کد خبر: ۵۰۵۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

خشکسالی های چند سال اخیر در تاجیکستان و در نتیجه کاهش مراتع برای چرای دام ها باعث شده است تا قیمت گوشت در بازارهای این کشور سیر صعودی داشته باشد بطوریکه هم اکنون هر کیلو گوشت با قیمت 50 سامانی (‌حدود 230 هزار تومان) عرضه می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، قیمت گوشت در تاجیکستان که در پی افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان افزایش یافته بود، پس از اتمام این ماه مبارک نیز به سیر صعودی خود ادامه داده است به طوریکه هم اکنون در بازار تا ۵۰ سامانی (حدود ۲۳۰ هزار تومان) هم عرضه می شود.

بهای گوشت در تاجیکستان از طرف دولت ۴۵ سامانی (۲۰۳ هزار تومان) اعلام شده است، اما گوشت در بازارهای این کشور با مبالغی بیش از ۵۲ سامانی (۲۳۴ هزار تومان) عرضه می شود. برخی فصل تابستان و کمبود دام و برخی دیگر نابودی چراگاه ها در اثر خشکسالی و کم آبی را از دلایل اصلی کاهش دام و افزایش بهای گوشت می دانند.

بهای گوشت در تاجیکستان عمدتاً در اعیاد رمضان و قربان افزایش می یابد اما در حال حاضر بدون مناسبت خاصی بهای آن افزایش یافته است و این سوال را نیز برای مردم این کشور به وجود آورده است که دلیل گرانی گوشت چه می تواند باشد.

یکی از ساکنان شهر دوشنبه در مصاحبه با یک رسانه محلی تاجیکستان گفت که پافشاری و بحث با فروشندگانی که گوشت را به بهای اعلام شده نمی فروشند، هیچ فایده ای ندارد.

به نوشته این رسانه محلی، مشاهدات نشان می دهد برخی از تاجرانی که به فروش گوشت مشغولند و نرخ مصوب گوشت را در فروشگاه خود موجود دارند، هیچیک گوشت را با قیمت اعلام شده به فروش نمی رسانند زیرا می گویند فروش با نرخ ۴۵ سامانی (۲۰۳ هزار تومان) به ضرر آنها تمام خواهد شد.

یکی از فروشندگان می گوید که به دلیل افزایش بهای دام، گوشت نیز گران می شود، و افزایش روز افزود قیمت باعث ضرر فروشندگانی که گوشت را با بهای پایین تر می فروشند می شود.

برخی دیگر نیز افزایش اجاره بها فروشگاه ها را دلیل گران فروشی خود اعلام کردند.

نگرانی ها از افزایش بهای گوشت نه تنها در شهر دوشنبه، بلکه در دیگر نواحی تاجیکستان نیز باعث واکنش های مردم شده است. حتی در برخی مناطق دیگر بهای گوشت از پایتخت نیز گران تر است.

افزایش سریع بهای گوشت در تاجیکستان در حالی صورت می گیرد که مسئولین می گویند، روند افزایش بهای این محصول موقتی بوده و در آینده ای نزدیک دوباره شاهد کاهش بهای آن خواهیم بود.

به گفته یکی از مسئولین، با انتقال دام ها به چراگاه های دور دست در فصل تابستان کاهش دام و گرانی گوشت طبیعی است اما این امر موقتی خواهد بود.

وی افزود، با این وجود ما تلاش می کنیم تا بهای یک کیلوگرم گوشت از ۴۵ سامانی در نظر گرفته شده، گران تر فروخته نشود.

بر اساس آمار رسمی در حال حاضر در این کشور بیش از ۲ میلیون راس گاو و ۵ میلیون راس گوسفند شمارش شده است. آمار وزارت کشاورزی تاجیکستان، حاکی است در مساحت این کشور حدود ۴ میلیون هکتار چراگاه معیّن شده است که منبع اصلی چرای چهارپایان به شمار می‌رود.

به قول تحلیلگران مسائل اقتصادی، به جای نظارت و هر گونه محدودیّتها نزد تاجران، راه بهتر این است، که به سوداگران امتیازها پیشنهاد شود و شرایط رقابت‌پذیری میان سوداگران تأمین گردد.

در همین حال، برخی تاجران و کارشناسان از کاهش دام در سال های اخیر به دلیل نابودی چراگاه ها خبر می دهند.

تاجیکستان فارسی زبان با جمعیت بیش از ۹ میلیون نفر با کشورهای چین، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان مرز مشترک دارد.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Romania
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
عجب
یاسین
|
Canada
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
این رو هم بگید که حقوق ماهانه شون چند سامانی است ؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
0
یعنی اینکه قیمت گوشت در کشور تا ۲۳۰ هزار تومان جا دارد....
نظر شما
ادامه