کد خبر: ۴۹۴۱

حکیم مهر - در راستای هدفمندی یارانه ها در بخش کشاورزی، محدودیت اعتباری برای پرداخت تسهیلات بانکی جهت بهسازی و نوسازی واحدهای دامداری و مرغداری وجود ندارد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره هدفمندی یارانه ها و بازسازی و بهسازی واحدهای دامداری و مرغداری گفت: در راستای کاهش مصرف سوخت و حاملهای انرژی در واحدهای دامداری و مرغداری بهسازی و نوسازی جایگاهها در دستور کار قرار گرفت.

سعادت الله عباسی افزود: در دهه ایام فجر امسال نیز 126 جایگاه دام بهسازی و نوسازی می شود که مساحتی معادل 17 هزار و 727 مترمربع را در بر دارد.

وی درباره میزان اعتبار در نظر گرفته شده توسط این معاونت برای بهسازی و نوسازی خاطرنشان کرد: بستگی به ظرفیت و میزان تسهیلاتی دارد که هر واحد نیاز دارد تا بتواند با اجرای هدفمندی یارانه ها خود را با شرایط وفق دهد.

برآورد اختصاص تسهیلات بهسازی و نوسازی توسط کارشناسان امور دام

عباسی ادامه داد: توسط کارشناسان، واحدهای دامداری و مرغداری مورد بازدید قرار می گیرد و میزان اعتباری که باید به آنها اختصاص یابد، تعیین می شود. اما از لحاظ اعتباری محدودیتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به هر میزان که واحدهای دامپروری و مرغداری نیاز به تسهیلات داشته باشند تا بتوانند واحدهای خود را بهسازی و نوسازی کنند، تسهیلات ارزان قیمت اختصاص خواهد یافت.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: معاونت امور دام در راستای فعالسازی واحدهای نیمه فعال و غیر فعال، 160 هزار تلیسه نیاز دارد.

عباسی تاکید کرد: در برنامه است طی پنج سال طرح تامین تلیسه با وام چهار درصد برای واحدهای خالی از دام اجرایی شود و در مرحله اول، تلیسه های داخلی مدنظر است و در مراحل بعدی واردات انجام می دهیم.

معاونت امور دام با تشکیل خانه شیر موافق است

وی درباره تشکیل خانه شیر نیز در پاسخ به خبرنگاران اظهار داشت: خانه شیر توسط بخش خصوصی دنبال می شود. اما معاونت امور دام به عنوان متولی تولید، نشستهای تخصصی مختلفی را برگزار کرده است.

عباسی همچنین گفت: معاونت امور دام، کارهای کارشناسی در این زمینه انجام داده و با تشکیل چنین تشکلی موافق است.

وی در ادامه افزود: طی برنامه ای بلندمدت، تشکیل خانه شیر می تواند منجر به افزایش تولید شیر و فرآورده های تولیدشده از آن باشد و بدین ترتیب میزان مصرف و سرانه خانوار افزایش می یابد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت شیر نیز خاطرنشان کرد: قیمت شیر در فصول و استانهای مختلف متفاوت است.

عباسی ادامه داد: مشکل اصلی در بخش شیر مربوط به قیمت شیر یارانه ایست که کارخانه ها خریداری می کنند، اما بهای آن را به موقع پرداخت نمی کنند.

وی تصریح کرد: این معاونت تلاش می کند تا قیمت تمام شده شیر را افزایش داده و در مقابل، کیفیت آن را افزایش یابد.

عباسی یادآور شد: این معاونت مخالف واردات است و توزیع شیر یارانه ای در حیطه وظایف وزارت بازرگانی است.

وی درباره واردات دام نیز تاکید کرد: با خشکسالیهای پیش آمده جمعیت دام مولد کاهش یافته است و اعتبارات بلاعوض و یا وامهای چهار درصدی برای حل مشکل دامهای مولد در اختیار دامداران قرار می گیرد.

نهایی شدن دو طرح در بخش زنبورداری

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از نهایی شدن دو طرح در بخش زنبورداری و بررسی یک طرح دیگر خبر داد و اظهار داشت: مشکلات زنبورداران بیمه تامین اجتماعی است که از محل اعتبارات یارانه ای در سال جاری 41 میلیارد ریال بابت سهم بیمه ای آنها پرداخت شد که بدین ترتیب 45 هزار خانوار بیمه شدند و تنها 10 درصد از مقدار بیمه توسط زنبورداران پرداخت و مابقی توسط دولت تامین شد.

عباسی درباره تامین شکر زنبورداران نیز گفت: به طور متوسط 500 هزار تومان وام به صورت قرض الحسنه از هفته گذشته در اختیار زنبورداران قرار گرفته تا برای خرید شکر در زمان زمستان گذرانی زنبورداران مشکلی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: به دلیل آنکه زنبورداران با افزایش قیمت حاملهای انرژی دچار مشکل زیادی نمی شوند، پیگیری می کنیم تا هزینه های مربوط به جا به جایی و کوچ زنبورداران که معادل 15 درصد برآورد شده است، در قالب اعتبارات بلاعوض یا تسهیلات ارزان قیمت اختصاص یابد.

عباسی خاطرنشان کرد: در زمان اجرای هدفنمدی یارانه ها، تمامی بخشهای تولیدی هیچ راهی به جز کاهش هزینه ها و افزایش راندمان و بالا بردن کیفیت ندارند.

 

نظر شما
ادامه