کد خبر: ۵۴۴۱۸

مدیر مرکز بهداشت پلدختر با اشاره به اینکه گله‌های سگ شب‌ها در خیابان‌های شهر پلدختر جولان می‌دهند، گفت: امسال سه مورد نمونه مثبت بیماری هاری حیوانی در این شهرستان گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهربه نقل از مهر، «میر عباس میرهاشمی» روز سه شنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان پلدختر با اشاره به اینکه پنج نمونه مثبت کیک‌های آلوده در پلدختر مشاهده شد که شبکه بهداشت آنها را به مرکز استان ارسال کرد، اظهار داشت: یک توفیق اجباری است که شبکه بهداشت در این زمینه بوفه‌های مدارس را بیشتر کنترل کند.

وی افزود: بوفه‌های مدارس سطح شهرستان برای مدتی تعطیل می‌شوند و دانش آموزان را به استفاده از غذای خانگی تشویق و ترغیب می‌کنیم.

مدیر مرکز بهداشت پلدختر گفت: امسال سه مورد نمونه مثبت بیماری هاری در روستاهای چم مهر، سر کن و منطقه زورانتل افرینه این شهرستان مشاهده شد که به ترتیب مربوط به گونه‌های حیوانی سگ، الاغ و شغال بوده است.

میرهاشمی افزود: شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای همه حیوان گزیدگی‌ها در صورتی که حیوان در دسترس و حیوان گزیده شناخته شده باشد سه نوبت واکسن هاری تزریق می‌کند و اگر حیوان شناخته نشده باشد روز چهاردهم نیز یک نوبت واکسن اضافه به فرد گزیده شده تزریق می‌شود.

وی به پرسه و جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر پلدختر اشاره کرد و یادآور شد: چند سالی است این موضوع در جلسه‌های مختلف شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و بر جمع آوری سگ‌های ولگرد تاکید می‌شود اما تا کنون در رابطه با اتلاف اقدام عملی و مؤثری صورت نگرفته است.

مدیر مرکز بهداشت پلدختر افزود: گله‌های سگ شب‌ها در خیابان‌های شهر پلدختر جولان می‌دهند و پرسه می‌زنند به گونه‌ای که باعث آزار شهروندان شده و نامه‌های مکرر فرماندار به شبکه بهداشت مبنی بر جمع آوری و اتلاف سگ‌های ولگرد گویای این مسئله است.

میرهاشمی گفت: شهرداری متولی جمع آوری سگ‌های ولگرد در شهر و در سطح روستاها بخشداری و دهیاری‌ها متولی این امر است؛ شبکه بهداشت به عنوان ناظر بهداشتی وظیفه تأمین آهک و دفن بهداشتی سگ‌های ولگرد را به عهده دارد.

وی افزود: شبکه بهداشت بارها در رابطه با همکاری نسبت به اتلاف سگ‌های ولگرد در سطح شهر اعلام آمادگی کرده و باید مجریان اصلی این قضیه، پای کار بیایند.

مدیر مرکز بهداشت پلدختر یادآور شد: انتظار می‌رود اداره محیط زیست با تله گذاری یا به هر نحوی که می‌دانند حیات وحش را از نظر بیماری هاری بررسی و شناسایی کنند و دامپزشکی سگ‌های منطقه را واکسینه کند.

میرهاشمی به بیماری آنفلوانزا در پلدختر اشاره کرد و گفت: تا کنون ۷۱ نفر در سطح شهر مشکوک به این بیماری بوده‌اند و ۲۱ نفر بستری شدند.

وی افزود: بیماری آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که مهمترین راه‌های پیشگیری از آن شستشوی مدام دست و صورت، ضدعفونی کردن سطوح مختلف به ویژه دستگیره‌های در و دست ندادن و روبوسی کردن با افراد مشکوک است.

مدیر مرکز بهداشت پلدختر یادآور شد: در صورتی که فرد به این بیماری مبتلا شود، مهم‌ترین راه درمان آن، استراحت، پرهیز از خود درمانی و مراجعه به پزشک است.

 
نظر شما
ادامه