کد خبر: ۵۱۸۴

حکیم مهر - عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به احتمال حفظ نسل حیوانات در حال انقراض با شبیه‌سازی اشاره کرد و گفت: با نمونه‌گیری از سلول‌های بدن این حیوانات می‌توان ذخیره ژنتیک را در آنها انجام داد.

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی در حاشیه هفدهمین کنگره باروری و ناباروری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زمانی که اسپرم، قدرت فعال‌سازی تخمک را نداشته باشد، این مسئله موجب می‌شود تا زنانی که به روش "میکروانیجکشن " باردار شدند، بارداری موفقیت‌آمیزی نداشته باشند.

وی گفت: اسپرم دارای ماده‌ای است که برای شروع زندگی جنین لازم ‌است؛ از این رو اگر اسپرم این ماده را به اندازه کافی نداشته یا اصلاً نداشته باشد، تخمک زندگی را آغاز نمی‌کند؛ زمانی که اسپرم وارد تخمک شود و پس از یک رور عمل لقاح صورت نگیرد، در حقیقت هیچ لقاحی صورت نگرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در ادامه این مطلب در خصوص درمان این مشکل افزود: با انجام تست ژنتیکی روی اسپرم می‌توان تا حد زیادی مشخص کرد که اسپرم پتانسیل فعال‌سازی تخمک را دارد یا خیر؛ در صورت عدم وجود پتانسیل در اسپرم، تخمک را به صورت مصنوعی فعال می‌کنیم.

نصر اصفهانی به احتمال حفظ نسل حیوانات در حال انقراض با شبیه‌سازی اشاره کرد و گفت: با نمونه‌گیری از سلول‌های بدن این حیوانات می‌توانیم ذخیره ژنتیک را در آنها انجام دهیم و احتمال بازگشت این حیوانات را به حیات وحش زیاد کنیم؛ برای تحقق این امر نیازمند تفاهم بین محیط زیست و پژوهشکده رویان هستیم و می‌توان به عنوان نمونه به این موضوع اشاره کرد که برای نگهداری ببر می‌توان از رحم و تخمک شیر استفاده کرد.

 

نظر شما
ادامه