کد خبر: ۵۷۲۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در مورد قانقاریا به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های باکتریایی در دام هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مجید اسدی» گفت: علائم این بیماری شامل عقب افتادن از گله، خوابیدن بر روی دست‌ها و خیره شدن به یک نقطه و سپس مرگ بدون دست و پا زدن است.

 او تصریح کرد: در این بیماری با تخریب بافت کبد دام از طریق انگل‌های کبدی از جمله فاسیولا، ایجاد شرایط بی هوازی در این بافت، شرایط برای رشد و تکثیر این باکتری فراهم می‌شود و پس از تولید توکسین به وسیله این باکتری‌ها در کبد به دیگر اندام‌های بدن از طریق خون نیز فرستاده شده و با تاثیر بر روی سلول‌های اندوتلیال عروق خونی موجب پرخونی و خونریزی می‌شود.

 اسدی افزود: چون اغلب دام ها، مرده یا در حال مرگ مشاهده می‌شوند، تشخیص به علائم کالبدگشایی بستگی دارد که این علائم شامل: مشاهده نقاط نکروز در کبد زیاد است و گاهی در مجاری صفراوی می‌توان انگل‌های فاسیولا را مشاهده کرد.

او مهمترین راه‌های کنترل این بیماری را علاوه بر رعایت بهداشت جایگاه دام، واکسیناسیون منظم گله و استفاده از دارو‌های ضدانگل دانست و بیان داشت: دامداران در صورت مشاهده علائم بیماری با مراجعه به کلینیک‌های بخش خصوصی نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه بیماری قانقاریا اقدام کنند.

اسدی در پایان مهمترین راه‌های کنترل این بیماری را واکسیناسیون منظم گله اعلام و تأکید کرد: بهتر است همزمان با واکسیناسیون، از دارو‌های ضد انگل کبد نیز استفاده شود.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
2
2
جناب دکتربه مراکزمایه کوبی نه کلینیک ها
نظر شما
ادامه