کد خبر: ۵۷۱۷۸

چند وقت پیش خبری در فضای مجازی مبنی بر توزیع کنجاله سویای کپک‌زده به قیمت 27 هزار و 700 ریال توسط پشتیبانی امور دام استان لرستان بین مرغداران استان منتشر شد و بر همین اساس موضوع را از مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان پیگیری کردیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، اخیرا خبری در فضای مجازی مبنی بر توزیع کنجاله سویای کپک‌زده به قیمت ۲۷۷۰۰ ریال توسط پشتیبانی امور دام استان بین مرغداران استان منتشر شد و بر همین اساس موضوع را از مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان پیگیری کردیم.

هیچ نهاده دامی بی‌کیفیتی در استان توزیع نشده است

در این رابطه سید «حمید شاهرخی» با شیطنت دانستن اصل این خبر گفت: هم‌اکنون چهار سوله در استان داریم که محل نگه‌داری کنجاله سویا هستند.

وی با بیان اینکه دو سوله مربوط به شرکت و دو مورد دیگر استیجاری هستند، افزود: سوله‌های شرکت در اختیار پیمانکار بوده که ممکن است شخصیتی حقیقی یا حقوقی باشد.

شاهرخی ادامه داد: یکی از آنها مربوط به تعاونی روستایی بروجرد است که حدود ۳۰۰۰ تن کنجاله سویا در آن داریم و بر اساس قرارداد فی‌مابین تمامی مسائل به عهده آنان است البته کار نظارت بر عملکردشان را به صورت مستمر و مداوم انجام می‌دهیم.

به گفته مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان مابقی سوله‌ها در شهرستان‌های دورود و ازنا و منطقه کمالوند خرم‌آباد قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در انباری که ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن سویا نهاده نگه‌داری می‌شود ممکن است در گوشه‌ای ایراد کوچکی پیدا شود اما حاد نیست، اضافه کرد: این موضوع تاثیری روی کیفیت محموله ندارد.

شاهرخی در ادامه با یادآوری اینکه طبق قراردادی که با پیمانکاران انبارهای اجاره‌ای و ملکی داریم، موظف هستند ایرادات به وجود آمده را برطرف و بعدا توسط سازوکاری که شرکت دارد معدوم کنند، ادامه داد: تمامی نهاده‌هایی که داریم وارداتی هستند و زمان ترخیص از کشتی، در همان مبادی ورودی با معیارهای سختگیرانه و خاص سازمان استاندارد مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان بیان کرد: چنانچه این نهاده‌ها مطابق با ضوابط باشند به انبار گمرک منتقل و در آنجا به استان‌ها حمل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نیز بر اساس معیارهایی که دارد این محموله‌ها را کنترل می‌کند، اظهار کرد: اگر کوچکترین ایرادی در بار وجود داشته باشد اجازه حمل نمی‌گیرد و البته تمامی محموله‌ها گواهی بهداشتی دارند.

شاهرخی خاطرنشان کرد: این بارها در سوله و سیلوها نگه‌داری شده و در مقاطعی که بازار نیاز داشته باشد توزیع می‌شوند.

تامین تمام نیاز مرغدار و دامدار با ما نیست

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان با اشاره به اینکه شرکت در تمام کشور کار تنظیم بازار را انجام می‌دهد و تامین تمام نیاز مرغدار و دامدار با ما نیست، گفت: حدود ۲۰ درصد از نیاز آنان را برآورده می‌کنیم و مابقی توسط واردات بخش خصوصی که سازوکار خود را دارد؛ تامین می‌شود.

به گفته وی بخش خصوصی از طریق اتحادیه و تعاونی‌های خود کار تامین و توزیع را انجام می‌دهد و تنها زمانی‌که کمبود نهاده داریم ورود می‌کنیم.

شاهرخی با یادآوری اینکه امسال طی دو مرحله کنجاله سویا به استان وارد کرده‌ایم، افزود: در مرکز بر اساس ضریبی که هر استان دارد سهمیه‌ای برایش تعریف می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان تصریح کرد: این ضریب با توجه به تعداد دام و طیور استان‌ها است و تمامی توزیع‌ها از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: افرادی که مجاز به خرید هستند وارد سامانه شده و خرید خود را انجام می‌دهند، سپس برای پشتیبانی گزارش می‌آورند تا بر اساس آن حواله بارشان صادر شود.

شاهرخی با بیان اینکه طبق مقررات صاحب حواله باید شخصا به انبار مراجعه و قبل از تحویل محموله را مشاهده کند، افزود: او باید صحت و سلامت خریدش را تایید و رسید تحویل امضا کند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان ادامه داد: اگر باری مشکل داشته باشد و معلوم شود در انبار دچار نقص شده حتما پیگیری می‌شود اما با توجه به نظارت‌هایی که داریم با اطمینان می‌توانیم بگوییم هیچ مشکلی در سطح انبارهای پشتیبانی وجود ندارد چون کاملا کنترل‌شده هستند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری دو مرحله توزیع داشتیم که 2 هزار و هزار و 340  تن بوده‌ که روی هم 3 هزار و 340 تن است، ادامه داد: هم‌اکنون نیز یک سهمیه هزار و 140 تنی برای استان درنظر گرفته شده است.

به گفته شاهرخی از ۲۵ فروردین جاری هر کیلوگرم کنجاله سویا به قیمت 27 هزار ریال در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

 
نظر شما
ادامه