کد خبر: ۵۶۲۱

حکیم مهر - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از تصویب برنامه حذف مالاریا در کشور طی 10 سال در شورای عالی سلامت خبر داد و گفت: در سال اول اجرای این برنامه (سال 89) کاهش چشمگیر موارد بروز مالاریا را شاهد بودیم.

دکتر محمد مهدی گویا همزمان با پنجم اردیبهشت ماه روز جهانی مالاریا مالاریا را یک بیماری انگلی عنوان کرد و گفت: این بیماری در اغلب موارد ابتلا از طریق نیش حشرات به انسان انتقال می‌یابد هر چند که ممکن است در مواردی نادر از طرق دیگر نیز فرد مبتلا شود.

وی با بیان این که حدود 500 میلیون نفر در دنیا در معرض ابتلا به مالاریا قرار دارند، افزود: احتمال وقوع این بیماری تقریبا در یک سوم کشورهای جهان وجود دارد. این کشورها عمدتا کشورهایی هستند که در مناطق گرمسیری قرار دارند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در ایران نیز در سه استان جنوب شرقی موارد انتقال بیماری مالاریا را شاهد هستیم. علاوه بر آن موارد وارده ابتلا به این بیماری از کشورهای همسایه بویژه افغانستان و پاکستان در کشور ما رخ می‌دهد.

گویا به تصویب برنامه حذف مالاریا در شورای عالی سلامت کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر این اساس مقرر شده است طی فرآیندی 10 ساله به حذف مالاریا در کشور برسیم. همچنین در سه سال نخست اجرای برنامه مقرر شده است نوع خطرناک مالاریا یعنی «مالاریای فالسی‌پاروم» در کشور حذف شود.

وی افزود: بر این اساس برای حذف مالاریا در کشور برنامه وسیعی تدارک دیده شد و پس از تصویب شورای عالی سلامت، عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شد به طوری که در سال نخست اجرای برنامه موارد ابتلای به این بیماری از بیش از 6 هزار مورد در سال 88 به 3هزار و 10 نفر در سال 89 کاهش یافت. همچنین از این سه هزار و 10 نفر بیش از یک هزار و 300 نفر مربوط به کشورهای همسایه بود؛ یعنی حدود یک‌هزار و 600 مورد مربوط به کشور خودمان بود. به این ترتیب کمترین موارد بروز مالاریا طی 40 - 30 سال اخیر مربوط به سال 1389 است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در پایان گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده و در صورتی که اجرای برنامه با همین سرعت پیش رود، حتی زودتر از 10 سال به هدف مورد نظر یعنی حذف مالاریا در کشور دست می‌یابیم؛ این موضوع امکان پذیر است و نیاز به بسیج جدی در نیروهای بهداشتی دارد که این اتفاق نیز رخ داده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه