کد خبر: ۵۰۲۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد و سمنان

 

اجرای طرح ساماندهی صنعت بلدرچین در استان یزد
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: با اجرای طرح ساماندهی صنعت بلدرچین یزد، این صنعت در استان فعال‌تر و پویاتر خواهد شد.
دکتر علی اکبر حدادزاده افزود: با توجه به اینکه صنعت بلدرچین در استان هنوز جوان است نیاز به کمک، برنامه ریزی، توجه بیشتر و ارائه راهکارهای عملی مناسب جهت توسعه این صنعت در استان دارد، لذا با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و حوزه ولی فقیه در این سازمان، ساماندهی بهداشتی و شرعی این صنعت در دستور کار قرار گرفت و پس از مدت کوتاهی که از آغاز طرح می گذرد محصولات بلدرچین تولیدی استان یزد از نظر شرعی و بهداشتی در سطح قابل قبولی قرار گرفته است.
در اجرای طرح ساماندهی بلدرچین استان با تشکیل اکیپ‌های ثابت و سیار و راه‌اندازی واحدهای خاص بسته‌بندی بلدرچین، تولید، بسته‌بندی و توزیع این محصول تحت نظارت شرعی و بهداشتی کامل دامپزشکی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در همین راستا با نظارت‌های مستمر و روزانه بر واحدهای تولید و عرضه، در شش ماه گذشته مقدار 3300 کیلوگرم بلدرچین غیر بهداشتی معدوم و از چرخه مصرف مردم خارج گردید.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: اولین واحد کشتارگاهی صنعتی و بسته‌بندی بلدرچین در استان یزد توسط بخش خصوصی ساخته و بزودی با حضور مسئولین افتتاح خواهد شد و برنامه‌ریزی برای توسعه زیر ساخت‌های بهداشتی این صنعت در استان صورت گرفته است.
دکتر حدادزاده اظهار امیدواری کرد با همکاری تولیدکنندگان و مردم بتوانیم ضمن رعایت شرایط بهداشتی در تولید، توزیع و عرضه بلدرچین همچنان پویایی این صنعت را در استان حفظ نماییم.

----------------------------------

 

فرماندار سمنان: سامانه فاضلاب کشتارگاه دام سمنان راه‌اندازی شود


آقامحمد همتیان در جلسه بررسی وضعیت کشتارگاه دام سمنان در دفتر خود اظهار داشت: کشتارگاه دام یکی از مباحثی مهمی است که به طور مستقیم بر سلامت مواد غذایی و انسان‌ها تاثیر دارد.
وی گفت: هنگام سردی هوا در کشتارگاه‌ها مشکلی نداریم ولی همزمان با گرم شدن هوا، مشکل زیادی در کشتارگاه‌ها دیده می‌شود که با ایجاد کشتارگاه جدید، این مشکلات باید برطرف شود.
همتیان افزود: در کشتارگاه جدید، مشکل اصلی تامین آب بود که این مشکل رفع شده و جواز تاسیس پروانه بهداشتی هم کسب شده است.
فرماندار شهرستان سمنان بیان کرد: امیدواریم کشتارگاه جدید مشکلی که تا به امروز وجود داشته را رفع کند و تا قبل از گرم شدن هوا، سیستم فاضلاب آن آماده شود.
علی جاویدپور، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان نیز در این نشست گفت: کشتارگاه جدید در جاده صوفی‌آباد قرار دارد و 100 راس دام سنگین و300 راس دام سبک در این کشتارگاه نگهداری می‌شود.
وی اضافه کرد: فاضلابی که در محدوده شهری قرار گرفته و نزدیک وادی‌السلام بوده، مهم‌ترین مشکل کشتارگاه فعلی است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان بیان کرد: در کشتارگاه فعلی قبلاً کله و پاچه دام بدون اینکه تمیز شود، از کشتارگاه خارج می‌شد اما در حال حاضر با توجه به لزوم رعایت بهداشت، به صورت تمیز شده وارد بازار می‌شود.
وی گفت: در کشتارگاه جدید باید به سمت بسته‌بندی گوشت برویم که همزمان با دهه فجر نخستین واحد بسته‌بندی گوشت و مرغ با حضور استاندار سمنان به صورت آزمایشی و محدود کار خود را آغاز کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: این طرح مورد استقبال بسیاری از مردم هم قرار گرفته و وعده داده شده که مراکز بسته‌بندی فرآورده‌‌های دامی در سمنان بیشتر شود.
جاویدپور عنوان کرد: تا زمانی که جواز تاسیس صادر نشود، وزارت بهداشت پروانه بهداشتی تاسیس برای کشتارگاه‌ها صادر نمی‌کند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان اظهار داشت: مشکلی برای تامین تسهیلات کشتارگاه جدید نداریم.
وی بیان کرد: در کشتارگاه جدید؛ جانمایی، تامین آب و صدور جواز انجام شده است.

 

 

نظر شما
ادامه