کد خبر: ۵۵۰۳۹
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
دانشیار بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر نگین نوری» افزود: مقبول‌ترین روش تعیین میزان آفلاتوکسین در شیر، استفاده از دستگاه HPLC است که بالاترین دقت را دارد ...
 
 

حکیم مهر: دانشیار بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت : جای هیچ گونه نگرانی برای مصرف شیر و فراورده های لبنی در کشور وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، مجری برنامه صحبت را با روغن پالم آغاز کرد و کارشناس برنامه نیز از روغن پالم به عنوان یک رسوایی در سال 94 که توسط وزیر وقت بهداشت نیز تایید شد، یاد کرد. اما کارشناس برنامه توضیح نداد که «اگر کسی ترکیبات شیر را بشناسد، واقف است که 87 درصد شیر را آب تشکیل می دهد و چطور می توان به شیر روغن افزود، طوریکه مصرف کننده اثری از روغن را مشاهده نکند». به عبارت دیگر، این امر در صورتی امکان پذیر خواهد بود که حجم زیادی امولسی فایر استفاده شود که هزینه گزافی را در پی خواهد داشت و به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد. در ادامه اما، خوشبختانه کارشناس برنامه وجود وایتکس در شیر را غیر تعمدی دانست که خود جای بسی خوشحالی است.

بعد از این دو مقوله، کارشناس برنامه بحث وجود سم آفلاتوکسین در شیر را مطرح کرد و گفت بر طبق مطالعات محققان 33 درصد شیرهای پاستوریزه توزیع شده در استان تهران آلوده به آفلاتوکسین  M1 می باشد و باقی ماجرا، انتشار گسترده خبر در شبکه های مجازی بود.

تحلیل متخصصان واقعیت ها را نشان می دهد بیانات بحث برانگیز دکتر بهادر حاجی‌محمدی، دامپزشک، متخصص بهداشت مواد غذایی و استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد در برنامه زنده شبکه سه سیما مبنی بر آلودگی شیرهای پاستوریزه عرضه شده در کشور به آفلاتوکسین، از یک سو موجی از نگرانی را در بین اقشار مختلف حامعه به وجود آورد و از سوی دیگر، با واکنش برخی متخصصان حوزه سلامت غذا همراه بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر نگین نوری» دانشیار گروه بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در تحلیل این جنجال رسانه ای اظهار داشت: به دلیل اینکه صحبت های جناب آقای دکتر حاجی محمدی با سوگیری خاصی از سمت مجری برنامه همراه شد، جو غیرمنصفانه ای در ارتباط با سلامت شیر پاستوریزه عرضه شده در کشور به وجود آمد، به ویژه اینکه مجری برنامه رو به بینندگان گفت مصرف شیر پاستوریزه دارای سم آفلاتوکسین  M1 می تواند منجر به مرگ شود و از مردم خواسته شد که تا مدتی شیر مصرف نکنند.

این دانشیار دانشگاه به استناد کارشناس برنامه شبکه سه به مطالعاتی که نشان می دهند 33 درصد شیرهای پاستوریزه توزیع شده در استان تهران آلوده به آفلاتوکسین  M1 می باشند، تصریح کرد: بهتر بود ایشان، اولاً بین آلوده بودن و مثبت بودن حضور سم با مقدار بالاتر از حد مجاز تفکیک قائل می شدند؛ ثانیاً برای محکم و مستدل صحبت کردن در یک برنامه در رسانه ملی که مخاطبان زیادی نیز دارد، نباید فقط به چند مقاله استناد می شد، بلکه نیاز به یافته های به دست آمده در مقالات جامع منتشره در ژورنال های معتبر و یا طرح های ملی می باشد که در سطح کلان در کشور توسط سازمان های ناظر مانند سازمان دامپزشکی کشور، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد انجام شده باشد.

در ایران، میانگین میزان آفلاتوکسین در شیر بسیار کمتر از حد مجاز قانونی است

دکتر نوری روش مورد استفاده در تحقیقات مربوط به حضور و میزان آفلاتوکسین در شیر را نیز بسیار مهم دانست و اظهار داشت: روش های تشخیص برای حضور یا عدم حضور آفلاتوکسین  M1 در شیر متفاوت می باشد؛ یکسری روش ها ساده، سریع و ارزان هستند، مانند الیزا که به منظور غربالگری توصیه می شوند و یکسری روش ها قطعی می باشند که تنها در این صورت می توان مقدار قطعی آفلاتوکسین را مشخص کرد و به آن استناد نمود.

این متخصص بهداشت مواد غذایی ادامه داد: همان طور که می دانیم مقبول ترین روش تعیین میزان آفلاتوکسین در شیر، استفاده از دستگاهی بنام  HPLC است که بالاترین دقت را دارد و مطالعه ای که اخیراً توسط خانقاهی و همکاران در سال 2019 با استفاده از این روش انجام شده و نتایج آن در دو ژورنال معتبر  ISI به نام های  Food Additives & Contamination: Part B و  Food chemistry چاپ شده است، گواهی می دهد که میانگین آفلاتوکسین  M1 در شیر عرضه شده به صورت خام، پاستوریزه و استریل در کل ایران حدود 30 نانوگرم بر لیتر می باشد که حدود یک سوم حد مجاز آن بر طبق استاندارد ملی است که از حد مجاز پذیرفته شده توسط اتحادیه اروپا که سخت گیرانه ترین است (50 نانوگرم بر لیتر) نیز کمتر می باشد .

شیر و فراورده های آن جزء اجتناب ناپذیر در سبد غذایی هر خانواده است

دکتر نوری در پایان با ابراز تاسف از اینکه از پایین بودن مصرف سرانه شیر در کشور در این برنامه به عنوان یک شانس یاد شده است، تصریح کرد: شعار فدراسیون بین المللی شیر این است که یک لیوان شیر می تواند بیش از 10 درصد مواد مغذی را به بدن برساند که خود موکد این مطلب می باشد که شیر دارای چه ارزش غذایی بالایی است، در طب بوعلی سینا نیز از شیر به عنوان دارو یاد شده است.

وی ابراز امیدواری کرد، روزی مصرف سرانه شیر در کشور ما نیز مانند کشورهای پیشرفته دنیا 2 تا 3 برابر شود و شیر و فرآورده های آن از اجزای اجتناب ناپذیر در سبد غذایی هر خانواده ایرانی باشد و قدم به قدم به داشتن جامعه ای سالم با مصرف شیر و فراورده های آن نزدیک تر شویم .

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
10
1
خیلی ممنون استاد
واقعیت اینه که میانگین میزان آفلاتوکسین شیر در ایران بسیار کمتر از حد مجاز قانونی است.

به نظرم منظور ایشان مقالات زیر است:

Aflatoxin M1 in raw, pasteurized and UHT milk marketed in Iran
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19393210.2019.1611666

The overall and variations of Aflatoxin M1 contamination of milk in Iran: A systematic review and meta-analysis study
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814619319831
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
1
14
این استادید خودشون با صنایع لبنی در ارتباط هستند طبیعی هست که هوای این نوع صنایع رو داشته باشند و در ضمن بهتر هست اساتید محترم ....... سری به تغذیه دامها و طرز نگهداری آنها که کار اصلی یک دامپزشک هست بزنن بعدا بیان در مورد آفلاتوکسین و روغن پالمو یا وایتکس و غیره نظر بدن مگر نه استناد به چند تا آزمایش و نظر دهی اصلأ درست نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
10
2
راستش من رفتم مقالات و خوندم. مجله Food Chemistry ایمپکت بالای پنج داره یعنی هر مقاله ای و چاپ نمی کنه. این مقاله دومیه هم خیلی جالب بود هفتادو هفت مقاله رو که بهتر بوده انتخاب کردن میاتگین آفلاتوکسین و 32 درآوردن. به نظرم بدبینی زیادم خوب نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
11
اینا درست
اما واقعا چرا دامپزشکی برنامه پایش رو چند ساله متوقف کرده
این وظیفه دامپزشکیه که هر سال از کل کشور نمونه بردای کنه و آزمایش کنه
چرا همت نمی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
اخه نتایج داشت کار دستش می داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
1
8
خانم دکتر عزیز
تجربه هم خوب چیزیه
امولسی فایر گران است اما ارزان قیمتش را پبدا کرده اند
لیتری 8 هزار تومن
اسمش را نمی نویسم تا بدآموزی نداشته باشد
پس تکذیب نکنید
حسین ترابی
|
Singapore
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
6
0
خانم دکتر نمی دانند این دستگاهها از جمله HPLC ساخت صهیونیسم جهانی است و مثل دستگاه غربالگری با کمی،فقط نوک سوزنی یک پیچش جنین های سالم خانواده های ایرانی را دچار مشکلات مختلف ژنتیکی نشان داده و حکم به کورتاژ شان میدهند تا بدینوسیله با ازدیاد نفوس ما مبارزه کنند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
2
5
من یه راه حل پیدا کردم. ایشون و بقیه دانشگاه تهرانیا که میگن نیس. اونا هم تو همین کشور دارند زیست میکنند. از همون برند ها من شیر میخرم اینا جلو من هر روز صبح بدن به بچه اشون بخوره.
اگه میگن امنه راه حل دادم تستش کنن
ناشناس
|
Mauritius
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
9
0
واقعا از دكتر صفاريان به عنوان عضو هيئت علمي دانشگاه تهران كه نقش بي بديلي در يافتن استعدادهاي جوان براي دانشگاه تهران داشتن بايد تشكر كرد بدون شك موقعيت علمي فعلي دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران مديون از خودگذشتگي هاي ايشان در يافتن معادلهاي شايسته براي اين دانشكده بوده و هست و اميدواريم هر كجا هستند عمري شايسته و طولاني داشته باشند تا نتايج فعاليت هايشان كه به ثمر مي نشيند را ملاحظه نمايند
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
مطمئنید دکتر صفاریان استعداد برای دانشکده استخدام کرده؟ یا اینکه داستان چیز دیگه ای هست و شما برعکس نوشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
سلام، افول دانشگاه تهران مشخصه،ولی خانم دکتر را من باهاشون کار کردم واقعا پرتلاش هستن و همیشه بیشترین تلاش و همت را ازشون دیدم
امیدوارم که در پناه خدا همیشه پاینده باشند
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
زمان شروع افول دانشكده رو مشخص كنيد اونوقت معلوم ميشه كي چيكار كرده نياز به تائيد من و شما نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
3
1
بسيار عالي
غزاله رفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
5
1
بسیار ممنون از توضیحات جامع استاد بزرگوار خانم دکتر نوری،
راهنمایی های ایشان همیشه برای ما مفید واقع شده.
Behshad Noudoost
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
5
1
سلام، ممنون از توضیحات کاملتون
من نظرات را خوندم واقعا به عنوان به متخصص این رشته به اطلاعات خانم دکتر مطمعن هستم وایشون حرفی را نمیرنن که راجع بهش تحقیق نکرده باشند.
در ضمن ایشون هم مثل بقیه هم خودشون شیر میل میکنند هم اعضای محترم خونوادشون!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
چقدر علمي مساله رو تحليل كرديد چون ايشون و خانوادشون شير ميل ميكنند پس حرفهاشون درسته
خروجي فعاليت هاي دانشگاهي با فعاليت برنامه به خانه برميگرديم صدا و سيما بايد متفاوت باشه
اف.ک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
2
1
با توجه به شناختی که از خانم دکتر محترم و اطلاعات و علم و تحربه ایشون دارم، مطمئنا با توجه به داده های روز و اتفاقاتی که در صنعت لبنیات به عینه شاهد هستن اطلاعاتی را به مخاطب ارائه دادند.
کاش اساتید محترم سایر دانشگاه ها هم در طی دوره عمومی پایه ترین موضوعات مثل وایتکس و غیره رو آموزش میداند که هر موضوعی موضوعی مثل وایتکس و پالم و افلاتوکسین و هورمون رشد مرغ رو که به عنوان دامپزشک شنیدیم مثل عوام با‌خودمون جنگ نکنیم.
آزیتا فرکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
2
1
ممنون از نظرات مفید و موثر خانم دکتر نوری
قطعا نظراتی که ایشون میدن علمی هستش و برای کسانی که باهاشون کار کردن کاملا واضح هستش که به حرفه خودشون مسلط هستند.
همچنین فکر میکنم این مساله که هر چند وقت یکبار صنایع لبنی یا سایر مواد و فرآورده های غذایی رو مورد هدف قرار میدن و ذهن عموم مردم رو در مورد این محصولات دچار تشویش بیش از حد میکنن واقعا کلیشه ای شده و مسلما باید برای پذیرش هر خبری به منابع علمی و افراد متخصص رجوع بشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
2
0
ممنون خانم دکتر
اینکه بنای یه نظر مطالعات علمی وتحقیقات به صورت گسترده باشه
واون به عموم مردم منتقل بشه بسیار حائز اهمیت هستش و دادن نظرات غیر کارشناسی روی تریبونی مثل رسانه ملی دلیل بر عدم مدیریت روی رسانه است حضور متخصصین آگاه مثل شما باعث دلگرمی اجتماع هستش
نظر شما
ادامه