کد خبر: ۵۷۹۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه با اشاره به شناسایی سه کانون تب برفکی در این استان، گفت: این بیماری در میان دام‌های استان مدیریت شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر شاهرخ یارویسی» روز یکشنبه اظهارداشت: از ابتدای امسال تا نیمه نخست خرداد ماه سه کانون تب برفکی در شهرستان های اسلام آباد غرب و کرمانشاه مشاهده شد.

وی افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان پس از دریافت گزارش هایی از این بیماری به سرعت وارد عمل شدند و مدیریت بیماری با کمک دامداران را در دستور کار قرار دادند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه این کانون ها بیشتر در میان دام های عشایر دیده شد، عنوان کرد: خوشبختانه با اقدام به موقعی که انجام شد، تب برفکی تلفات چندانی در کرمانشاه نداشت.

یارویسی توضیح داد: دامدارانی که با مشکل تب برفکی روبه رو شدند، در فصل سرما واکسیناسیون لازم به منظور مقابله با تب برفکی را انجام داده بودند از این رو شدت بیماری در میان دام های آنان حداقل بود.

وی افزود: به منظور جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری کار واکسیناسیون در میان دام های نابالغ انجام خواهد شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی در زمینه مراقبت، حفظ بهداشت دام، پیشگیری، رصد و پایش از بیماری تب برفکی، از سوی کارشناسان دامپزشکی شهرستان در دستور کار قرار دارد.

یارویسی اظهارداشت: با توجه به آغاز فصل گرما به نظر می رسد که دیگر شاهد بروز کانون های تب برفکی در سطح استان نباشیم.

وجود چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی در کرمانشاه

به گزارش ایرنا، در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادرگوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در استان کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

تب برفکی چیست

تب برفکی‌ یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت ۲ تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود.

 این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حساس می‌باشند. فیل، جوجه تیغی و لاما نسبت به بیماری مقاومت بیشتری داشته و در صورت ابتلا علایم خفیف بروز داده و بیماری را به حیوانات دیگر منتقل نمی‌کنند.

موش، رت و مرغ خانگی تحت شرایط آزمایشگاهی به بیماری مبتلا شده‌اند ولی مواجهه آن‌ها تحت شرایط طبیعی با ویروس عامل بیماری بعید به نظر می‌رسد. انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Romania
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
3
جدی میگین!؟ مگه میشه مگه داریم!!!
تو استان کرمانشاه و تب برفکی؟؟؟ یه چیزی بگین به واقعیت نزدیک باشه.
همکار
|
United States of America
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
0
کنترل نشد جناب اقای دکتر
کل استان گرفتند کل استان تلفات دادند
...............................
با تمام احترام به شما و دوستانتان کاش بجای نادیده گرفتن قبول می کردید در استان فاجعه رخ داد
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
0
0
والله همه دامدارهای استان کرمانشاه به گل نشستن اداره دامپزشکی فقط تکذیب کرد تلفات سنگینی هم دادیم هنوز دارن تکذیب میکنن بهرحال این فاجعه یا تب برفکیه یا مرض دیگه اییه توان نداشتن واکسیناسیون انجام بدن میگن مشکلی نداریم ...........
نظر شما
ادامه