کد خبر: ۵۴۲۴۵

رییس شبکه دامپزشکی سمیرم گفت: این شهرستان از وجود ایستگاه جمع آوری شیر از دامداری‌ها و دامداران محلی بی‌بهره است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «اردشیر ترزبان» روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی این شهرستان در فرمانداری، اظهارداشت: نبود این ایستگاه مشکل و وجود آن برای شهرستانی که دامداری و دامپروری شغل و محل درآمد عمده آن بعد از کشاورزی است ضرورت دارد.

به گفته وی راه‌اندازی ایستگاه جمع‌آوری شیر همکاری برخی نهادها همچون جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت و درمان و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: پراکندگی شهرستان از نظر روستایی و تعدد تجمع‌ها و خانوارهای عشایری بسیار زیاد است و بیشتر دامداری‌ها به شکل سنتی فعالیت و تولید شیر دارند.

رییس شبکه دامپزشکی سمیرم با بیان این که ابتدا به ساکن شرکت تعاونی دامداران باید میزان تولید شیر در شهرستان را اعلام کند، ادامه داد: زمانی که مجموع کل تولید ما مشخص شد می‌توان سنجید که آیا امکان اینکه شیر را به کارخانه‌های خارج شهرستان می‌توان ارسال کرد یا خیر.

ترزبان افزود: در همین زمان برخی از ماست بندی‌ها و مراکز تولید فرآوردهای لبنی، شیر مورد نیاز خود را از سایر شهرستان‌های همجوار سمیرم تامین می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم ادامه داد: چند ماه قبل مکانی برای این ایستگاه مشخص و از طرف اتحادیه دامداران سمیرم به شبکه بهداشت و درمان معرفی شد اما مورد تایید کارشناسان این شبکه قرار نگرفت.

به گفته «احمد تیموری» 2 مکان دیگر بعد از همان مرحله مشخص و معرفی کردند که آنها نیز به نظر کارشناسان بهداشت مناسب نبودند.

وی تصریح کرد: به تازگی شرکت تعاونی مرتع‌داران اعلام کردند مکان مناسب برای راه‌اندازی ایستگاه جمع‌آوری شیر شهرستان در اختیار دارند و آماده بازدید کارشناسان شبکه بهداشت و درمان از محل مورد نظر هستند.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم میزان تولید روزانه شیر در این شهرستان را به طور متوسط 2.5 تن اعلام کرد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان سمیرم خاطرنشان کرد: حدود سه سال از ابلاغ دستورالعمل و مصوبه ای مبنی بر انجام معاینات کارمندان ادارات و خانواده‌های آنها در سمیرم گذشته، اما همکاری در این زمینه پایین بوده است.

«سید حجت الله موسوی» با تاکید بر اینکه چند مرحله دیگر این مصوبه به سازمان های مختلف ارسال شده تا کارکنان آنها به مراکز سلامت ما مراجعه کرده و پرونده سلامت خود را کامل کنند، تاکید کرد: این مهم محقق هنوز محقق نشده و روند تکامل طرح منسجم نظام سلامت را کند کرده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که عموم مردم و کارکنان دولت نسبت به انجام این معاینه ها و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت خود اهتمام جدی داشته باشند، نظام یکپارچه ارجاع زودتر محقق خواهد شد.

روز جهانی تغذیه و اشاره به اینکه پایه اصلی برنامه های حوزه سلامت با تغذیه سالم است، موضوع عدم اختصاص زمین برای احداث درمانگاه تامین اجتماعی سمیرم، تشریح بیماری های آنفلوآنزا و ایدز در جلسه و تاکید بر جابجایی کشتارگاه شهرداری سمیرم به خارج از محدوده شهری از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

بخش بهداشت و درمان سمیرم دارای ۳۶ خانه بهداشت، ۶ پایگاه سلامت روستایی، ۶ پایگاه اورژانس ۱۱۵ و یک بیمارستان ۸۶ تختخوابی (بیمارستان سیدالشهدا) است.

سمیرم با افزون بر  یکصد هزار نفر جمعیت عشایری و ثابت و وجود 800 هزار راس دام سبک و سنگین، شش شهر، چهار بخش و ۱۵۰ روستا و آبادی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

 

نظر شما
ادامه