کد خبر: ۵۵۸۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی همدان، آباده و ایلام

 

مدیرکل دامپزشکی همدان:
بی‌توجهی در خرید فرآورده‌های خام دامی سبب بروز بیماری‌ می‌شود


مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: بی‌توجهی در هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی می‌تواند سبب بروز مشکلات و بیماری‌هایی در مصرف‌کنندگان شود.

احمد کریمی‌مخصوص اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن ماه‌های گرم سال و فسادپذیری فراورده‌های خام گوشتی از همشهریان تقاضامندیم تا هنگام خرید فرآورده‌های گوشتی دقت لازم را به کار برده و حتمأ به تاریخ تولید و انقضای محصولات خام دامی توجه کنند.
وی افزود: بی‌توجهی در هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی می‌تواند موجب بروز مشکلات و بیماری‌هایی در مصرف کنندگان شود، بنابراین باید توجه شود که در هنگام خرید مرغ، بسته‌بندی مورد تأیید دامپزشکی بوده و حتمأ با یک کلیپس بسته شده باشد و همچنین از خرید کیسه‌های پاره و باز خودداری شود.
مدیرکل دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: توجه شود تا از خرید ران و سینه به صورت باز خودداری شود چراکه اکثر این مرغ‌ها فاسد بوده و تاریخ مصرفشان گذشته است.
وی بیان داشت: با توجه به خطر بیماری‌های مشترک، از جمله آنفولانزای طیور از خرید مرغ‌ زنده و مرغ‌هایی که خارج از کشتارگاه ذبح و پرکنی می‌شوند، جدأ خودداری شود.
کریمی ‌مخصوص ادامه داد: گوشت ماکیان تازه باید دارای رنگ ماهیچه‌های اعضا خلفی و پاها قرمز و ماهیچه‌های سینه روشن مایل به زرد بوده و پوست به طور یکنواخت روی بدن کشیده و عاری از هر گونه پارگی یا تورم، خون‌مردگی، تغییر رنگ و خراش باشد.
وی اذعان داشت: شکم ماکیان باید خالی شده باشد و هیچ گونه بوی غیرطبیعی مانند بوی ترشیدگی یا تعفن از آن حس نشود همچنین گوشت مرغ باید سفتی و قوام طبیعی خود را داشته و عرضه و نگهداری مرغ منحصرأ باید در داخل یخچال‌های ویترین‌دار صورت گیرد.
مدیرکل دامپزشکی همدان تصریح کرد: ماهی و میگوی تازه نیز باید در کنار یخ و یا در یخچال نگهداری شود لذا باید توجه شود تا از خرید ماهی تازه‌ای که بدون دارا بودن شرایط عرضه است، پرهیز شود.
وی افزود: ماهیان منجمد حتمأ باید در فریزر نگهداری شوند بنابراین از خرید آبزیان منجمدی که در خارج از محیط فریزر عرضه می‌شوند خودداری کرده و توجه شود که ماهیان دارای چشم‌های برآمده، آبشش‌های قرمزرنگ، پوست مرطوب لزج و براق، جداره شکمی سفت و محکم و فلس‌های محکم باشند همچنین میگوی منجمد بسته‌بندی شده نیز باید دارای کد بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور باشد. کریمی‌مخصوص در ادامه اظهار داشت: تخم‌مرغ نیز باید دارای پوست سالم، تمیز و عاری از آلودگی ظاهری، بیضی‌شکل و دارای وزن 55 تا 65 گرم بوده و فاقد لکه‌های خونی، گوشتی و بوی متعفن باشد.
وی در پایان گفت: هنگام شکستن تخم‌مرغ توجه شود که زرده با سفیده مخلوط نشده و زرده به صورت گرد و کروی در مرکز سفیده قرار گرفته و تخم‌مرغ‌ها نیز در یخچال و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

 

--------------------------------

 

در طرح ویژه دامپزشکی آباده صورت گرفت؛
معدوم‌سازی بیش از 5 تن فرآورده دامی غیربهداشتی در آباده


سرپرست شبکه دامپزشکی آباده از معدوم‌سازی بیش از 5 هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف در این شهرستان خبر داد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آباده اظهار داشت: به دنبال نظارت و بازرسی مستمر بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان آباده در ایام نوروز و طرح تشدید بازرسی فرآورده‌های خام دامی 5 هزار و 478 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی شامل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، شیر و آلایشات خوراکی غیربهداشتی ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم شد.
علیرضا فرخی اضافه کرد: در ادامه نظارت‌های بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی شهرستان یک باب مغازه مرغ‌فروشی به دلیل انجام تخلفات مکرر در مورد عدم رعایت موازین بهداشتی پلمپ و چهار نفر به مراجع قضایی معرفی و از پنج نفر تعهد کتبی و محضری و برای سه نفر اخطار کتبی صادر شده است.
وی گفت: واحد بهداشت این شبکه با بازرسی‌های مستمر و پیگیر در خدمت بهداشت عمومی و سلامت جامعه است و با فروشندگان فرآورده‌های خام دامی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند به شدت برخورد می‌کند.
فرخی با تشکر و قدردانی از پرسنل واحد بهداشت این شبکه اذعان داشت: به منظور ارتقای سطح بهداشت عمومی در شهرستان تشدید نظارت بر مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی و برخورد قانونی با متخلفان و تهدیدکنندگان سلامت جامعه با همکاری مراجع قضایی از اهداف این شبکه در سال جدید بوده که با همکاری شهروندان این امر بهتر محقق می‌شود.

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
بارش خاک از کمیت و کیفیت عسل ایلام کاسته است


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: بارش شدید گرد و غبار از کمیت و کیفیت عسل ایلام مرغوب کاسته است.

وهاب پیرانی اظهار داشت: بارش شدید گرد و غبار طی سال‌های گذشته به ویژه دو سال اخیر سبب کاهش کمی و کیفی عسل در زنبورستان‌های استان ایلام شده است.
وی ادامه داد: بارش شدید گرد و غبار سبب کاهش طول عمر زنبور، فروپاشی زنبورستان‌ها، افت کیفیت گرده گل‌ها و شهد گیاهان و به تدریج افت کیفیت تولید عسل شده است.
این مسئول اضافه کرد: وجود گرد و غبار در استان افزایش تلفات در مرغداری‌ها ایلام را در پی داشته که این موضوع بسیار نگران کننده است.
پیرانی تصریح کرد: بارش شدید گرد و غبار در استان سبب تشدید بیماری‌های تنفسی در طیور و کاهش مقاومت طیور در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: ذرات گرد و غبار ناشی از بارش‌های متمادی گرد و غبار در انتقال عوامل بیماری‌های واگیردار دام موثر است.
وی ادامه داد: پدیده گرد و غبار سبب تخریب مراتع و جنگل‌های استان ایلام نیز شده و ایجاد عوارض تنفسی در دام‌های سبک و سنگین را چند برابر کرده است.
بارش شدید گرد و غبار از سال‌های گذشته در استان ایلام آغاز شده و مردمان این دیار را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. بارش شدید این پدیده دردناک سبب بروز انواع بیماری‌های تنفسی، قلبی، کلیوی و ... در بین انسان‌ها شده که در آینده زنگ خطری برای مردم و مسئولان خواهد بود.
امسال نیز بارش‌های گرد و غبار با شدت و طول زمان بارشی بیشتری در استان ایلام آغاز شده که این میزان بارش در گذشته بی‌سابقه بوده است.

 

 

نظر شما
ادامه