کد خبر: ۵۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
در بحث استفاده از داروها که بعضاً به صورت بی‌رویه و غیر علمی نیز استفاده می‌شود دامپزشکان نقش موثری دارند چرا که شاهد استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش دام و طیور هستیم / دوشنبه 22/1/90 به نام داروسازان، دامپزشکان و تولید و مصرف منطقی داروهای ضد میکروبی نامگذاری شده است...
whd

حکیم مهر - دکتر حسن آقاجانی در جلسه هماهنگی برگزاری هفته سلامت که با حضور نمایندگان سازمان‌های مرتبط و مسئولان روابط عمومی معاونت‌های ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت که «مقاومت به داروهای ضدمیکروبی، یک تهدید جهانی» نامگذاری شده است به عناوین شعارهای روزشمار هفته سلامت اشاره کرد و گفت: شعارهای انتخاب شده هفته سلامت به شکلی کاملاً جامع بوده و تمامی مخاطبین جامعه را در بر می‌گیرد.
وی در این رابطه به نقش شرکت‌های دارویی و داروسازی در تولید داروها، اشاره کرد و گفت: در بحث استفاده از داروها که بعضاً به صورت بی‌رویه و غیر علمی نیز استفاده می‌شود دامپزشکان نقش موثری دارند چرا که شاهد استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش دام و طیور هستیم.
دکتر آقاجانی همچنین به نقش تحقیقات در پیشگیری از مقاومت‌های ضد میکروبی اشاره کرد و گفت: بخش تحقیقات سازمان‌های مرتبط و هم معاونت تحقیقات و فن آوری، انستیتو پاستور و غذا و دارو با استفاده از تمام ظرفیت‌ها دانشگاه‌های تحقیقاتی می‌توانند در این هفته فرصت را مغتنم شمرده و با ارائه دستاوردها و راهکارهای خود در تحقق شعار امسال روز جهانی بهداشت نقش موثری داشته باشند.
دبیر ستاد هفته سلامت در ادامه با تاکید و نقش همه گروه‌های پزشکی در تجویز دارو گفت: متاسفانه برخی از اقشار جامعه انتظارات نادرستی برای تجویز دارو و آنتی‌بیوتیک از پزشکان دارند که این امر منجر به مقاومت دارویی شده و تمام گروه‌های پزشکی می‌توانند در پیشگیری از تجویز نابجای دارو نقش موثری داشته باشند.
دکتر آقاجانی در ادامه به نقش سیاستگزاران و دولتمردان در عرصه‌های مختلف در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه سلامت مرتبط هستند می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تحقق اهداف سلامت جامعه و نیز شعار امسال روز جهانی بهداشت داشته باشد.
گفتنی است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزشمار هفته سلامت سال 90 را به شرح ذیل اعلام نموده است :

روز شمار هفته سلامت: 24-18 فروردین 1390
 
- پنج‌شنبه 18/1/90  مردم، آموزش همگانی و پیشگیری از مقاومت‌های ضد میکروبی
- جمعه 19/1/90   نهادها، سازمانها، رسانه‌ها و پیشگیری از مقاومت ضد میکروبی
- شنبه 20/1/90   پرستاران وماما ها و تجویز و مصرف منطقی دارو
- یکشنبه 21/1/90 عفونت‌های بیمارستانی و مقاومت ضد میکروبی
- دوشنبه 22/1/90  داروسازان، دامپزشکان و تولید و مصرف منطقی داروهای ضد میکروبی
- سه شنبه 23/1/90 پزشکان و دندانپزشکان  و پیشگیری از مقاومت ضد میکروبی
- چهارشنبه 24/1/90 سیاست‌ها، قوانین وتحقیقات درپیشگیری از مقاومت‌های ضد میکروبی
 
خبر مرتبط :
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
از دامپزشکان شاغل در گاوداری
|
-
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0

دامپزشکانی که کارشان فعالیت بالینی و درمانی در دامپروریهای گوناگون است می دانند که چه اوضاع نابسامانی وجود دارد.

بسیاری از داروها ممکن است روزانه به گوساله های شیرخوار و به صورت خوراکی یا غیرخوراکی تجویز شود.

موردی که ظاهراً اثری از آن در خارج از دامپروری به چشم نخورد ولی مسلم است که به مرور سویه های مقاوم به داروهای ضد باکتریایی به تدریج شکل خواهند گرفت و از طرق گوناگون به جامعه انسانی با توجه به قرابت بسیاری از دسته های دارویی راه خواهند یافت.


گوساله های پرواری، تلیسه ها و دامهای خشک از دامهایی هستند که در معرض تجویز انواع و اقسام داروها هستند. زنبور عسل، آبزیان پرورشی، طیور صنعتی نیز در کنار نشخوارکنندگان مصرف غذایی برای انسان دارند و همه آنها در معرض آلودگی وسیع ناشی از باقیمانده های دارویی توسط افراد غیر مجاز قرار دارند.

باید توجه کرد که کیتهای موجود توانایی آن را ندارند که همه داروهای ضد میکربی اعم از ضد باکتریایی، ضد انگلی و ضد قارچی را د شیر شناسایی کنند.

آزمایش دقیق گوشتهای قرمز و سفید نیز معلوم نیست که تا چه حد در سطح کشتارگاه های کشور انجام می پذیرد و البته این موضوع کشتار غیر مجاز خارج از کشتارگاه ها را شامل نمی شود.

علاوه بر این، در کنار مقاومت میکربی باید این موضوع بسیار اساسی را هم در نظر گرفت که اصولاً مصرف هر ماده شیمیایی می تواند برای سلامت مصرف کنندگان از نظر خطر بروز سرطان، ناهنجاری های مادرزادی، آلرژی ها و در صورت استفاده از هورمونها در دامها، اختلالات آندوکرین را باعث شود، بنابراین اینکه فرد سادانگارانه از پشت میز بدون اینکه فرد پای خود را به دامداریها بگذارد و فعالیت بالینی داشته باشد بخواهد نظر بدهد، ممکن است ممکن است به خطاهای بزرگ مبتلا شود.

نظر شما
ادامه