کد خبر: ۵۵۱۹۸

وجود و یا عدم وجود آنتی بیوتیک در مرغ‌ها مسئله ای است که چند سال اخیر در فضای پزشکی و اقتصاد بازار مطرح شده است. از سویی مسئولان دامپزشکی صراحتا اعلام کرده اند که هیچ نوع از آنتی بیوتیک در مرغ‌ها وجود ندارد و مردم نباید نگرانی به لحاظ پزشکی در این مورد داشته باشند و از سوی دیگر در بازار ، فروش مرغ های ارگانیک بدون آنتی بیوتیک یا همان مرغ سبز طرفداران زیادی پیدا کرده و البته گران تر هم فروخته می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از زاینده رود، بحث سلامتی مرغ ها و کیفیت آنها البته مسئله ای است که مسئولان دامپزشکی چند ماهی است تلاش دارند تا با اجرایی کردن برنامه رتبه بندی مرغ ها آن را سر و سامان دهند.

بر اساس اعلام این سازمان، از تیر ماه برنامه درجه بندی مرغ ها از کشتارگاه ها آغاز شد و قرار بود از مهرماه این طرح اجرایی شود هر چنددر برخی از استان ها این روند از همان مهر آغاز شد؛ اما اصفهان تا کنون از این برنامه عقب مانده است.

حالا بر اساس اعلام رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، قرار است با اجرایی شدن طرح رتبه بندی، مرغ های سبز یا همان ارگانیک از بازار برچیده شوند.

به گفته «خامسی پور»، هم اکنون این مرغ ها در بازار توزیع شده و  رنگ قسمت تحتانی پلاستیک‌ مرغ حاکی از درجه آن است، پلاستیک رنگ سبز به معنای مرغ A ، رنگ آبی مربوط به مرغ رتبه A و نارنجی نشانگر مرغ B است به این ترتیب مرغ A و A درجه یک و B درجه دو است.

وی اظهار کرد: طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ و آماده‌سازی کشتارگاه‌ها برای درجه بندی مرغ در مهرماه ۱۳۹۸ ابلاغ و در نهایت مرحله اول عملیاتی طرح، از ابتدای دی ماه سال جاری اجرا شد.

وی با بیان اینکه براساس این طرح کشتارگاه‌های طیور استان درجه‌بندی می‌شوند، افزود: کشتارگاه‌ها در سه رده A، B، A ، دسته‌بندی می‌شوند و ملاک اصلی داشتن خط اتوماتیک یا خط دو کشتار است، کشتارگاه‌هایی که خط دو کشتار داشته باشند در گرید یا درجه A و A دسته‌بندی شده و کشتارگاه‌هایی که خط دو کشتار را ندارند و به روش  دستی انجام می‌دهند در گروه B قرار می‌گیرند.

خامسی‌پور در خصوص وجود هورمون در گوشت مرغ، اظهار کرد: بحث مصرف هورمون در مرغداری‌ها از پایه و اساس رد شده است و در هیچ جای دنیا برای پرورش مرغ گوشتی از هورمون استفاده نمی‌کنند، این امر به هیچ وجه عملیاتی، اقتصادی و قانونی نیست و ما چیزی به نام مرغ هورمونی در هیچ نقطه از ایران نداریم.

وی در خصوص وجود آنتی بیوتیک‌ها در گوشت مرغ گفت: مرغ هم مانند هر موجود زنده دیگری ممکن است نیاز به مصرف دارو در طول یک دوره داشته باشد و آنچه مهم است اینکه هر دارویی یک زمان پرهیز و منع مصرف دارد که اگر آن دوره طی شود باقی‌مانده دارو در گوشت به حداقل می‌رسد و مصرف آن بلامانع است.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک مرغ‌هایی است که در طول پرورش دارو نمی‌خورند، تصریح کرد: در چند سال اخیر تولید این نوع مرغ در کشور صورت گرفت؛ اما به قدری حواشی در این مورد ایجاد شد که در یک ماهه اخیر سازمان دامپزشکی دستورالعمل تولید این مرغ را ملغی کرد و در حال حاضر چیزی به نام مرغ بدون آنتی‌بیوتیک یا مرغ سبز در بازار نداریم.

طی سال‌هایی که مرغ سبز به بازار آمد هم مشتریان زیادی جذب کرد و هم مشخصا طعم و مزه این مرغ ها تفاوت زیادی داشت. هر چند مسئولان معتقد بودند این مرغ ها با انواع معمولی آن هیچ تفاوت خاصی ندارند و تنها بسته بندی متفاوتی دارند و گران تر فروخته می‌شوند؛ اما با اجرای این طرح به صورت مشخص تعیین می شود مرغ در چه جایی و با چه مشخصات و امکانات بهداشتی کشتار شده و در نهایت همه تولید کنندگان برای رسیدن به سود بیشتر ناچار به ارتقای سطح کیفی نگهداری و کشتار طیور خواهند شد.

 


نظر شما
ادامه