کد خبر: ۵۲۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی شمال کرمان گفت: نگهداری لاک‌پشت گوش‌قرمز و حلزون سیبی بسیار خطرناک است و سبب بیماری‌های گوارشی، قلبی و انگلی می‌شود.

مهدخت طالب‌همت در جمع خبرنگاران در کرمان اظهار داشت: ماهی قرمز جزو ماهیان آکواریومی و از دسته کپور ماهیان و گرمابی است که سبب عفونت‌های گوارشی و سل پوستی می‌شود و تاکنون در ایران در این زمینه گزارشی نداشته‌ایم.
طالب‌همت تصریح کرد: این ماهی‌ها باید از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی، در ظروف سرپوشیده و قابل شستشو خریداری شود و در صورت قرار دادن در پلاستیک نباید بیش از دو ساعت بماند و به ظرف دیگری منتقل شود.
وی افزود: ماهی در منزل باید در ظرفی که سطح مقطع آن بزرگ و آب آن عاری از کلر باشد، قرار گیرد و باید 24 تا 72 ساعت در ظرف دهان‌گشاد بماند تا کلر از آن خارج شود.
طالب‌همت خاطرنشان کرد: مرحله تعویض آب ماهی نباید به یک‌باره انجام گیرد، بلکه باید در آبی که دمای آن بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد و حدود یک تا 2.5 لیتر هفته‌ای دو بار با مخلوط شدن با نیمی از آب قبلی ظرف انجام گیرد.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی شمال استان کرمان بیان داشت: نحوه غذادهی به ماهی باید به این گونه باشد که تنها از مواد کم‌پروتئین و سرشار از کربوهیدرات به اندازه‌ای که تمام سطح ظرف را نپوشاند، استفاده شود.
وی ابراز داشت: زیرا این امر سبب کاهش اکسیژن و افزایش مواد آلی و سرانجام منجر به مسمومیت غذا می‌شود و بهتر است، از غذاهای بسته‌بندی ویژه ماهی از مراکز عرضه آن استفاده شود.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی شمال استان کرمان عنوان کرد: باید از دست زدن به ماهی قرمز به ویژه توسط کودکان و افراد دارای آلرژی خودداری شود و هنگام تعویض آب آن باید از دستکش استفاده شود و در صورت تماس با دست با آب و صابون شسته شود.
طالب‌همت عنوان کرد: برای ضدعفونی کردن سطح آکواریوم باید از نمک طعام به مقدار 30 گرم در لیتر به مدت 10 دقیقه و یا ترکیبات آمونیوم چهار‌تایی و سایر مواد ضدعفونی ‌کننده استفاده شود و پس از شستشوی کامل آن ماهی را به آن منتقل کرد.
وی اضافه کرد: شهروندان باید از خرید ماهی‌های دارای باله‌های تاخورده، دارای لکه‌های پنبه مانند، سفید و یا قرمز در بدن، لبه باله‌ها خورده یا سائیده شده، بی قراری، عدم تعادل و تحرک و چشم‌های بیرون زده خودداری کنند.
این مسئول در پایان اذعان داشت: نگهداری لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون سیبی بسیار خطرناک است، زیرا سبب بیماری‌های گوارشی و قلبی و انگلی می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مونا
|
-
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
0
0
سلام. واکسن خاصی واسه لاک پشتای گوش قرمز وجود داره ؟
نظر شما
ادامه