کد خبر: ۵۵۴۱

حکیم مهر - معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تنها سه مرغداری در استان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولید می‌کند.

دکتر جواد اعلمی اظهار داشت: در استان 700 واحد تولید و پرورش طیور وجود دارد که تنها سه واحد از آنها مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در دوره پرورش تولید می‌کنند.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه استفاده از آنتی‌بیوتیک در دام و طیور ممنوع نیست، تاکید کرد: آنتی‌بیوتیک برای درمان طیور در مقابل بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود و استفاده نکردن از این دارو به طور کامل ممکن نیست.
وی ادامه داد: برای کشتار طیوری که آنتی‌بیوتیک به آنها تزریق شده است، باید زمان پرهیز از کشتار رعایت شود تا این ماده وارد بدن مصرف‌کنندگان نشود.
اعلمی با بیان اینکه مسئولان بهداشتی دامپزشکی مسئول بررسی طیور از لحاظ میزان مصرف آنتی‌بیوتیک هستند، اظهار داشت: مسئولان بهداشتی و دامپزشک‌های سازمان دامپزشکی پس از اتمام دوره پرورش، گواهی سلامت کشتار برای طیور صادر می‌کنند.

* برخی از واحدهای تولیدی متمایل به تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک هستند
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، در ارتباط با واحدهای تولیدی مرغ بدون آنتی‌بیوتیک گفت: تعدادی از مرغداری‌ها و دامداران متمایل به تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک هستند که برای انجام این امر باید شرایط پرورش طیور خاص باشد.
وی افزود: شرایط پرورش از نظر شرایط محیطی باید به صورتی دیده شود که شرایط بیماری‌زا در آن وارد نشود و طیور به هیچ هنوان مریض نشوند.
اعلمی اظهار داشت: کارکنان دامپزشکی در طول فواصل مشخص در دوره 45 روزه رشد طیور نمونه‌برداری‌های خاص را از آب و دان مورد مصرف و طیور زنده انجام می‌دهند و شواهد وجود یا نبود آنتی‌بیوتیک را در آن جستجو می‌کنند.
وی ادامه داد: در صورت وجود نداشتن شواهدی مبنی بر این موضوع که آنتی‌بیوتیک توسط مرغداران به طیور خورانده شده و یا تزریق شده، مجوز تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک برای آنها صادر می‌شود.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: در مرغ‌هایی که به صورت معمولی رشد پیدا می‌کنند حد معمول و مجاز آنتی‌بیوتیک وجود دارد، اما در مرغ بدون آنتی بیوتیک این موضوع باید صفر باشد.

*حضور ناظران در زمان کشتار مرغ‌ بدون آنتی‌بیوتیک
وی افزود: در زمان کشتار و بسته‌بندی ناظران ویژه اداره‌کل دامپزشکی در محل کشتار مرغ حضور دارند تا جلوی هرگونه سوءاستفاده گرفته‌ و فرآورده‌ای بدون آنتی‌بیوتیک وارد بازار شود.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: مرغ‌های معمولی که در بازار عرضه می‌شود آنتی‌بیوتیک ندارد و طول دوران پرهیز از کشتار برای آنها سپری شده است.
وی درباره علل اصلی استقبال نشدن از تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک توسط مرغداران گفت: هزینه‌های زیاد و مراقبت‌های ویژه برای جلوگیری از ورود بیماری به مکان نگهداری از طیور، استقبال مرغداران را برای تولید این محصول کاهش داده است.
وی افزود: شرایط مشکل تولید این محصول قیمت آن را با مرغ معمولی در بازار با تفاوت بسیار زیاد روبه‌رو کرده است.
اعلمی اظهار داشت: این مرغ‌ها از سوی مردم به دلیل وجود نداشتن آنتی بیوتیک مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تنها سه مرغداری از 700 مرغداری استان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولید می‌کنند، گفت: این مرغداری‌ها ‌با ظرفیت حدود 100 هزار قطعه مرغ درصد کمی از مرغ‌های تولیدی استان را تحت پوشش قرار می‌دهند.
اعلمی با بیان اینکه اداره‌کل دامپزشکی از این واحدهای تولیدی حمایت می‌کند، اظهار داشت: ابزار حمایتی کافی برای حمایت از این واحدها وجود ندارد اما اداره‌کل دامپزشکی در حد توان خود از آنها حمایت می‌کند.
وی با اشاره به این موضوع که اداره دامپزشکی در کنار جایگاه نظارتی خود جایگاه ترویجی نیز دارد، گفت: حمایت و نظارت بر مرغداری‌ها از نظر زمانی و نیروی انسانی کار ویژه‌ای را می‌طلبد.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: برای مرغداران در شهرستان‌های مختلف کلاس‌های مستمر آموزشی برای آموزش شیوه‌های نوین تولید طیور برگزار می‌شود.
وی افزود: با مرکزیت یک شهرستان کلاس‌های آموزشی برای مرغداران شهرستان‌های اطراف برگزار شده است.
اعلمی ادامه داد: در سال گذشته دو دوره کلاس آموزشی برای همه مرغداران استان برگزار شد.

 

نظر شما
ادامه