کد خبر: ۵۴۹۸۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
رییس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: میزان آفلاتوکسین استاندارد در خوراک دام در ایران ۵ ppb است، در حالی که استاندارد اتحادیه اروپا ۲۰ ppb است؛ یعنی این میزان از اروپا نیز کمتر است ...

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی وجود هرگونه علوفه و خوراک دام آلوده به سم آفلاتوکسین را رد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد که لبنیات توزیعی در استان‌های مختلف کشور آلوده به سم آفلاتوکسین است و میزان این آلودگی در استان‌های مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد. این خبر واکنش‌های بسیاری را از سوی سازمان غذا دارو، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، وزارت جهادکشاورزی و حوزه‌های مرتبط با این صنعت در پی داشت. در این میان حتی این موضوع نیز مطرح شد که ممکن است خوراک دام آلوده به سم آفلاتوکسین بوده باشد و شیر دام نیز پس از مصرف دام از علوفه، آلوده شده باشد.

در این راستا «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رییس سازمان دامپزشکی ضمن رد این ادعا گفت: صحبت هایی که در خصوص انتقال آفلاتوکسین از خوراک دام به شیر دام با اعداد و ارقام عجیب و غریب مطرح شده است را قویا رد می کنم. سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع ذی‌صلاح مسئولیت دارد هر نوع خوراک دامی را که وارد کشور می‌شود از جهات مختلف آزمایش کند.

وی ادامه داد: در کنار آزمایش‌های سازمان دامپزشکی، سازمان ملی استاندارد هم آزمایشهای خود را انجام می‌دهد. خوشبختانه قوانین، مقررات و ضوابط سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد بسیار سخت‌گیرانه‌تر از اتحادیه اروپا و آمریکا است؛ یعنی میزان مجاز آفلاتوکسین در خوراک دام و شیر در کشور بسیار سخت‌گیرانه است.

رییس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: میزان آفلاتوکسین استاندارد در خوراک دام در ایران ۵ ppb است، در حالی که استاندارد اتحادیه اروپا ۲۰ppb  است؛ یعنی این میزان از اروپا نیز کمتر است.

به گفته وی بیش از ۱۰ میلیون تن شیرخام در ایران تولید می‌شود که در مرحله اول توسط سازمان دامپزشکی و پس از آن توسط وزارت بهداشت مورد آزمایش‌های لازم قرار می‌گیرند. حتی بسیاری از این محصولات به کشورهای دیگر نیز صادر و در آنجا نیز دوباره آزمایشاتی  روی آنها انجام می‌شود.

رفیعی‌پور تصریح کرد: سالانه بیش از ۸ میلیون تن نهاده‌هایی همچون ذرت، کنجاله و سویا وارد کشور می‌شود و حتی یک کیلوگرم از این محموله‌ها اگر میزان آفلاتوکسین‌ آنها مطابق با استانداردهای داخلی نباشد، وارد نمی‌شوند. همه این نهاده‌ها باید استانداردهای آزمایشگاه دامپزشکی، مراکز بهداشت و سازمان استاندارد را پاس کنند.

ذرت‌های آلوده وارد کشور نشده‌اند

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین وارد و سپس وارد غذای دام‌ها شده است، گفت: ۱۴۰هزارتن ذرت آلوده به آفلاتوکسین از سال ۱۳۹۵ در بنادر وجود دارد و حتی یک کیلوگرم از آن وارد کشور نشده است. ادعای مطرح شده نیز اشتباه است و این محموله‌های آلوده نیز در حال برگشت است. به عبارت دیگر هیچ محموله خوراک دامی که استانداردهای سازمان دامپزشکی، سازمان استاندارد و غذا و دارو  را پاس نکنند، امکان ورود به کشور را ندارند.

نظارت سازمان دامپزشکی بر شیر خام و نهاده های کشاورزی

«سعید سلطانی» رییس اتحادیه دامداران نیز در واکنش به این موضوع گفت: سازمان دامپزشکی روی شیرخامی که جمع‌آوری می‌شود آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر سلامت آنها تایید نشود به مراکز دیگر ارسال نمی‌شوند. همچنین نهاده‌هایی مانند جو ، ذرت و امثال آن توسط سازمان دامپزشکی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر این نهاده‌ها کشت میکروبی شده و در صورت عدم آلودگی ترخیص می‌شوند.

وی ادامه داد: ممکن است خوراک دام در برخی مناطق به دلیل نگهداری نامناسب دارای این سم باشد اما نباید موارد اینچنینی را به کل موارد بسط داد. این اشتباهات در هر حرفه‌ای وجود دارد ولی عمومیت ندارد.

رییس اتحادیه دامداران با بیان اینکه ممکن است آفلاتوکسین در مواد خوراکی که مدتی می‌مانند ایجاد شود، اظهار کرد: آفلاتوکسین غیرقابل اجتناب است اما استانداردی توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است و برآن اساس نهاده‌هایی که کمتر از ۲۰ppb باشند توسط سازمان دامپزشکی  پذیرفته می‌شوند.

سلطانی در پایان گفت: شیرخام توسط سازمان دامپزشکی آزمایش می‌شود و بعد ازاینکه این شیر به کارخانه می‌رود سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نیز نظارت و آزمایش‌های لازم را روی آن انجام می‌دهند.

 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
9
این که در کشتارگاههای صنعتی مسول فنی بهداشتی مستقیما از کارفرما پول می گیرد چه طور؟آیا کتمان می کنید؟واقعا که
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
10
اقاي دكتر استانداردهاي ما سختگيرانه تر از اتحاديه اروپا هست ولي خودتون هم ميدونيد كه رعايت نميشه و همه مسوولين هم ميدانند وضعيت شير تو فصل زمستان افتضاح هست،فقط خواهشا در اين مورد سكوت بشه بهتره و فقط انكار نكنيم و اعتبار سازمانمون رو به خاطر دعوايي كه تو وزارت بهداشت پيش اومده خدشه دار نكنيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
8
آقای دکتر عدد استاندارد رابیخیال شوید.آنچه مهم است نظارت وکنترل این عدد درشیر است که هیچوقت نظارت نمیشود.کی شیر مراکز جمع آوری شیر ویاشیرهای مراکز ماست بندی که شیر محلی را جمع آوری کرده ومیفروشند آز نظر آفلاتوکسین آزمایش شده اند.آقای دکتر اطلاعات بیشتری دراین مورد از استانها بگیرید وبعد نظز بدهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
6
دليل اينكه براي توجيه يك مساله متوسل به سخن ناراست ميشويد را درك نمي كنم كجاي استاندارد ايران از اروپا سختگيرانه تر است چرا به عنوان يك مقام مسئول رسمي به اعداد و ارقام توجه نمي كنيد استاندارد ايران ١٠٠ است و استاندارد اروپا ٥٠ ميبايست توجه كنيد كه ١٠٠ بودن استاندارد ايران به اين معناست كه اغماض بيشتري در خصوص غلظت آفلاتوكسين در نظر گرفته شده و بالتر بودن عدد به معناي بهتر بودن استاندارد اي ان نيست

خدايا چرا من دامپزشك شدم اونم تو ايران اونم اين دوره يعني قشنگ مئخصه خصومتي چيزي با من داشتي وگرنه اينهمه ....
دامپزشک 83
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
6
با سلام بعنوان یک دامپزشکن قویا خواهش میکنم در این موضوع کمترین دخالت و سخن پراکنی را داشته باشیم چون مطمینم در آخر به ضرر ما تمام خواهد شد(ماجرای سقوط هواپیما و تکذیب و تایید را هنوز فراموش نکرده اید که !)مسولین سازمان دامپزشکی در تریبون ها سعی از حمایت قشر دامپزشک بخصوص شاغلین بخش خصوصی را داشته باشند که در این روزها و با این تعرفه ها اوضاع بسیار بدی دارند تولیدکنندگان خودشان بلدند از حقشان دفاع کنند و حتی وزیر و رییس عوض کنند!
حیرت زده..
|
Germany
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
6
........... همه چی چه خوبه گاوا ونون خشکا که غذای اصلی دام ها درایرانند چقدرررر خوشبختند.اخیش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
6
ذرت رو که دیگه انکار نکنید بابا ،الان بخدا روزه .....ذرته خودش میگه من آلوده وارد کشور شدم میگی نه .......
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
4
1
اقای دکتر در این شرایط کشور خسته نباشید
امید است معیشت کارمندان هم مد نظر باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
کسی مجبورت میکنه زیر همه مصاحبه های رئیس بنویسی یا شخصا این کار رو میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
شما فقط مصاحبه های مدیران را تایید کنید
کاربران نیز به کامنتهای شما نظر می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
5
چرا از واقعیتها فرار می کنید؟
همه چیز به خورد گاو می دهند.از ذرت کپک زده تا نان خشک کپک زده.اخیرا هم تحت‌ نظارت سازمان دامپزشکی کارخانجات خوراک دام و تبدیل پودر و ضایعات خاک رس کپک زده هم می فروشند ................
وفایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
5
با سلام خدمت جناب آقای دکتر رفیعی پور
به نظر بنده بهترین کار در حال حاضراجرای عملیات نمونه برداری از مراکز جمع آوری شیر؛ دامداریهای صنعتی؛ کارخانجات لبنی توسط استانها و انجام آزمایشات مربوطه و سپس جمعبندی نتایج و تحلیل آنهاست. همین کار در استان گلستان از سالیان قبل به صورت فصلی انجام شده و نتایج خوبی هم با پیگیریها و زحمات همکاران دامپزشکی استان و شهرستانها به دست آمد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
4
بنده به عنوان یک دامپزشک بخش دولتی با 20 سال سابقه کار در سطوح مختلف خدمت همه دوستان عرض کنم تا زمانی که مباحث نظارتی بر عهده بخش خصوصی می باشد و حمایتی از طرف سازمان دامپزشکی و ادارات کل در سطح استانها به عمل نمی آید نباید منتظر شرایط ایدال بود درحال حاظر وضعیت نظارت در خیلی از استانهای کشور در تمام حوزه های نظارتی بهداشتی دامپزشکی شرایط منا سبی ندارد و به عنوان یک نقص باید مدیران ارشد سازمان این را قبول کنند و فکر چاره ای باشند
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
بنام او که هرچه هست از اوست. بنده حقیر سراپا تقصیر توصیه میکنم به تقوی الهی. اگر در وظایفمان غفلت کرده ایم، هنوز میتونیم برگردیم واصلاح کنیم. نیازی هم نیست گالیله را به دار بیاویزیم .یک هایپوتز وجود دارد که واردات پارهای احتمالا خوراک دام منجمله ذرتی که در استان قم ماجراهای خاصی در گاو داریها درست کرد آفلاتوکسین هم داشته. حالا لازم نیست تشویش اذهان کنیم و مردم را بترسانیم.ولی بخودمون بیایم.قاصرین را حتی با تذکر کتبی ویا شفاهی جریمه کنیم. روشهایمان را مجددا اصلاح کنیم. و از همه مهمتر در دستگاههای بهداشتی حافظ شرافتمند سلامت مردم باشیم ................ یا علی
واعظی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
خواهان برخورد با کسانی هستیم که غذای کپک زده به خورد دامها میدهند که باید برهورد سخت و قضایی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
پس دکتر واعظی هم تایید میکنند که غذای ناسالم و آلوده به قارچ به دامها میدهند
نظر شما
ادامه