کد خبر: ۵۰۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، آبادان، خراسان رضوی و ایجرود

 

توسعه همکاری های اداره کل دامپزشکی و جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی

 

دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان در بازدید از مرکز جهاد دانشگاهی استان در نشستی که با دکتر احمد فرشبافیان رئیس این مرکز داشت بر توسعه وافزایش همکاری بین این دو بخش فنی وعلمی تاکید کرد.
در این دیدار بهراد زندیه گفت : یکی از برنامه های ما ارتباط تنگاتنگ با مراکز علمی و فنی است و در این راستا جهاد دانشگاهی از مراکز علمی و تخصصی مهم کشور و استان ما است که توانسته با بکار گیری افراد توانمند علمی در راستای پیشرفت علمی کشور گامهای مهم و تاثیر گذاری بردارد.
در ادامه دکتر احمد فرشبافیان ضمن اشاره به فعالیتهای این مرکز در سطح استان اعلام نمود که این مرکز آمادگی همه گونه همکاری با این اداره کل دارد .
رئیس جهاد دانشگاهی تاکید نمود در این مرکز با تشکیل شرکتهای دانش بنیان سعی داریم در تمامی جهات به خصوص تحقیقات دامپزشکی به شکل گسترده تری وارد گردیم.

 

-----------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی آبادان:
محیط آلوده کشتارگاه آبادان زیان‌بار است


رئیس شبکه دامپزشکی آبادان گفت: محیط آلوده و وضعیت نامطلوب کشتارگاه آبادان زیان‌بار است.

مصطفی کنارکوهی در جلسه شورای سلامت که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: به تازگی گزارش‌های تأیید نشده‌ای مبنی بر آنفلوآنزای فوق حاد از بعضی استان‌های شمالی ارسال شده که احتمالاً با توجه به مهاجرت پرندگان در این مناطق انتقال یافته است.
وی افزود: البته با این احتمالات باید مراتب مراقبت امر را بیش از پیش فراهم کرده و در این خصوص ستادی با همکاری محیط زیست و مرکز بهداشت در راستای پیشگیری از اینگونه بیماری‌ها در شهرستان فعال شود.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان تصریح کرد: چنین ستادی قبلاً در دستگاه‌ها فعال و مشغول به کار بوده که اکنون مجدداً باید کار خود را از سر گیرد.
وی در خصوص وضعیت نابسامان کشتارگاه آبادان، اضافه کرد: این کشتارگاه دارای بافت فرسوده و بسیار قدیمی است که باید هر‌چه سریع‌تر با توجه به میزان آلودگی‌های موجود در مکان و محیط آن به مکانی بهتر انتقال پیدا کند.
کنارکوهی خاطرنشان کرد: این کشتارگاه دو مشکل اساسی و عمده دارد، یکی مربوط به مکان و محل کشتارگاه بوده و دیگری خرید و فروش‌هایی است که در آن منطقه و دور و بر کشتارگاه صورت می‌گیرد.
وی گفت: کشتارگاه دارای وضعیت بسیار نامطلوبی از لحاظ تهویه‌، آبگرم و سطوحی که محل نگهداری گوشت و مواد غذایی است، دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان ادامه داد: بتون‌ریزی کف کشتارگاه به تنهایی فضای امن و مناسبی برای ایجاد عفونت در این محل بوده و نبود آب گرم در این محل بر این آلودگی‌ها بیش از پیش می‌افزاید.
وی تصریح کرد: در سال گذشته اعتباری بالغ بر 140 میلیون تومان جهت بازسازی و انتقال کشتارگاه از طرف استانداری اختصاص داده شد که متأسفانه اقدامی در این خصوص از سوی شهرداری صورت نگرفت.
کنارکوهی افزود: امسال هم میزان 2 میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است که امیواریم با تلاش مسئولان، این اعتبار چون گذشته صرف مواردی دیگر نشود.
وی به خرید سه سردخانه و رفع مشکل فاضلاب منطقه کشتارگاه اشاره و خاطرنشان کرد: رفع مشکلات کشتارگاه که نقش بسیار مهمی از نظر بهداشتی در امنیت غذایی مردم این شهرستان ایفا می‌کند، یکی از ضروریات و ملزومات همشهریان است.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان ادامه داد: خرید و فروش مواد گوشتی در اطراف این مکان نیز مزید بر علت شده که باید نسبت به رسیدگی به این قضیه هر‌چه سریع‌تر اقدام شود.
وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با همکاری نهادهای مرتبط، مشکلات شهری و خدمات اجتماعی، امنیت غذایی مردم این شهرستان بیش از پیش تأمین شود زیرا بهداشت محیط به طور مستقیم با سلامتی مردم در ارتباط است.

 

---------------------------------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی:

نقل و انتقال طیور فقط از طریق سامانه یکپارچه قرنطینه دامی امکانپذیر است

 

حمل و نقل طیور در کلیه نقاط استان خراسان رضوی فقط با مجوز دامپزشکی و از طریق سامانه یکپارچه قرنطینه دامی امکانپذیر است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در این باره اظهار داشت: نظر به لزوم رعایت شرایط امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور در جهت پیشگیری از ابتلای این واحدها به بیماریهای تنفسی، به کلیه فعالان صنعت طیور استان اعلام شده است که حمل و نقل طیور را در محدوده استان فقط با اخذ گواهی سلامت توسط مسئوول فنی بهداشتی مرغداری مربوطه انجام دهند و گواهی که در این رابطه ارایه می شود فقط 5 روز اعتبار خواهد داشت.

دکتر جواد اعلمی در خصوص حمل و نقل بین استانی طیور نیز خاطرنشان ساخت: این مهم نیز باید پس از اخذ موافقت دامپزشکی مقصد و همچنین اخذ مجوز بهداشتی - قرنطینه ای حمل از دامپزشکی مبدا صورت گیرد و این مجوز نیز باید پس از بازدید مرغداری توسط مسئوول فنی بهداشتی مربوط و ارایه گواهی مبنی بر سلامت گله از نظر درمانگاهی صادر شود.

اعلمی یادآور شد: کلیه خودروهایی هم که در این زمینه مبادرت به نقل و انتقال طیور زنده می کنند باید دارای پروانه معتبر اشتغال به حمل و کد بهداشتی دامپزشکی صادره از ادارات کل دامپزشکی استانها باشند.

وی گفت: گواهیهای بهداشتی ارایه شده به متقاضیان دارای برچسب هولوگرام بوده و هرگونه خدشه در آن تخلف محسوب شده و موارد از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری خواهد بود.

معاون فنی دامپزشکی استان افزود: از مزایای استفاده از سامانه یکپارچه قرنطینه دامی این است که هماهنگی آنلاین بین مبدا و مقصد محموله انجام می شود.

وی یادآور شد: متقاضیان و مرغداران در این زمینه باید با مراجعه به شبکه دامپزشکی محل سکونت خود و ارایه تقاضانامه کتبی و گواهی سلامت بهداشتی مسئوول فنی خود اقدام لازم را انجام دهند و شبکه های دامپزشکی شهرستانهای استان نیز ضمن بررسی دقیق، لازم است موارد را برابر مستندات موجود در سامانه یکپارچه قرنطینه دامی ثبت و سپس گواهی دارای هولوگرام را صادر نمایند.

 

---------------------------------------------------

 

بازدید مشترک دامپزشکی، بهداشت و درمان و تعزیرات حکومتی از مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی شهرستان ایجرود
 
رئیس دامپزشکی شهرستان ایجرود به همراه نمایندگانی از اداره بهداشت و درمان و تعزیرات حکومتی از مراکز کشتار و عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی این شهرستان بازدید کرده و نسبت به رفع نواقص بهداشتی و رعایت هر چه بیشتر دستورالعملهای بهداشتی از سوی این مراکز تاکید کرد.


 

نظر شما
ادامه