشتارگاه فعالیت کند رسما خلاف قانون است بعد مدعی سلامت مردم هستید .
قانون را بخوانید و اجرا کنید
عریضه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
0
من ۱۵ ساله مسول فنی ام در خرید گوشت مشکل دارم ۳ ماه است خانم من قهر کرده مدیران محترم حتی ۲ شنبه ها حاضر نیستند به نامه های ما نگاه کنند اسباب و وسایل نظام دامپزشکی را کنار خیابان گذاشتند به این دلیل که اجاره دیر پرداخت شده خدا وکیلی فقط حرف نزنید عمل کنید
نظر شما
ادامه