کد خبر: ۵۰۵۷۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر کریم امیری» افزود: اگر از وزارت بهداشت سؤال کنید که در زمینه بیماری‌های زئونوز چه ارگانی بیشتر از همه به شما کمک می‌کند، از سازمان دامپزشکی نام می‌برند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «اگرچه وضعیت اعتباری دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور خیلی مناسب نیست، اما همچنان سعی می‌کند که دامدار برای درمان یا کنترل بیماری‌ها به زحمت نیفتد و بیشتر زحمت به دوش بخش دولتی باشد»؛ این را معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید.

از نظر «دکتر کریم امیری» حتی آن اعتباری را که صرفاً برای کنترل یک بیماری لازم است، برای کل بیماری‌ها هم در اختیار سازمان قرار نمی‌دهند.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین وظیفه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور چیست؟

به طور کلی وظایف دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با بهداشت عمومی از طریق کنترل بیماری‌های زئونوز است. در واقع کنترل بهداشت دام از طریق کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی جزء اهداف اصلی دفتر ماست. ما با روش‌ها و برنامه‌هایی که داریم، سعی می‌کنیم در کنترل بیماری‌ها چه زئونوز و چه دامی تلاش خود را بکنیم.

حکیم مهر:‌ چه برنامه‌هایی برای دست‌یابی به این هدف دارید؟

حدود ۱۲۳ بیماری را رصد می‌کنیم چون باید این بیماری‌ها را تحت کنترل داشته باشیم، اما از بین آنها ۱۰ بیماری را به عنوان بیماری استراتژیک انتخاب کردیم و سعی می‌کنیم همه امکانات و خدماتی را که در این زمینه به مردم می‌دهیم، دولتی باشد، چراکه بیماری‌ها یا روی بهداشت و سلامت عمومی خیلی تاثیرگذار هستند یا برای اقتصاد مملکت و اقتصاد ملی اهمیت دارند. مثلا بیماری‌های تب برفکی، PPR ، آبله و در بیماری‌های مشترک، بروسلوز از بیماری‌های مهمی هستند که کنترل می‌شوند. هاری، مشمشه، سل گاوی، شاربن و CCHF جزء بیماری‌های استراتژیک و تحت کنترل ما هستند و اکثر خدمات آنها به شکل دولتی انجام می‌شود.

حکیم مهر:‌ منظورتان از اینکه اکثر خدمات به شکل دولتی انجام می‌شود، چیست؟

یعنی سعی می‌کنیم که دامدار برای درمان یا کنترل بیماری‌ها به زحمت نیفتد و بیشتر زحمت به دوش بخش دولتی باشد.

حکیم مهر: آیا اعتبارات لازم برای انجام این کار را دارید؟

واقعیت این است که وضعیت اعتباری ما با حجم عملیاتی که انجام می‌دهیم، هماهنگی ندارد، یعنی حتی آن اعتباری را که صرفاً برای کنترل یک بیماری لازم است، برای کل بیماری‌ها هم در اختیار سازمان قرار نمی‌دهند. ما برای کنترل هر بیماری اعتبارات خاص خود را لازم داریم و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنیم اما متاسفانه به علت شرایطی که وجود دارد، همه اعتبارات لازم به سازمان دامپزشکی تعلق نمی‌گیرد. ما هم سعی می‌کنیم بر اساس داشته‌های خود و تا حدی که در توانمان است، تلاش کنیم بیماری‌ها را در حدی که شایسته کشور باشد، کنترل کنیم، اما برای اینکه بیماری‌ها را به مرز ریشه‌کنی برسانیم و بتوانیم آنها را حذف کنیم، فاصله زیادی داریم.

حکیم مهر:‌ یکی از پیش‌نیازهای موفقیت دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های زئونوز، هماهنگ بودن با برنامه‌های مشابه در وزارت بهداشت است. هماهنگی شما در چه سطحی است؟

هماهنگی ما با وزارت بهداشت بیش از هر ارگان دیگری است. اگر از خود آنها هم سوال کنید که در زمینه بیماری‌های زئونوز چه ارگانی بیشتر از همه به شما کمک می‌کند، از سازمان دامپزشکی نام می‌برند.

حکیم مهر:‌ آیا جلسه مشترکی برگزار می‌کنید؟

بله. جلسات ما حداقل هفته‌ای یک بار برگزار می‌شود. ما با وزارت بهداشت ارتباط کامل داریم و هر اتفاقی که می‌افتد با این وزارتخانه هماهنگ هستیم. در همین هفته حداقل چند جلسه مشترک داشتیم و فشردگی جلسات به حدی بوده که حتی نتوانستیم در بعضی از آنها شرکت کنیم.

هفته گذشته یک تیم از برزیل برای سرکشی از مناطق سیل‌زده آمده بود تا بیماری لپتوسپیروز را بررسی کنند. وزارتخانه از ما هم دعوت کرده بود که در جوار آنها باشیم اما متاسفانه با فشردگی کاری مواجه شدیم و نتوانستیم. من خودم با استان‌ها تماس گرفتم و خواهش کردم که همراه تیم وزارت بهداشت راهی منطقه شوند. هفته آینده هم چند نشست مشترک با وزارت بهداشت برای نوشتن دستورالعمل کشوری شاربن داریم. در جلسات مشترک سعی می‌کنیم که آنچه تدوین می‌کنیم، با کمک و یاری هم باشد.

حکیم مهر: برای جلوگیری از همپوشانی و موازی‌کاری بین برنامه‌های سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت چه کارهایی انجام می‌دهید؟

ما هیچ‌وقت موازی‌کاری نمی‌کنیم و اگر کاری کنیم به شکل سری هست. یعنی کارهایی را آنها پیش می‌برند و نیاز به کمک ما دارند و ما باید آن را تکمیل کنیم که تکمیل می‌کنیم. گاهی نیز یک کاری را ما باید پیش ببریم و آنها باید تکمیل کنند که با هم هماهنگ می‌کنیم. اینکه یک مسیر موازی را برویم و آنها در جهت ما حرکت کنند به شکلی که هیچ‌وقت نقطه تلاقی نداشته باشیم، من در وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کم می‌بنیم. اعتبارات هم اجازه این کار را نمی‌دهد که موازی‌کاری کنیم و اصلا نمی‌شود موازی‌کاری کرد و باید از امکانات هم کمک بگیریم که به نقطه هدف برسیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مجید
|
United States of America
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
شما چه انتظاری از وزارت جهاد سیب زمینی و زراعت دارید .حقوق کارمندانش را به زور پرداخت میکند باور کنید پول بنزین را برای بازدید از اماکن دامی را از دامدار میگیرد .این هم وضعیت چاپ مدرک دامپزشکی شده عین کشاورزی گوشت قربانی وزارت جهاد جای دامپزشکی نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
3
..................... دلیل شکست واکسیناسیون بروسلوز در شمالغرب کشور چیست؟ آیا از همان پول موجودمان استفاده صحیح می کنیم؟
البته می توانند نتایج تحیقیقات را از اداره کل بازرسی استان بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
کافی است تا تاریخ عقد قرار داد - تاریخ پرداخت و سپس تاریخ اجرای قرارداد را بررسی کنند تا پی به کل ماجرا ببرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
3
آنچه گه در این میان بسیار ناراحت کننده و غیرقابل قبول است دفاع جانانه و عجیب افرادی چون .................. که ظاهرا همه یا اکثریت آنها اداری و حقوق بگیر هستند از تداوم حضور زیان بار سازمان دامپزشکی در وزارت جهادکشاورری است که حتی نمی تواند اعتبار طرح های بهداشتی نظارتی و کنترلی اش را تامین کند و مخالفت توجیه ناپذیر آنها با الحاق سازمان دامپزشکی مستقل از سازمان غذا و دارو به وزارت بهداشت در سطح معاون وزیر است؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
تنها کسانی از وزیر حمایت میکنند که منصوب ایشان هستند والا کسی دلخوش از وزیر نداره البته برای وزیر هم دامپزشکی جایگاهی نداره
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
1
0
بهترین کار انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت است تا بتوان بهتر و اصولی تر و راحت تر بیماریهای مشترک را کنترل کرد. ضمنا سازمان دامپزشکی هیچگونه ارتباط کاری معنی داری با جهاد ندارد بلکه برعکس زیرا هدف جهاد تولید به هر قیمت و هر طریقی می باشد و هدف دامپزشکی تولید سالم است و این دو ارگان دقیقا نقطه مقابل هم هستند و در شرایط کنونی که دامپزشکی در وزارت جهاد هست مثل این است که قاضی و متهم هر دو یک نفر هستند!!!!
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
سلام.در کشور ما دامپزشکی چه در آموزش و چه در اجرا،اقیانوسی به عمق یک متر، بحث آموزش که زخم عمیق کهنه ای است که هر روز وخیم تر می شود.
در اجرا سازمان دامپزشکی حوزه مسولیت گسترده ای دارد که متاسفانه اعتبارات کنونی سازمان به اندازه ی همان یک متر بیشتر پاسخگو نیست.
حتی توانایی پرداخت حق تسری بخش دولتی را ندارد،بماند که بخش خصوصی و بخصوص واکسیناتور های دردمند زیر خط فقر روزگار می گذرانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
کاش یک متر بود ! چند سانت معقول تر است .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
برای وزارت جهادکشاورزی حتی تولید داخلی هم در عمل اهمیت ندارد!
زیرا اساس کار خود را بر واردات 90 درصدی ذرت و سویا و واکسن دامپزشکی و نیز گوشت قرمز با یارانه های دولتی گذاشته است و اینکه تولید ملی نابود شود برای جهادکشاورزی مهم نیست!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
0
وضعیت معاش و زندگی پرسنل دامپزشکی که بماند...
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
0
اقای دکتر امیری از مدیران فعال در زمینه بیماریهای زئونوز است که دلسوزانه و به صورت واقع نگر موضوعات را پیگیری می نمایند
نظر شما
ادامه