کد خبر: ۵۴۸۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی و همدان

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در آغاز هفته سلامت:
همت مضاعف و کار مضاعف، لازمه جهاداقتصادی است

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در جمع کارکنان این اداره کل و روسای شبکه های دامپزشکی استان در اولین جلسه عمومی سال جدید، همت مضاعف و کار مضاعف را لازمه جهاد اقتصادی دانست.
دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: در سال جهاد اقتصادی 2 وظیفه عمده بر عهده داریم؛ اول، تجربه سالیان گذشته را مد نظر قرار دهیم و از کاستی های موجود بهره برداری کنیم و دوم اینکه با همدلی و تلاش همگانی، در حوزه وظایف خود نقش لازم را ایفا نمائیم و باور داشته باشیم که هر فرد در هر جایگاهی که هست با اهمیت ترین کار را دارد.
وی به نقش دامپزشکی در جهاد اقتصادی اشاره کرد و افزود: تشخیص سریع بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و حیوان از جمله مواردی است که نقشی تاثیرگذار در جهاد اقتصادی دارد و پیشگیری به موقع از بیماری ها، اقتصاد خانوارهای زیادی از جمعیت کشور که با دام سروکار دارند و سرمایه مولد کشور محسوب می شوند را احیا و از تاثیرات مخرب اینگونه بیماری ها بر چرخه اقتصادی کشور جلوگیری خواهد کرد.
دکتر ازغدی، دام را دومین سرمایه ملی پس از نفت خواند که از ویژگی مولد بودن و تجدید پذیر بودن برخوردار است و تصریح نمود: اقتصاد کشور در حوزه صادرات و واردات نیز متاثر از دامپزشکی است به طوری که روزانه چندین هزارتن محموله های مرتبط با دام با مجوزهای بهداشتی دامپزشکی یا صادر می شوند و یا به کشور وارد شده و یا ترانزیت می شوند و در تمامی موارد یادشده نقش نظارت های بهداشتی دامپزشکی است که می تواند راهگشای حضور ایران در بازارهای جهانی باشد و در جهت جهاد اقتصادی گام برداشته شود و دامپزشکی نیز با همین رویکرد در تمامی قسمت ها و بویژه در حوزه قرنطینه های دامی تمهیدات لازم را در جهت نظارت بهتر و تقویت هرچه بیشتر انجام خواهد داد.
وی با اشاره به فرار رسیدن هفته سلامت، در قسمتی دیگر از سخنان خود، نقش نظارتی و حاکمیتی دامپزشکی در سلامت غذا و محصولات دامی را مهم بر شمرد و از مسئولین دامپزشکی استان خواست تا در انجام وظایف نظارتی خود جدیت بیشتری داشته و با موارد تخلف در زمینه تولید، نگهداری و عرضه انواع فرآورده های خام دامی که ارتباط مستقیمی با سلامت و امنیت غذایی مردم دارد بدون هیچ گونه چشم پوشی برخورد های لازم صورت پذیرد.
مدیر کل دامپزشکی استان، همدلی، پویایی، وظیفه شناسی و وجدان کاری با تاکید بر صرفه جویی و ارتقای اقتصادی را محور کارها در سال جدید در دامپزشکی استان دانست.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی همدان:
تقویت اشتغال در سال جهاد اقتصادی مد نظر است

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از تقویت اشتغال در این اداره در سال جهاد اقتصادی خبر داد.

دکتر احمد کریمی مخصوص بیان داشت: با توجه به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به نام سال جهاد اقتصادی نامگذاری کرده‌اند، برنامه‌های زیادی برای این سال در نظر گرفته شده است که از جمله این برنامه‌ها ایجاد شغل‌هایی مرتبط با امور دامپزشکی است همچنین برنامه‌هایی مدون برای جهاد اقتصادی تنظیم خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سال جهاد اقتصادی کمیته‌ای تشکیل شده که بر اساس آن قرار است برنامه های زیادی در نظر گرفته و اجرا شود.

دکتر کریمی مخصوص اظهارداشت: 13 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بحث پرورش طیور و آبزیان در کشور است و حفظ این سرمایه در مقابل بیماری‌ها از اولویت‌های ماست.

وی تصریح کرد: پیشگیری، شناسایی، انجام اقدامات کنترلی و جلوگیری از اولویت های سال جهاد اقتصادی است.

وی با اشاره به آغاز کوچ عشایر به سمت استان همدان عنوان داشت: در بهمن ماه سال 89 اکیپ هایی به محل اسکان عشایر که در استان های ایلام، خوزستان و لرستان فرستاده شد که بر این اساس 15 هزار راس دام عشایر علیه تب برفکی واکسینه شدند که به محض ورود به استان احتمال انتقال تب برفکی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دام ها علیه بیماریهای آبله، شاربون و بروسلوز بعد از ورود به استان انجام خواهد شد.

کریمی مخصوص همچنین با اشاره به مصرف سرانه گوشت مرغ و گوشت قرمز عنوان داشت: به طور متوسط هر نفر در طول یک سال 12 کیلوگرم گوشت قرمز و 13 کیلو گرم گوشت مرغ مصرف می کند که مقدار بسیار زیادی از این گوشت ها تولید خود استان است.

وی همچنین در مورد طرح تشدید نظارت در تعطیلات نوروزی خاطر نشان ساخت: از 21 اسفند ماه تا 15 فروردین 11 اکیپ ثابت و 18 اکیپ سیار برای نظارت بر عملکرد و عرضه در ایام تعطیلات فعالیت داشتند.

وی ابراز داشت: سه هزار و 190 مورد بازرسی در این زمان از مراکز عرضه گوشت قرمز و مرغ و رستوران ها و سایر مراکز مختلف انجام شد که در این میان هفت مرکز متخلف پلمپ شد و به دادگاه ارجاع داده شد که از این تعداد، دو رستوران و پنج مرکز عرضه بوده است.

وی اظهار داشت: در مجموع 14 هزار و 478 کیلو گرم مواد خامی غیر قابل مصرف از این مراکز جمع آوری و معدوم شده است.

وی در پایان با اشاره به مغازه های تولید بستنی و لبنیات بیان داشت: علوم پزشکی وظیفه نظارت و کنترل در امور رعایت بهداشتی را دارد که دامپزشکی دو کار اساسی را در این زمینه انجام می دهد که هر سال برنامه هایی برای آموزش دامداران انجام می گیرد و ایمن سازی دام ها در برابر بیماری ها که با مایه کوبی دام ها انجام می گیرد و اقدامات لازم در این زمینه انجام می شود چرا که در سال 89 با عملکرد های خوبی که انجام گرفته شده است بیماری تب مالت هر سال در حال کاهش است.

 

 

نظر شما
ادامه