کد خبر: ۵۳۱۴

حکیم مهر - بررسی ها نشان می دهند که موارد حیوان گزیدگی در سال های اخیر در کشورمان افزایش یافته که به دنبال آن، هزینه های جانی و اقتصادی زیادی بر جامعه و سیستم بهداشتی و درمانی کشور، تحمیل می شود.    
محمدضا حسینی زاده متخصص بیماری های عفونی گفت: هاری یکی از بیماری های عفونی حاد و کشنده ویروسی است که اهمیت آن به خاطر میزان کشندگی بالای آن بوده، به طوریکه بعد از ابتلاء قابل درمان نبوده و مرگ بیمار حتمی است.

وی تاکید کرد: روند رو به افزایش حیوان گزیدگی در سال های اخیر، علاوه بر مبالغی که سالیانه جهت خرید سرم و واکسن هایی همچون ضدهاری هزینه می شود، این خطر را نیز به همراه دارد که هرگونه سهل انگاری و غفلت، به قیمت جان یک انسان تمام می شود.

حسینی زاده ادامه داد: خسارت ناشی از ایجاد تلفات دامی و خسارت های اقتصادی ناشی از آن نیز، از دلایل دیگر اهمیت این بیماری مهلک و کشنده محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه حیوان گزیدگی هزینه های جانی و اقتصادی زیادی بر جامعه و سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می کند، اظهار داشت: نتایج حاصل از مطالعات اخیر، حاکی از آن است که با وجود مداخلات صورت گرفته، از جمله فعالیت های آموزشی، موارد حیوان گزیدگی در سال های اخیر افزایش نسبی یافته و در برخی از سالها مشابه هم بوده است.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه بیشترین موارد گزیدگی به ترتیب توسط سگ ها و گربه ها انجام می شود، تاکید کرد: به نظر می رسد که وجود دامداری های بزرگ و کوچک در مناطق شهری و مسکونی و یا حاشیه شهرها و نگهداری بیش از نیاز تعداد سگ ها و آزادبودن این حیوانات در معابر، احتمال گزش را افزایش می دهد که باید مداخلات لازم در خصوص انتقال دامداریها به خارج شهرها انجام شود.

حسینی زاده یادآور شد: از طرفی به علت گزش نسبتا بالا توسط گربه، باید تدارک برنامه های آموزشی ویژه گروه های در معرض خطر جامعه به ویژه دانش آموزان و زنان خانه دار، در بحث نگهداری و تماس با حیوانات خانگی و همچنین افزایش توان علمی و عملی کارکنان بهداشتی و تقویت سیستم مراقبت ها و همکاری و هماهنگی مستمر با سایر بخش های دست اندرکار مدنظر قرار گیرد.

* بیشترین موارد حیوان گزیدگی در کشور مربوط به سنین 50 سال به بالا است

در ادامه، احمد نگهبان متخصص بیماری های عفونی، افزود: براساس نتایج مطالعات اخیر، میزان بروز حیوان گزیدگی در کشور، حدود 190 مورد در 100 هزار نفر برآورد شده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 70 درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به مناطق شهری و 30 درصد مربوط به مناطق روستایی است، اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده، بیش از 85 درصد موارد حیوان گزیدگی در مردان و حدود 15 درصد در زنان دیده شده است.

نگهبان گفت: شاغلان آزاد، محصلان، زنان خانه دار، کارگران، دامداران، کشاورزان و کارمندان به ترتیب بیشترین گزش را داشته اند که این موارد گزش بیشتر توسط سگ ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد حیوان گزیدگی در کشور مربوط به سنین 50 سال به بالا است، تاکید کرد: براساس مطالعات اخیر، بیشترین فراوانی ابتلا به حیوان گزیدگی به ویژه هاری، با 27 درصد موارد مربوط به گروه سنی 50 سال به بالا و کمترین آن مربوط به گروه سنی 5 تا 9 سال با 3 درصد موارد بوده است.

این متخصص بیماری های عفونی، تصریح کرد: بیشترین موارد گزش و حیوان گزیدگی توسط سگ ها (حدود 70 درصد) و گربه ها (حدود 18 درصد) انجام شده که حدود 97 درصد این سگ ها، صاحبدار بوده اند.

نگهبان خاطرنشان کرد: براساس مطالعات اخیر، بیشترین عضو گروه گزیده شده در بیماری هایی همچون هاری، مربوط به دست ها با 58 درصد و پاها با 36 درصد موارد بوده است.

 

خبر مرتبط :

 

 

نظر شما
ادامه