کد خبر: ۵۷۵۵۵
 

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات هر ساله برای پیشگیری از شیوع تب برفکی و تب کریمه کنگو گفت: برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو دامداران باید دام‌ها و محیط اطراف آنها را سمپاشی کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسینعلی سلطانی» اظهار داشت: همه ساله احتمال شیوع و شرایط ایجاد تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از طریق "کنه ناقل" این بیماری در استان وجود دارد.

وی، با بیان اینکه دامپزشکی استان به دلیل کمبود اعتبارات توان انجام سمپاشی به این منظور را ندارد، افزود: متاسفانه کمبود اعتبارات و افزایش هزینه‌ها انجام امور این چنینی را برای دامپزشکی، سال به سال محدودتر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این اداره کل در بحث آموزش، نظارت و توصیه دامداران را همراهی می‌کند، بیان کرد: در شرایط کنونی هزینه سمپاشی ضد کنه که یکی از اهداف آن پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است با خود دامدار است.

سلطانی احتمال شیوع این بیماری را در شهرستان‌هایی با آب و هوای گرم‌تر را بیشتر دانست و تصریح کرد: فصل فعالیت کنه‌ها و شیوع تب کریمه کنگو به طور تقریبی از اواسط اردیبهشت و در برخی شهرستان‌ها مثل لردگان از اوایل اردیبهشت شروع می‌شود.

وی ادامه داد: مبارزه و پیشگیری از شیوع کنه در دام با هدف پیشگیری از بیماری‌های دامی که بر اثر کنه منتقل می‌شوند و در کنار این از شیوع تب کریمه کنگو هم پیشگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این بیماری به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام در خود دام هیچ علامت و خطری ندارد اما دام ناقل و آلوده به کنه می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

سلطانی با تاکید بر اینکه برای اطمینان از سلامت گوشت به دلیل بیماری تب کریمه کنگو به طور حتم باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود، خاطرنشان کرد: گوشت دامی که در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شود چون زیر نظر دامپزشکی است حتما به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری می‌شود و قبل از این مدت به هیچ گوشتی اجازه توزیع داده نمی‌شود اما مردم اگر خودشان کشتار دام انجام دادند حتما باید گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس با اطمینان مصرف کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با داشتن حدود ۲ میلیون و۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین عشایری، سنتی روستایی و صنعتی یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور محسوب می‌شود.

 

نظر شما
ادامه