کد خبر: ۵۰۸۸۰
 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی قاچاق مرغ در استان را تکذیب کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار در تلاش است علاوه بر کنترل خروج غیر قانونی مرغ از استان نسبت به تثبیت قیمت گوشت سفید نیز اقدام کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کردپرس، عدم ثبات قیمت مرغ در آذربایجان غربی تا کنون بارها در ستاد تنظیم بازار استان مطرح و اعلام شده که با گران فروشان و کسانی که خارج از قیمت مصوب اقدام به عرضه و فروش مرغ می کنند، برخورد خواهد شد. اما باز هم خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت این کالا و تنوع قیمت آن شنیده می شود.

تا جایی که نائب رییس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ در ارومیه امروز از عرضه گوشت سفید با ارائه کارت ملی در برخی فروشگاه های این شهر به علت افزایش قیمت مرغ، خبر داد و گفت: 50 درصد از مرغ موجود در بازار که با قیمت 18 هزار تومان عرضه می شود، به صورت قاچاق است.

«عرب باغی» علت افزایش قیمت مرغ و کمبود آن در بازار را افزایش قیمت جوجه یک روزه و مقرون به صرفه نبودن آن برای مرغداری ها عنوان کرده است.

اما مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی مسئله قاچاق مرغ را تکذیب کرد و به خبرنگار کردپرس گفت: ما عرضه طیور قاچاق در بازار نداریم و مرغ و کلیه طیور که در بازار عرضه می‌شود ابتدا در کشتارگاه‌های استان ذبح و سپس به صورت سالم و بهداشتی با پروسه نظارتی کامل سازمان دامپزشکی وارد بازار خواهند شد، بنابراین چیزی به نام عرضه مرغ قاچاق نداریم.

«دکتر کامیار داهیم» ادامه داد: استان آذربایجان غربی مازاد بر مصرف، مرغ تولید می کند و یک استان صادر کننده مرغ هم به شمار می رود، بنابراین در چنین شرایطی امکان قاچاق مرغ ممکن است.

وی در خصوص علل افزایش قیمت مرغ در استان اظهار داشت: برخی از سالن های مرغداری با توجه به افزایش قیمت جوجه یک روزه و افزایش نرخ نهاده های دامی از جوجه‌ریزی خودداری می‌کنند در کنار این مورد تلفات و گرما زدگی ها هم سبب کاهش کمبود مرغ و عدم عرضه آن به مرغداری ها شده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: از سوی دیگر متاسفانه تنوع قیمت در منطقه برای مرغ وجود دارد، در حالی که آذربایجان غربی پایین ترین قیمت را از لحاظ قیمت مرغ در منطقه دارد و قیمت خرید بالاتر برای مرغ در استان‌های همجوار، وسوسه خروج مرغ از استان را ایجاد کرده است.

داهیم گفت: این مسئله روز گذشته نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان مطرح و کلیه عواملی که منجر به خروج مرغ از استان شده، بررسی و تصمیمات لازم نیز جهت تثبیت قیمت مرغ اتخاد شده است.

وی با اشاره به خروج مرغ از آذربایجان غربی به سایر استان های همجوار بیان کرد: از میزان مرغ تولیدی در استان حدود 2 و میلیون و نیم قطعه مرغ از استان خارج می شود که این مقدار می تواند در نحوه توزیع، افزایش قیمت مرغ و کمبود کاذب آن تاثیر گذار باشد که در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا خروج غیرقانونی مرغ از استان به سایر استانهای همجوار مدیریت و کنترل شود و در روزهای آینده شاهد وضعیت مطلوبی از لحاظ تثبیت قیمت مرغ و فراوانی عرضه آن باشیم.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: امسال بیشترین میزان جوجه‌ریزی در ۴ ماهه نخست سال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته وجود داشته است. به نحوی که در چهار ماه نخست سال گذشته ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام گرفته و امسال نیز در همین مدت، این میزان به بیش از ۱۴ میلیون و پانصد هزار قطعه رسیده است.

وی در خصوص کنترل بیماری های طیور در استان اظهار کرد: دو بیماری آنفلوانزا و نیوکاسل مختص طیور است که خوشبختانه از اردیبهشت ماه تاکنون هیچ گونه موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

داهیم اضافه کرد: گاها در بعضی از مناطق بیماری نیوکاسل فوق حاد مشاهده شده که این بیماری مدیریتی است و با استفاده از واکسیناسیون کنترل خواهد شد.

وی تاکید کرد: امسال متوسط تلفات طیور ۵ درصد بوده که این آمار نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی یافته است و مشکلی از لحاظ بیماری یا اپیدمی نداریم. در حال حاضر سازمان دامپزشکی اکثر واکسن های مورد نیاز سیستم مرغداری صنعتی کشور را وارد کرده و در سازمان های توزیع واکسن دام و طیور توزیع شده اند.

 

نظر شما
ادامه