کد خبر: ۵۷۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  خبر صبحگاهی رادیو ایران درباره باقیمانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ، یکشنبه 18 اردیبهشت ماه سالجاری گزارشی پخش کرد که حاوی اظهارات متفاوت دکتر نبی پور و محمد یوسفی بود.

در این گزارش ، رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران که از مرغداران باسابقه است با اطمینان گفت که گوشت مرغ‎هایی که با سن بالا ذبح می‎شوند حاوی بقایای آنتی‎بیوتیکی است.

این در حالی بود که یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی اظهارات دکتر نبی‎پور را درست ندانست و گفت : من سخنان دکتر نبی‎پور را رد می‎کنم.

وی همچنین از گزارشگر رادیو خواسته بود تا در این خصوص از دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی کشور سؤال کند.

دکتر ناصر نبی‎پور در این گزارش با اشاره به اینکه مصرف آنتی‎بیوتیک در پرورش طیور اجتناب‌ناپذیر است گفت : بیماری به طور طبیعی در طی دوره پرورش طیور پیش می‎آید و اگر عامل آن باکتری باشد باید آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری مصرف شود.

وی افزود : مهم آن است که دوره پرهیز از ذبح در مورد هر دارو که ممکن است از 5 تا 10 روز متفاوت باشد رعایت گردد و در غیراینصورت گوشت مرغ ذبح شده حاوی بقایای آنتی‎بیوتیکی خواهد بود.

دکتر نبی‎پور گفت : کشتارگاههای کشورمان برخلاف رویه رایج دنیا تمایلی به ذبح مرغ‎های جوان ندارند و از آنجایی که معمولاً بیماریهای باکتریایی در سنین بالاتر از 35 روز بیشتر بروز می‎یابد لذا هر چه مرغ دیرتر به کشتارگاه برود احتمال وجود بقایای آنتی‎بیوتیکی بیشتر است و اغلب مرغ‎های با سن بالا حاوی بقایای آنتی‌بیوتیکی هستند.

محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی نیز که ادعای دکتر نبی‎پور را درست نمی‎دانست گفت : از آنجایی که قبل از ذبح و یا ارسال مرغ به کشتارگاه تأییدیه دامپزشکی صادر می‎شود لذا اظهارات دکتر نبی‌پور را رد می‎کنم.

از آنجایی که یوسفی از گزارشگر رادیو خواسته بود این موضوع را از رئیس سازمان دامپزشکی کشور هم بپرسد، گزارشگر به سراغ دکتر دستور هم رفته بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا برآورد دقیقی از میزان بقایای آنتی‎بیوتیکی در گوشت مرغ وجود دارد یا خیر گفت : برآورد دقیقی نداریم اما استنباط ما با توجه به نظارت‎هایی که صورت می‎گیرد این است که میزان بقایای آنتی‎بیوتیکی در گوشت مرغ نباید بالا باشد.

وی افزود : در حال حاضر طرح‎ پایش بقایای دارویی در طیور را هم در دست تدوین و اجرا داریم که امیدواریم با اجرای این طرح نظارت بهتری هم بر این مسئله اعمال شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزیدنت
|
-
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
0
0
تا کنون چندین بررسی مختلف در مورد حضور باقیمانده های آنتی بیتیکی در گوشت مرغ مصرفی در ایران انجام شده که نتایج آن هم گزارش شده است و در تمامی گزارشات علمی فوق، متاسفانه درصد نمونه های دارای باقیمانده بسیار بالا و کمیت این باقیمانده ها هم بسیار بالا بوده. همچنین در صدور تاییدیه دامپزشکی در مورد کشتار به هیچ عنوان باقیمانده آنتی بیوتیکی بررسی نمی شود.
حتی در بررسی های صورت گرفته در مورد داروهای با منع مصرف که حضور باقیمانده های آن زیروتولرانس است نیز آلودگی بالایی گزارش شده است.
نظر شما
ادامه