کد خبر: ۵۷۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، گیلان و جم + درگذشت یک همکار دامپزشک

 

حضور مدیر کل دامپزشکی استان زنجان در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
 
دکتر محمد رشید کرمی مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ضمن بازدید از واحدهای مختلف خبرگزاری و آشنا شدن با نحوه تهیه خبر و ارسال آن به سایتهای داخلی و خارجی، در نشستی صمیمی با مدیر واحد خبرگزاری و خبرنگاران به سئوالات مربوط به اهداف، برنامه ها، اقدامات، نحوه پیشگیری از بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام، نظارت بربهداشت دام و مواد خام دامی در سطح استان و ... پاسخ داد.

 

-------------------------------------

 

درگذشت یک همکار
 
پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی نوشت :

زندگی جذبه دستی است که می‌چیند
همکار گرانقدر و عزیزمان دکتر کرامت مظفری نسب شاغل در شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر دار فانی را وداع گفت و به سرای باقی شتافت.
این مصیبت بزرگ را خانواده داغدار و همکاران آن مرحوم تسلیت و تعزیت عرض کرده از پیشگاه حضرت حق می‌خواهیم روح بلندش را قرین دریای بیکران رحمت خویش فرماید.
حکیم مهر نیز به نوبه خود این مصیبت را به جامعه دامپزشکی کشورمان و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‎نماید.

 

---------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان:
مدارا با کشتارگاههای سنتی هیچ معنایی ندارد
نباید به قیمت چند شغل، سلامت مردم شرق گیلان را به خطر انداخت

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر فقط 5 کشتارگاه سنتی دام در شرق استان وجود دارد، گفت: در کشتارگاههای سنتی، بهداشت بسیار ضعیف است و علاوه بر آن شیرابه‌های این کشتارگاهها به محیط زیست استان نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

دکتر "علی بشری معافی"، افزود: تمام کشتار طیور در گیلان به صورت صنعتی و کاملا بهداشتی است و گیلان جزء نخستین استانهایی بود که کشتار طیور در آن به صورت صنعتی شد و در کشتارگاه صنعتی دام نیز جزء پیشروترین استانهاست.

وی ادامه داد: به دلیل مقاومت چند سلاخ و چند نفر از افراد دیگر در کشتارگاههای سنتی، تعطیلی آنها تا به امروز صورت نگرفته است، این در حالی‌است که برخورداری از بهداشت حق همه مردم است و نباید به قیمت نگه‌داشتن چند شغل، سلامت مردم شرق گیلان را به خطر انداخت.

وی اظهار داشت: در کشتارگاههای سنتی، نظارت و بازرسیها را نمی‌توان با دقت انجام داد این در حالی است که در کشتارگاههای صنعتی؛ قبل از کشتار، حین آن و پس از کشتار دام، بازرسان به طور مستمر حضور دارند و اگر حتی یک دام بدون حضور آنها کشتار شود، از عرضه آن به بازار جلوگیری می‌کنند زیرا باید از سلامت دام قبل از کشتار کاملا مطمئن باشند و دامپزشک حاضر در کشتارگاه نیز حتما باید معاینه‌های لازم را انجام داده باشد.

دکتر بشری‌معافی خاطرنشان کرد: به علت نبود تصفیه‌خانه‌ها در کشتارگاههای سنتی و سطحی بودن آبهای گیلان، آلاینده‌ها و زباله‌های این کشتارگاهها به رودخانه‌ها ریخته می‌شود و با این وجود مدارا کردن با کشتارگاههای سنتی هیچ معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اعتقادات مردم و نذورات قربانی گوسفند، باید اطلاع‌رسانیهای لازم صورت گیرد تا مردم از کشتن گوسفند به صورت سنتی و غیربهداشتی پرهیز کنند و حتما در کشتارگاههای صنعتی کشتار را انجام دهند، تصریح کرد: اگرچه کمی معطلی برای مردم خواهد بود و این امر به دلیل آن است که دام باید توسط دامپزشک معاینه شود و پس از کشتار نیز کمی در سردخانه بماند تا بوی گوسفند از بین برود، اما پس از آن مردم می‌توانند با اطمینان کامل دام سالم را مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان در پاسخ به اینکه در نزدیکی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان، فروش گوسفند زنده صورت می‌گیرد که این کار بهداشت مردم منطقه را تهدید می‌کند، گفت: نبود میدان عرضه دام یکی از مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود تا کمتر شاهد چنین مسائلی در استان باشیم.

------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جم خبر داد:
حضور موفق پژوهشگران دامپزشکی جم در کنفرانس‌های علمی اروپایی


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جم از حضور موفق پژوهشگران دامپزشکی جم در کنفرانس‌های علمی اروپایی خبر داد.

حسین بازیار در جمع خبرنگاران در عسلویه اظهار داشت: شهرستان جم در حوزه دامداری و کشاورزی در استان جایگاه ویژه‌ای دارد و همواره شاهد موفقیت‌های دامپزشکی این منطقه بوده‌ایم.
وی افزود: در سال جهاد اقتصادی باید به تمام جنبه‌های اقتصادی توجه شود به ویژه در حوزه دام و طیور در این شهرستان باید تلاش بیشتری برای رشد و رونق تولیدات دامی انجام شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جم از کسب مقام نخست این شبکه در سطح استان برای دومین سال متوالی خبر داد و خاطرنشان کرد: کارشناسان پس از ارزیابی و سنجش عملکرد بخش‌های مختلف، مقام نخست شبکه‌های دامپزشکی استان بوشهر را به شهرستان جم اختصاص دادند.
بازیار تصریح کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی دامپزشکی شهرستان جم فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 87 به صورت مستقل از دامپزشکی شهرستان کنگان به فعالیت خود ادامه داده است.
وی ادامه داد: این شبکه هم‌اکنون در حوزه‌های فنی مختلف که شامل واحد مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری مشترک بین انسان و دام، واحد نظارت بهداشتی و صدور پروانه، واحد دارو و درمان، واحد طیور و واحد بیماری‌های دامی مشغول به خدمات‌رسانی است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جم از حضور موفق پژوهشگران دامپزشکی جم در کنفرانس‌های علمی اروپایی خبر داد و گفت: شبکه دامپزشکی جم با توجهی که نسبت به مسائل پژوهشی داشته در کنفرانس‌های علمی در اروپا از جمله بلژیک و ایتالیا حضور داشته و محققان این شهرستان موفقیت‌های خوبی در این عرصه کسب کرده‌اند.
بازیار عنوان داشت: شبکه دامپزشکی جم همچنین در کنفرانس‌های علمی و پژوهشی در پاکستان و همچنین دو کنفرانس بین‌المللی در ایران با ارائه مقالات علمی شرکت کرده است.
وی اضافه کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت از میان هزار و 709 عامل بیماری‌زا شناخته شده در انسان، 832 عامل یعنی 49 درصد از حیوان منتقل می‌شود که این موضوع نقش و اهمیت دامپزشکی در سلامت انسان را نشان می‌دهد.
بازیار خاطرنشان کرد: همه توان و ظرفیت خود را برای موفقیت و سربلندی دامپزشکی شهرستان جم به کار بسته‌ایم و در سال جهاد اقتصادی شاهد تلاش و فعالیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

 

 

نظر شما
ادامه