کد خبر: ۵۶۷۷

حکیم مهر - رئیس اتحادیه مرغداران سراسر کشور گفت: به‎دلیل رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی، دامپزشکی دستور عدم جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گوشتی سه استان کشور را صادر کرده و این توقف تا خرداد ماه ادامه می‌یابد.

محمد یوسفی افزود: بیش از 3 ماه است در استان‌های البرز، تهران و قزوین در مرغداری‌های گوشتی، جوجه‌ریزی انجام نشده است.
رئیس اتحادیه مرغداران سراسر کشور افزود: این ممنوعیت به دستور سازمان دامپزشکی کشور و برای رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای و به دلیل بیماری‌هایی است که اخیرا در این استان‌ها شیوع پیدا کرده است و این مسئله تا خرداد ماه هم ادامه می‌یابد.
وی افزود: این مسئله همه مرغداران این استان‌ها را بدهکار و باعث شده وام‌های آنها معوق باشد.
یوسفی تصریح کرد: با توجه به اینکه تخم‌مرغ نطفه‌دار از خارج وارد می‌شود تا میزان عرضه را به ویژه در ماه رمضان تنظیم کنند بهتر است حداقل در سایر استان‌ها تولید به اندازه‌ای باشد تا مشکلی از بابت تامین نیاز مردم ایجاد نشود.
وی افزود: تخم‌مرغ نطفه‌دار از کشورهای اروپایی و بخشی از ترکیه وارد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: جوجه یک‎روزه وارد کشور می‌شود اما قیمت تمام‎شده آن بالاست که در این صورت بر قیمت تمام‎شده مرغ تولیدی هم تاثیر خواهد داشت.
وی افزود: قیمت تمام‎شده جوجه‌های وارداتی 750 تا 800 تومان است اما در روزهای گذشته شاهد قیمت‌های یک هزار و 200 تومان هم در بازار بودیم که باعث افزایش قیمت تمام‎شده خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر قیمت فروش مرغ زنده در بازار 2 هزار و 100 تومان است در حالی که به دلیل بالا بودن قیمت سوخت و نهاده‌ها، قیمت کمتر از 2 هزار و 400 تومان برای تولید‌کننده هیچ سودی ندارد.
وی همچنین قیمت مناسب برای مرغ گوشتی را 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 600 تومان عنوان کرد که کمتر از آن به ضرر تولید کننده خواهد بود.
رئیس اتحادیه مرغداران سراسر کشور در خصوص پرداخت خسارت برای مرغداران استان‌های تهران و البرز از سوی بیمه گفت: اگرچه مبلغی به عنوان خسارت به آنها از سوی بیمه پرداخت شده است اما این مبلغ آن‎قدر پایین است که حتی مرغداران نمی‌توانند نصف خسارت واردشده را جایگزین کنند.

 

 

نظر شما
ادامه