کد خبر: ۵۵۹۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۲۶ هزار قطعه از مرغان واحدهای صنعتی استان، در نیمه دوم امسال به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر فرزین حسینی» روز یکشنبه اظهار داشت: در این مدت، چهار کانون بیماری نیوکاسل در واحدهای مرغداری صنعتی استان گزارش شد که در این واحدها به طور متوسط ۳۱ درصد طیور، بر اثر بیماری تلف شدند.  

وی گفت: ۲ مورد نیز حذف کانون بیماری نیوکاسل در سال جاری وجود داشته که با هدف جلوگیری از انتشار این بیماری، این مراکز قرنطینه و طیور موجود در آن معدوم شده است.

وی افزود: طیور واحدهای صنعتی بیمه هستند و خسارت مرغداران جبران می شود.

آغاز مایه‌کوبی علیه نیوکاسل 

حسینی از آغاز مرحله دوم طرح سراسری مایه‌کوبی مرغان بومی و روستایی استان علیه بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: در این طرح،  بیش از ۴۱۰ هزار قطعه انواع مرغ های بومی علیه بیماری نیوکاسل، به صورت رایگان مایه کوبی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله قبلی طرح که شهریور امسال اجرا شد، حدود ۳۳۰ هزار قطعه انواع پرندگان بومی و روستایی در استان علیه بیماری ویروسی و خسارت زای نیوکاسل ایمن سازی شدند.

حسینی با اشاره به نگرانی ها از شیوع بیماری کرونا در جامعه گفت: طرح مایه کوبی توسط بخش خصوصی اجرا می شود و با توجه به نگرانی ها از انتشار کرونا، اجرای این طرح در شهرستان های مختلف می تواند با تاخیر اجرا شود.

رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: در این طرح، پرندگان بومی از جمله مرغ،  بوقلمون، اردک، غاز و کبوتر با واکسن آشامیدنی، مایه کوبی می شوند.

نیوکاسل، یک بیماری ویروسی و واگیردار است که به اشکال مختلف تنفسی، عصبی و گوارشی بروز می کند و برخی از سویه های این ویروس، می تواند تا ۱۰۰ درصد، تلفات داشته باشد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
1
این آمار یعنی افزایش یا کاهش نسبت به سال قبل؟

مطمئن هستید که بوتولیسم نبوده؟
نظر شما
ادامه