کد خبر: ۵۱۳۱۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی پور» افزود: جالب است چطور یک نفر می‌تواند نهاده‌های مورد نیاز را وارد کند اما تشکل‌هایی که در برخی مواقع چندین شرکت زیر مجموعه و هزاران نفر پرسنل دارند نمی‌توانند وارد کنند؟...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: باید انحصار در واردات نهاده‌ها برداشته شود و تشکل‌ها وارد میدان شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس،‌ امروز رئیس سازمان دامپزشکی کشور در محل دامپزشکی استان تهران در نشست خبری با بیان اینکه انحصار در واردات نهاده‌ها باید برداشته شود و تشکل‌ها به طور جدی وارد میدان شوند، گفت: جالب است چطور یک نفر می‌تواند نهاده‌های مورد نیاز را وارد کند اما تشکل‌هایی که در برخی مواقع چندین شرکت زیر مجموعه و هزاران نفر پرسنل دارند نمی‌توانند وارد کنند؟ 

«رفیعی‌پور» گفت: در یک ماه گذشته دو بار با تشکل‌ها و نهادها درباره واردات نهاده‌ها مکاتبه کردیم و به آنها اعلام کردیم که خودشان نهاده‌های مورد نیازشان را وارد کنند و حتی برای انجام این کار از آنها خواهش کردیم.

برخی افراد در واردات نهاده‌های دامی به ویژه خوراک دام و طیور به اندازه‌ای بزرگ شده‌اند که در مورد خوراک دام و طیور برخی مواقع تا 70 درصد نیاز کشور را وارد می‌کنند و این باعث انحصار و رانت ناشی از آن شده و می‌توانند با نفوذی که دارند قیمت نهاده‌ها را به یک باره بالا و پایین کنند.

خبرنگار فارس از رئیس سازمان دامپزشکی کشور پرسید آیا بهتر نیست به جای نامه به تشکل‌ها اقدامی از سوی دولت انجام شود که این فرد و افراد زیرمجموعه‌اش از چنان انحصار و رانتی در کشور برخوردار نباشند تا تشکل‌ها حتی جرات ورود به این عرصه را نداشته باشند؟

رفیعی‌پور توضیح داد:‌ البته شاید این مسائل انحصار در حوزه خوراک دام و طیور باشد اما در مورد نیازهای دامپزشکی کشور حدود 400 شرکت وارد کننده وجود دارد و ما از تشکل‌های مربوطه هم درخواست کرده‌ایم به این عرصه ورود کنند و اجازه انحصار را در این بخش نخواهیم داد.

صدور برخی مجوزها یک دهه طول می‌کشد

وی با بیان اینکه صدور برخی مجوزها در کشور یک دهه طول می‌کشد و این اصلا به نفع تولید نیست، گفت: ما تلاش کردیم در سازمان دامپزشکی کشور زمان صدور مجوزها را به حداقل برسانیم اگرچه فقط سازمان دامپزشکی مسئول نیست و معمولا در فرایند صدور مجوز چندین نهاد و سازمان نقش دارند که همه آنها باید چنین برنامه‌ای را داشته باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: در سازمان دامپزشکی دستورالعمل‌های جدیدی صادر شده و بر اساس آنها توانسته‌ایم برخی بیماری‌های استراتژیک مانند آنفلوانزای پرندگان را کنترل کنیم.

سامانه پایش بیماری‌های دامی را به بخش خصوصی انتقال دادیم

رفیعی‌پور ادامه داد: تفویض اختیار به بخش خصوصی از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی کشور است که تا حدود زیادی توانسته روند کار را برای سازمان دولتی مثل سازمان دامپزشکی بهتر کند.

وی با بیان اینکه سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های دامی را به بخش خصوصی انتقال داده‌ایم، گفت: به محض اینکه بیماری در گوشه‌ای از کشور اتفاق بیفتد از طریق این سامانه سازمان دامپزشکی مطلع می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری را در کنار انجام مدیریت بهداشتی از وظایف اصلی سازمان دامپزشکی کشور دانست و گفت: باید تولید در چارچوب زنجیره باشد و ما از آن حمایت کنیم

رفیعی‌پور ادامه داد: آمایش سرزمین باید به هر نحوی در این کشور انجام شود و اگر این کار صورت نگیرد بیماری آنفلوانزای پرندگان که اکنون می‌گوییم کنترل شده است در آینده نزدیک دوباره با ظاهر جدید وارد کشور خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: در شرایط تحریم باید وابستگی به واردات نهاده‌ها، بذر، واکسن، تجهیزات را به حداقل برسانیم چرا که کشورهای دیگر به ویژه در شرایط تحریم این امکانات را به ما نمی‌دهند. اینها مواد اولیه هستند و تولید بدون آنها امکان پذیر نیست.

طرح ملی مبارزه با نیوکاسل اجرا می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری نیوکاسل 60 سال است به بخش تولید آسیب جدی وارد می‌کند، گفت: با اقدام موفقی که در کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان داشتیم طرح ملی مبارزه با بیماری نیوکاسل را اجرایی کردیم.

رفیعی‌پور گفت: این طرح از اردیبهشت ماه آغاز شده و در نیمه دوم سال سرعت بیشتری می‌گیرد و از ابتدای سال 99 به صورت جدی بیماری‌ها را کنترل خواهیم کرد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
4
در مورد سامانه پایش بیماری‌های دامی:

در آذربایجان غربی ، مراکز مایه کوبی آن را ثبت می کنند.
هر مرکزی که ثبت بیماری تب برفکی کند ، یعنی عملکردش ضعیف بوده

لذا مراکز از ثبت بیماری امتناع می کنند

سازمان هم اعلام کاهش بیماری میکند

همه هم راضی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
2
1
از مواضع جدید و مثبت ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور در لزوم شکستن انحصار واردات بسیار تشکر می شود.
و اینکه وابستگی کشور به واردات نهاده های دامی بایستی به حداقل برسد.

ولی آیا کار ریشه ای این نیست که سازمان دامپزشکی از تغییر مسیر اقتصاد یارانه ای که در عمل حمایت از دلالان است به سوی مصرف کنندکان نهایی حمایت کند و به این ترتیب گام عظیمی در جهت شکوفایی تولید کشاورزی ذرت، سویا و جو و نیز واکسن ها و داروهای دامپزشکی برداشته شود و در حقیقت اساسی ترین و مهم ترین مانع رشد تولید داخلی واردات در فضای ناعادلانه و غیر رقابتی با ارز یارانه ای به نفع کشورهای خارجی است که بایستی قطع شود تا تولید داخلی توان رشد و توسعه پیدا کند و گرنه هر چه وام و تسهیلات هم بدهند همانند سیاست رانت پرور 40 سال گذشته وزارت های کشاورزی و جهادکشاورزی وابستگی 90 درصدی کشور به واردات ذرت و سویا بر طرف نخواهد شد.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
2
آره بخش خصوصی بیکاره برا شما بیماری ثبت کنه آنهم تایید نشده بیماری اینه چون من میگم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
1
واردات و صادرات باید آزاد باشد البته بدون یارانه دولتی دلار 4200 تومانی.
این حالت بیشتر از همه چیز به نفع اشتغال جوانان و افزایش تولید ملی است.
اینکه اگر واردات ذرت و سویا با ارز دولتی نباشد قیمت مرغ و اخم مرغ سر به فلک می کشد یکی دیگر از دروغ های شاخ دار وزارت جهادکشاورزی است؟؟!
چون که همین الان هم بسیاری از مرغداران به دلیل توزیع با تاخیر یا ناکافی نهاده های دامی ناچارند که از همان دلالان نورچشمی از بازار آزاد بخرند.
گوشت منجمد هم مشخص که با ارز نیمایی ارزان تر از گوشت 4200 تومانی به دست مردم رسید!!!
اگر تولیدکننده را وزارت جهادکشاورزی آزاد بگذارد و قیمت دستوری و فرمایشی را تحمیل نکند خودش از زیر سنگ هم که شده با کیفیت ترین و سالم ترین ذرت کپک نزده را از داخل و خارج تهیه می کند.
کمک دولت در این راستا برای افزایش قدرت خرید مردم اعتبار الکترونیک سهمیه مرغ و تخم مرغ است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
در موضوع مجوز واردات نهاده های دامی به شرکت ها، خصوصا خوراک دام، دامپزشکی فقط در بحث نظارت بر بهداشت آن دخالت دارد یا باید داشته باشد و سازمان اصلا تصمیم گیرنده نیست. چرا ریاست محترم پاسخ سؤال را به مسئولین ذیربط ( وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و اتحادیه ها) ارجاع نمی دهند.!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
0
1
اوایل انقلاب صحبت از این بود که به کارخانه های تولید کننده خوراک دام وطیور درصورتی مجوز وپروانه داده میشود که خود مزرعه تولید نهاده های دامی داشته باشند ولی هم اکنون شنیده میشود که برای از انحصار در آوردن واردات نهاده های دامی وطیور از شرکتهای ذی صلاح حتی خواهش میکنیم چه شده است
نظر شما
ادامه